Sunday, March 20, 2011

Peringatan: Memberi & Menerima Rasuah

Assalamualaikum,
Saudara, ramai orang cakap pasal rasuah. Orang politik selalu cakap, tapi merekalah yg sering ambil rasuah tapi bukanlah dakui mereka sebagai rasuah. Kalau diberi konsesi tanah untuk projek atau projek untuk dilaksanaka, akan ada kos projek itu ditop-up oleh mereka supaya kos yg dianggarkan atau kontrak yg akan dibayar kelak lebih tinggi dari kos sebenar projek tersebut atau pulagan keuntungan di jack-up, supaya orang politik itu dapat perbzaan keuntungan dari projek. Pada mereka ini bukan rasuah. Ada yg terima wang dari orang bisnes, dianggap 'sumbangan politik' bukan rasuah. Kalau polis terima wang nasi lemak dari pesalah trafik contohnya dikira rasuah. Apakah sesuatu itu rasuah atau tidak memang jelas. Namun rasuah pd orang yg berkuasa tidak dikira rasuah, tetapi hadiah atau sumbangan ikhlas dari yg memberinya! Apakah ketetapan Islam mengenai Rasuah?
Diriwayatkan hadith dari Abu 'Uwainah hadith dari 'Amri b Abi salamah hadith dari bapanya (i.e. abi Salamah) hadith dari abi Hurairah (r.a) brkata:' Telah melaknat Rasulallah (s.a.w) orang yg memberi rasuah dan orang yg menerima rasuah pada hukum (agama).' [Hadith at-Termidzi, Kitab Hukum Akhkam Islam]
Hadith ini menjelaskan bahawa Rasulallah (s.a.w) melaknat orang yg menerima dan memberi rasuah, sama dosanya. Apabila seseorang itu dilaknat Rasulallah (s.a.w), maka sejajar dgn ketetapan Ayat 80, Surah an-Nisa', maka seumpama Allah (a.w) melaknatnya. Orang yg dilaknat oleh Rasulallah (s.a.w) atau Allah (a.w) pasti masuk neraka, wal iya zubillah.
Saudara, oleh kerana beratnya ketetapan Islam terhadap orang yg merasuah dan menerima rasuah itu, berwaspadalah. Orang politik wajib berwaspada, kerana merekalah berkuasa yg mudah untuk mendapat rasuah, dan orang bisnes pula, kerana inginkan sesuatu, sering memberi rasuah. Kalau yg beri rasuah itu bukan Islam oklah, kerana memangpun di akhirat kelak mereka akan masuk neraka. Tapi, bagi kita yg Islam ada peluang masuk syurga, janganlah hapuskan peluang tersebut!

Jazakallahu khairah 

No comments:

Post a Comment