Wednesday, January 6, 2010

Doa - Cara dan Adab (Sambungan ...)

Assalamualaikum,
Kita lihat pula adab yg ke-empat dan kelima dalam senarai peradaban berdoa itu.
(iv) Mengangkat Kedua Tangan
(v) Mengusap Muka dengan Telapak Tangan


Didalam Islam semua ibadat itu adalah dengan tertibnya dan spesifikasinya sendiri. Ada banyak jenis dan kategori solat. Pelaksaaannya tidak sama. Solat fardu, contohnya, berbeza dengan solat sunat. Solat Jumat dan Solat Aidil Fitri dan Aidil Adha kelihatan sama kerana ada khutbah. Tetapi, tidak. Wujud perbedaan yang jelas. Khutbah solat Jumat dibaca sebelum solat manakala khutbah Solat Aid dibaca selepas solat. Tidak ada azan dalam Solat Aid, tetapi ada dalam Solat Jumat. Tiada takbir tambahan dalam solat Jumat berbanding dengan solat Aid ada takbir tambahan – tujuk kali pada rakaat pertama dan lima kali pada rakaat kedua. Solat Jenazah tiada Rukuk dan Sujud ada empat takbir sahaja. Solat sunat tiada Tahiyat Awal jikapun empat rakaat, tetapi berlainan dengan solat fardu, kerana setiap rakaat perlu dibaca al-Fatihah dan surah. Demikianlah antara spesikasi solat dalam syariat Islam. Solat Aid hendaklah dikerjakan di atas tanah lapang dan tidak di masjid.
Begitulah juga ketetapan Islam dalam syariat menyentuh ibadat doa. Hendaklah kita mengangkat tangan dengan dorongan hati yang bersungguh-sungguh penuh tawadu’ atau kesedaran dan rendah diri (‘humility’) memohon ikhsan dan belas kasihan Allah (a.w) agar dikabulkan doa dan permintaan kita itu. Kita memohon kepada Allah (a.w) lempah kurniaNya secara tertib dan lemah lembut dengan penuh harapan kerana Dia (Allah (a.w)) yang menimbang dan memperkenankan permintaan kita. Janganlah kita berdoa seolah-olah kita memaksa Allah (a.w) berikan atau dalam sifat ugutan!
5. Diriwayatkan hadith daripada Omar bin Khatab (r.a) berkata: ‘Adapun Rasulallah (s.a.w) ketika mengangkat kedua-dua tangannya (terbuka jari-jarinya) semasa berdoa, tidak diturunkannya kedua-dua tangannya sehinggalah diusapnya (yakni, disapunya dengan kedua telapak tangannya ke) mukanya’. Telah berkata Muhammad bin Musanna (r.a) pada hadith ini: ‘Tidak dikembalikannya (yakni, diletakkannya kedua-dua tangannya dalam keadaan biasa, atau kedua tangannya sehinggalah disapukannya (atau diusapkannya) kedua-dua tangannya itu ke mukanya.’ [Hadith sahih at-Termidzi]
Di dalam hadith di atas itu, kita diberitahu oleh Omar (r.a), khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin yang kedua, perlakuan Rasulallah (s.a.w) semasa berdoa: diangkatnya kedua tangannya terbuka ke atas dan setelah selesai berdoa disapunya atau diusapnya mukanya dengan kedua tangannya. Jika kita rajin meneliti perlakuan mereka yang berdoa - semasa dan sesudah berdoa – kita akan dapati kepelbagaian cara dan kaedah. Malah, semasa menyapu atau mengusap muka selepas tamat berdoapun, berbagai perlakuan orang. Ada yang mengucup jari mereka atau tapak tangan mereka, dan sebagainya. Yang disuruh oleh Rasulallah (s.a.w) mengusap atau menyapu muka dengan kedua telapak tangan, bukan cara atau kaedah lain. Siapakah yang membuat pembaharuan sedemikian?
[Nota: Sebenarnya hakikat ini tidak perlu kita perjelaskan kerana apabila kita meminta kepada manusiapun kita berbuat dengan penuh tertib dan merendah diri. Inikan pula kita memohon dan meminta kepada Allah (a.w) yang amat berkuasa dan maha Agung dan Maha Tinggi yang akan memnentukan keadaan dan kedudukan kita setiap masa, sama ada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Maka sewajarnyalah kita lebih tertib dan sopan dan lebih merendah diri dan dengan perasaan hina diri meminta belas ikhsan.]
Jazakalahhu khairah

No comments:

Post a Comment