Friday, March 25, 2011

Sifat Orang Iman: Apabila Diberi Terimalah

Assalamualaikum,
Saudara, dalam masyarakat seharian kita, dimanapun kita berada, akan berlaku kes bilamana kita diberi sesuatu oleh saudara, rakan taulan atau jiran kita. Dan, adalah menjadi suatu sifat-sifat yg mulia apakal kita membals pula pemberian seseorang itu. Sifat ini disebutkan dalam hadith berikut:
Diriwayatkan hadtih dari Zuhri hadith dari Salim sesungguhnya Abdullah b Omar (r.a) berkata: 'Aku mendengar Omar (r.a) berkata: 'Ada (suatu masa) Rasulallah (s.a.w) memberi kpdku suatu pemberian, maka berkata aku (Omar):'Berikanlah kpd orang (atau sesiapa) yg dia lebih memerlukannya dariku.' Maka bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Mengambillah ketika didatangkan (sesuatu) kpd engkau dari ini harta.sesuatu. Dan, engkau (walaupun) tidak mengharap-harapkannya dan (walaupun engau) tidak memintanya; maka janganlah mengikutinya (akan harta) pada dirimu (yakni, hatimu) (yakni, janganlah mengharapkan akan sesuatu pemberian).' [Hadith Bukhari, Kitab Zakat]
Saudara, dalam hadith ini kita diberitahu beberapa prinsip dalam perkara pinta meminta dan terima menerima. Pertama, apabila seseorang itu memberi sesuatu kpd kita, maka hendaklah kita terima pemberian tersebut, walaupun kita rasakan diri kita tidak berhak terhadap pemberian tersebut atau kita tidak mengharap akan pemberian tersebut atau kita tidak memintanya . Kedua, jangan meminta sesuatu, tapi kalau orang memberikan sesuatu kpd kita, terimalah. Ketika, dalam perkara pemberian ini, janganlah kita menyimpan perasaan bahawa kita mengharapkan sesuatu diberikan kpd kita. Kalau secara kebetulan kita diberi, kita terimalah. Ketiga, janganlah kita menaruh harapan terhadap sesuatu supaya kita juga diberikan dalam sesuatu pemberian yg diberikan kpd orang-orang lain.
Saudara, sifat orang Islam yg iman itu mulia. Dia tidak kelahap. Dia tidak meminta sesuatupun dari orang lain. Dia tidak pula mengharap-harapkan sesuatu dari orang lain. Segala-gala yg dikerjakannya ikhlas demi mencari keridaan Allah (a.w). Dia tidak pula menolak pemberian apabila diberikan sesuatu pemberian.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment