Wednesday, March 30, 2011

Aurat: Menarik Hari Ini

Assalamualaikum,
Saudara, kita telahpun perincikan pelbagai dimensi dan situasi dalam masrakat Islam Malaysia hari ini tentang 'aurat wanita iman'. Banyak sudah ilmu yg kita tahu. Dan, banyak sekali pelanggaran oleh wanita Islam dalam perkara aurat ini. Pelanggaran itu berlaku disegenap lapisan masyarakat - dari peringkat tertinggi, iaitu isteri pemimpin berugama Islam, isteri tokoh-tokoh politik, isteri pegawai tinggi kerajaan, isteri kpd Melayu terkaya dan Melayu korporat, orang awam dan sebagainya.
Saudara, selama 22 tahun T Mahathir Mohamed menjadi PM, isterinya tidak pernah kita lihat dia bertudung! Begitu juga isteri DS Najib Tun Razak, PM sekarang, belum pernah kita ternampak Rosmah Mansor memakai tudung. Contoh: Di m.s. 6 akhbar the Malay Mail keluaran 24 Mar 2011, jelas terpampang foto Najib dan Rosmah meresmikan Konsert Lat di Istana Budaya. [Nota: Dulu, ketika bapanya Tun Razak jadi PM, ibunya TP Raha, katanya, sentiasa pakai tudung]. Begitu juga semasa Pak Lah jadi PM dulu. Walaupun dia anak seorang yg dianggap 'alim' oleh orang utara, D Ahmad Badawi, dan juga cucu kpd seorang yg dikatakan ulama', Abdullah Fahim, isterinya dulu takpun pakai tudung [Nota: Ibunya dulu semasa hayatnya sentiasa pakai tudung kalau keluar rumah, kata orang utara. Dan, isterinya yg sekarang T Jeanne Abdullah, nampaknya pakai tudung]. Malah ramai wanita yg menjadi pemimpin UMNO sekarang nipun tak pakai tudung. Contoh: TS Rafidah Aziz tak pernah pakai tudung. DS Shahrizat pakai selendang sebagai mengganti tudung, dililitkan di kepalanya, jelas nampak kecantikan rambutnya yg hitam! Umumnya, ramai suami yg sayangkan isteri takut nak nasihatkan isteri pakai tudung! [Nota: Suami yg membiarkan isterinya tak bertudung atau tidak menutup aurat, mendapat dosa kerana tidak mematuhi perintah Allah (a.w)! Malah pasti masuk neraka mengikut ketetapan Allah (a.w). Rujuk firman Allah (a.w) dalam al-Quran (iaitu Ayat 6, Surah at-Tahrim): 'Ya aiyuhallazina amanu qu anfusakum wa-ahlikum nara ...' (yg bermaksud: Wahai orang-orang yg beriman! Jagalah dirimu dan ahlimu (yakni, isteri dan anak-anak serta cucu cicitkamu) dari api neeraka ...' Perintah ini jelas kpd orang yg Islam yg akui diri mereka beriman.]
Saudara, kalau saudara menyingkap ms 2 akhbar free the Sun terbitan hari ini, saudara akan melihat gambar TS Abdul Taib Mahmud bersama isteri (baru dan mudanya, wanita keturunan Arab katanya),  PS Ragdad Kurdi Taib, yg hadir bersama beliau meresmikan pelancaram projek Kompleks Penjara Sarawak di Limbang, Sarawak. Yg jelas dalam foto itu adalah isteri KM Sarawak itu jelas tidak bertudung dan mendedahkan sepertiga dadanya, memakai baju ketat yg jelas membayangkan saiz buah dadanya pula. Kelmarin, 29 Mar 2011, dalam akhbar Kosmo ms. 33, jelas menunjukkan Tunku Najihah meresmikan Kompleks Sukan USIM (sebuah univerisiti mengajarkan perkara mengenai Islam!), memakai selendang saja. Jadi, takda bezanya ...
Demikianlah dunia hari ini. Manusia mewujudkan dichotomi - ugama adalah ugama dan dunia adalah dunia, tidak bertemu dan bercampur satu sama lain. Islam adalah satu dimensi dan dunia atau sekularisma satu dimensi lain. Sewajibnyalah seorang pemimpin itu adalah juga idola kpd rakyat umum. Maka dgn itu, mereka terdedah kpd dosa kerana menjadi idola tersebut - sama ada disengajakan atau tidak disengajakan - tetapi dia tetap menjadi idola dan contoh kpd masyarakatnya. Jika kita lihat dalam konteks ini jelaslah, orang yg menjadi ikutan orang lain, sebagaimana seorang guru terhadap muridnya, atau artis dgn peminatnya, jika yg didemo atau ditunjukkan itu suatu yg maksiat dan mendatangkan dosa, maka sebagai idola dia menerima habuan kiriman dosa oleh orang yg mencontohinya atau yg belajar darinya, tanpa sedikitpun menjejaskan dosa orang yg mengikut atau belajar atau mencontohi contoh idolanya, wal iya zubillah.
Mudah-mudahan, kalaulah kita berkesempatan menjadi idola kpd orang lain, Allah (a.w) tunjukkan kita ke jalan yg haq, dan terselamat dari mendapat kiriman dosa oleh orang lain, sama ada kita sedar atau tidak kita sedari, insya Allah.

Jazakallahu khairah

1 comment:

  1. nice post...

    tu lah... Pemimpin Malaysia ni x lama lg jadi macam Mustafa Kamel artaturk...

    NAUZUBILLAH...

    ReplyDelete