Saturday, December 12, 2009

Selesaikan qada' hajat baru bersolat

Assalamualaikum,
Rasulallah (s.a.w) menasihatkan kita apabila hendak bersolat hendaklah kita dalam keadaan betul-btul bersedia dan tidak dibelenggi oleh sesuatu yg akan menghilangkan khusyukan kita ketia mengerjakannya. Maka dengan itu, jika kita terasa nak buang air (kencing atau berak), maka selesaikan urusan itu dahulu (i.e. beraklah atau kencillah), dan janganlah kita menahannya.
Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Jangan mendirikan (yakni, mengerjakan) salah seorang daripada kamu sekelian akan solat dan solat itu sudah diazankan, dari (ingin) berak atau kencing.’ [Hadith Imam Ahmad bin Hanbal]
Rasulallah (s.a.w) di dalam hadith ini memberi panduan adab bersolat kepada kita yg ingin mengikuti as-Sunnah. Jikalah kita berada di masjid atau di surau, muazzin (bilal) telahpun azankan sesuatu solat itu, jika kita terasa ingin nak berak atau kencing, adalah afdhal kita selesaikan urusan tersebut, barulah kita solat. Menunaikan qada' hajat diutamakan daripada kita bersolat dalam keadaan tidak selesa.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment