Assalamualaikum,
Kali ini kita lihat keutamaannya hari Jum'at itu dalam Islam. Dalam post kali ini kita semak beberapa potongan hadith mengenai keutamaan hari Jum'at itu.
§ Keberkatan Hari Jum'at
Disebutkan bahawa ada waktu-waktu tertentu pada hari Jum’at itu sangat mustajab berdoa kerana apa yang diminta akan dimakbulkan oleh Allah (a.w).
1. Diriwayatkan daripada seorang sahabat Rasulallah (s.a.w) dan khadamnya namanya Anas bin Malik (r.a) katanya daripada Nabi (s.a.w) dan bersadba Nabi (s.a.w): ‘Tuntut (yakni, cari) dan hintai (yakni, kaji) dengan sungguhnya oleh sekelian kamu akan waktu yang diharapkan pada hari Jum’at itu sangat mustajab doa padanya iaitu kemudian daripada ‘Asar sampai lenyap matahari.’ [Hadith gharib at-Termidzi]
Hadith di atas menyebutkan bahawa ada satu waktu pada hari Jum’at yang tinggi fadhilatnya, iaitu berdoa meminta sesuatu pada Allah (a.w) pada waktu dan ketika itu makbul doa (yakni, diperkenankan oleh Allah (a.w) permintaan mereka yang berdoa. Waktu tersebut, mengikut hadith berikut, adalah selepas waktu ‘Asar sampai tenggelam matahari, yakni masuk waktu solat Maghrib. Sepotong hadith lain pula disebutkan bahawa Nabi (s.a.w) bersabda bahawa sesiapa yang berdoa pada waktu dan ketika itu, akan dimakbulkan oleh Allah (a.w) doanya:
2. Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Bahawasanya pada hari satu khutbah yang tiada meminta akan Allah (a.w) seorang hamba didalamnya akan suatu melainkan didatangkannya akandia oleh Allah (a.w), yakni dimustajabkannya akandia akan perkara yang dituntut.’ (Kata segala sahabat) ‘Ya Rasulallah (s.a.w) manakah waktu itu?’ (Sabda Nabi (s.a.w)): ‘Ialah mendirikan solat hingga berpaling daripadanya (yakni, selesai solat)].’ [Hadith hasan gharib at-Termidzi]
Hadith di atas menyebutkan waktu dan ketikanya adalah bermulanya solat Jum’at sehingga selesai solat Jum’at. Satu hadith lain menyebutkan juga waktu dan ketikanya mustajab berdoa itu. Hadith tersebut panjang, maka dalam tulisan ini, penulis sengaja pecah-pecahkan untuk mudah diperjelaskan, iaitu:
3. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah (r.a) katanya telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Sebaik-baik hari daripada segala hari di dalam seminggu ialah hari Jum’at, kerana [beberapa perkara yang besar-besar yang jadi pada harinya tiada pada lain hari sebagai sabda Nabi (s.a.w)] pada hari itu dijadikan Adam (a.s). Dan padanya Adam dimasukkan Syurga, dan padanya diturunkan dia daripadanya [yakni dikeluarkan dari Syurga ke dunia] dan padanya waktu yang tiada muafakat akandia oleh seorang hamba yang Muslim yang solat ia maka meminta ia akan Allah (a.w) padanya akan suatu melainkan memberi Ia (Allah (a.w)) akandia akan apa yang dipintanya.’ ‘[Maka berkata Abu Hurairah (r.a)]: ‘Maka aku jumpa seorang sahabat Rasulallah (s.a.w) namanya Abdullah bin Salam (r.a), maka aku sebutkan baginya akan hadith [yakni, sabda Nabi (s.a.w) iaitu: Pada hari Jum’at itu satu saat yang tiada berbetulan akandia oleh seorang hamba yang solat ia maka minta doa ia akan Allah (a.w) padanya akan sesuatu melainkan memberi Allah (a.w) akan pintanya akanDia]. [Maka apabila didengar oleh Abdullah bin Salam (r.a) akan hadith Abu Hurairah (r.a) itu]. Maka berkata ia [yakni, Abdullah] ‘Aku tahu dengan itu saat yang kamu kata tiada berdoa seseorang melainkan diberi pintanya (atau permintannya) itu.’ Maka kataku (yakni berkata Abu Hurairah) [kepada Abdullah bin Salam (r.a)], ‘Khabarlah olehmu akandaku akan manakah ia waktunya yang engkau kata tahu itu, dan jangan engkau rahsiakan dengan dia atasku, [kerana engkau sedia maklum menyembunyikan ilmu tiada baik].’ [Apakala didengar Abdullah bin Salam (r.a) akan perkataan Abu Hurairah (r.a) itu] Katanya, ‘Bermula waktu mustajab doa pada hari Jum’at itu ialah kemudian daripada solat ‘Asar sampai lenyap matahari (yakni, masuk waktu Maghrib).’ [Dengan jawapan itu timbullah musykil dalam hati Abu Hurairah (r.a), maka iapun bertanya lagi kepada Abdullah bin Salam (r.a)]: [Kata Abu Hurairah (r.a)] ‘Ya Abdullah ibn Salam! Betapakah ada waktu mustajab doa pada hari Jum’at tentu ia kemudian dari ‘Asar, maka yang demikian musykil aku.’ [Sebab musykil itu kerana sesungguhnya telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Tiada bertentang akan waktu itu oleh seorang hamba yang Muslim yang berdoa pada hal ia solat (yakni, dia berdoa semasa mengerjakan solat)’. Maka itu waktu, yakni demikian daripada ‘Asar itu, tiada solat seseorang padanya akan solat sunat [Nota: Orang Islam ditegah solat sunat selepas solat ‘Asar]. Maka dimanalah terupakan itu waktu mustajab seperti kata (hadith) itu?’ Manakala didengar oleh Abdullah bin Salam (r.a) akan kemusykilan Abu Hurairah (r.a) yang demikian itu, maka iapun menjawabnya: ‘[Maka kata Abdullah bin Salam (r.a)], ‘Ya Abu Hurairah (r.a)! Tidakkah ada sesungguhnya telah bersabda Rasulallah (s.a.w) begini: ‘Barangsiapa menunggu/ menanti akan solat berjemaah maka dialah di dalam solat [pada hukumnya]’. [Maka seorang yang sudah solat ‘Asar dan menanti ia akan solat Maghrib, kemudian di dalam penantiannya (yakni, menunggu dia untuk solat Maghrib) antara ‘Asar dan Maghrib itu ia berdoa kepada Allah (a.w), maka dialah orang yang berdoa didalam solat seperti yang disabdakan oleh Nabi (s.a.w) itu dan permiintaannya itulah yang mustajab kerana ia berdoa di dalam waktu mustajab]. [Maka apabila didengar Abu Hurairah (r.a) akan jawapan Abdullah bin Salam (r.a) dengan demikian itu, lalu] berkata ia, ‘Bahkan, [yakni, sebetulnyalah Ya Abdullah! Nabi (s.a.w) bersabda demikian].’ Kata Abdullah, ‘Maka ialah demikian [yakni, begitulah kerana mengikut sabda Nabi (s.a.w) itu waktu mustajab doa itu kemudian dari waktu ‘Asar sehingga lenyap matahari hari Jum’at]’. [Hadith sahih at-Termidzi]
Selain memberitahu keistimewaan hari Jum’at itu, seperti hadith-hadith sebelum ini, Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahaw waktu dan ketika yang mustajab doa adalah waktu antara selepas solat Asarr dan sebelum maghrib, dengan syarat kita tetap di tempat solat Asar tadi menunggu solat Maghrib sambil berzikir dan sebagainya. Kerana Rasulallah (s.a.w) menyebut mereka yang sesudah solat kekal duduk ditempatnya, boleh beredoa, dan doanya dimakbulkan oleh Allah (a.w).
[Nota: Oleh kerana tidak boleh berdoa sewaktu bersolat, maka waktunya adalah ketika imam selesai khutbah bahagian pertama sebelum memulakan khutbah bahagian keduanya, kira-kira lamanya waktu tersebut membaca 10 ayat al-Quran. Khutbah Jum’at itu dikira sebahagian daripada solat Jum’at.
Disebutkan bahawa ada waktu-waktu tertentu pada hari Jum’at itu sangat mustajab berdoa kerana apa yang diminta akan dimakbulkan oleh Allah (a.w).
1. Diriwayatkan daripada seorang sahabat Rasulallah (s.a.w) dan khadamnya namanya Anas bin Malik (r.a) katanya daripada Nabi (s.a.w) dan bersadba Nabi (s.a.w): ‘Tuntut (yakni, cari) dan hintai (yakni, kaji) dengan sungguhnya oleh sekelian kamu akan waktu yang diharapkan pada hari Jum’at itu sangat mustajab doa padanya iaitu kemudian daripada ‘Asar sampai lenyap matahari.’ [Hadith gharib at-Termidzi]
Hadith di atas menyebutkan bahawa ada satu waktu pada hari Jum’at yang tinggi fadhilatnya, iaitu berdoa meminta sesuatu pada Allah (a.w) pada waktu dan ketika itu makbul doa (yakni, diperkenankan oleh Allah (a.w) permintaan mereka yang berdoa. Waktu tersebut, mengikut hadith berikut, adalah selepas waktu ‘Asar sampai tenggelam matahari, yakni masuk waktu solat Maghrib. Sepotong hadith lain pula disebutkan bahawa Nabi (s.a.w) bersabda bahawa sesiapa yang berdoa pada waktu dan ketika itu, akan dimakbulkan oleh Allah (a.w) doanya:
2. Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Bahawasanya pada hari satu khutbah yang tiada meminta akan Allah (a.w) seorang hamba didalamnya akan suatu melainkan didatangkannya akandia oleh Allah (a.w), yakni dimustajabkannya akandia akan perkara yang dituntut.’ (Kata segala sahabat) ‘Ya Rasulallah (s.a.w) manakah waktu itu?’ (Sabda Nabi (s.a.w)): ‘Ialah mendirikan solat hingga berpaling daripadanya (yakni, selesai solat)].’ [Hadith hasan gharib at-Termidzi]
Hadith di atas menyebutkan waktu dan ketikanya adalah bermulanya solat Jum’at sehingga selesai solat Jum’at. Satu hadith lain menyebutkan juga waktu dan ketikanya mustajab berdoa itu. Hadith tersebut panjang, maka dalam tulisan ini, penulis sengaja pecah-pecahkan untuk mudah diperjelaskan, iaitu:
3. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah (r.a) katanya telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Sebaik-baik hari daripada segala hari di dalam seminggu ialah hari Jum’at, kerana [beberapa perkara yang besar-besar yang jadi pada harinya tiada pada lain hari sebagai sabda Nabi (s.a.w)] pada hari itu dijadikan Adam (a.s). Dan padanya Adam dimasukkan Syurga, dan padanya diturunkan dia daripadanya [yakni dikeluarkan dari Syurga ke dunia] dan padanya waktu yang tiada muafakat akandia oleh seorang hamba yang Muslim yang solat ia maka meminta ia akan Allah (a.w) padanya akan suatu melainkan memberi Ia (Allah (a.w)) akandia akan apa yang dipintanya.’ ‘[Maka berkata Abu Hurairah (r.a)]: ‘Maka aku jumpa seorang sahabat Rasulallah (s.a.w) namanya Abdullah bin Salam (r.a), maka aku sebutkan baginya akan hadith [yakni, sabda Nabi (s.a.w) iaitu: Pada hari Jum’at itu satu saat yang tiada berbetulan akandia oleh seorang hamba yang solat ia maka minta doa ia akan Allah (a.w) padanya akan sesuatu melainkan memberi Allah (a.w) akan pintanya akanDia]. [Maka apabila didengar oleh Abdullah bin Salam (r.a) akan hadith Abu Hurairah (r.a) itu]. Maka berkata ia [yakni, Abdullah] ‘Aku tahu dengan itu saat yang kamu kata tiada berdoa seseorang melainkan diberi pintanya (atau permintannya) itu.’ Maka kataku (yakni berkata Abu Hurairah) [kepada Abdullah bin Salam (r.a)], ‘Khabarlah olehmu akandaku akan manakah ia waktunya yang engkau kata tahu itu, dan jangan engkau rahsiakan dengan dia atasku, [kerana engkau sedia maklum menyembunyikan ilmu tiada baik].’ [Apakala didengar Abdullah bin Salam (r.a) akan perkataan Abu Hurairah (r.a) itu] Katanya, ‘Bermula waktu mustajab doa pada hari Jum’at itu ialah kemudian daripada solat ‘Asar sampai lenyap matahari (yakni, masuk waktu Maghrib).’ [Dengan jawapan itu timbullah musykil dalam hati Abu Hurairah (r.a), maka iapun bertanya lagi kepada Abdullah bin Salam (r.a)]: [Kata Abu Hurairah (r.a)] ‘Ya Abdullah ibn Salam! Betapakah ada waktu mustajab doa pada hari Jum’at tentu ia kemudian dari ‘Asar, maka yang demikian musykil aku.’ [Sebab musykil itu kerana sesungguhnya telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Tiada bertentang akan waktu itu oleh seorang hamba yang Muslim yang berdoa pada hal ia solat (yakni, dia berdoa semasa mengerjakan solat)’. Maka itu waktu, yakni demikian daripada ‘Asar itu, tiada solat seseorang padanya akan solat sunat [Nota: Orang Islam ditegah solat sunat selepas solat ‘Asar]. Maka dimanalah terupakan itu waktu mustajab seperti kata (hadith) itu?’ Manakala didengar oleh Abdullah bin Salam (r.a) akan kemusykilan Abu Hurairah (r.a) yang demikian itu, maka iapun menjawabnya: ‘[Maka kata Abdullah bin Salam (r.a)], ‘Ya Abu Hurairah (r.a)! Tidakkah ada sesungguhnya telah bersabda Rasulallah (s.a.w) begini: ‘Barangsiapa menunggu/ menanti akan solat berjemaah maka dialah di dalam solat [pada hukumnya]’. [Maka seorang yang sudah solat ‘Asar dan menanti ia akan solat Maghrib, kemudian di dalam penantiannya (yakni, menunggu dia untuk solat Maghrib) antara ‘Asar dan Maghrib itu ia berdoa kepada Allah (a.w), maka dialah orang yang berdoa didalam solat seperti yang disabdakan oleh Nabi (s.a.w) itu dan permiintaannya itulah yang mustajab kerana ia berdoa di dalam waktu mustajab]. [Maka apabila didengar Abu Hurairah (r.a) akan jawapan Abdullah bin Salam (r.a) dengan demikian itu, lalu] berkata ia, ‘Bahkan, [yakni, sebetulnyalah Ya Abdullah! Nabi (s.a.w) bersabda demikian].’ Kata Abdullah, ‘Maka ialah demikian [yakni, begitulah kerana mengikut sabda Nabi (s.a.w) itu waktu mustajab doa itu kemudian dari waktu ‘Asar sehingga lenyap matahari hari Jum’at]’. [Hadith sahih at-Termidzi]
Selain memberitahu keistimewaan hari Jum’at itu, seperti hadith-hadith sebelum ini, Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahaw waktu dan ketika yang mustajab doa adalah waktu antara selepas solat Asarr dan sebelum maghrib, dengan syarat kita tetap di tempat solat Asar tadi menunggu solat Maghrib sambil berzikir dan sebagainya. Kerana Rasulallah (s.a.w) menyebut mereka yang sesudah solat kekal duduk ditempatnya, boleh beredoa, dan doanya dimakbulkan oleh Allah (a.w).
[Nota: Oleh kerana tidak boleh berdoa sewaktu bersolat, maka waktunya adalah ketika imam selesai khutbah bahagian pertama sebelum memulakan khutbah bahagian keduanya, kira-kira lamanya waktu tersebut membaca 10 ayat al-Quran. Khutbah Jum’at itu dikira sebahagian daripada solat Jum’at.
Semoga kita menemui saat itu supaya makbullah doa kita dan dapatlah segala permintaan kita dikabulkan oleh Allah (a.w), insya Allah. Amin
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment