Monday, April 25, 2011

Peringatan: Amalan Harian Muslim

Assalamualaikum,
Saudara, alhmadulillah pagi ini kita diberi lagi kesempatan oleh Allah (a.w) bangun dari tidur. Ada diantara kita yg tidur malam tadi tapi tak dibangunkan oleh malaikat yg menjaga roh kita pagi tadi. Oleh itu wajarlah kita bersyukur kerana kekal diberi kesempatan hidup lagi.
Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa setiap kita ketika tidur malaikat mencabut nyawa atau roh kita dan jika ditaqdirkan sampai ajal kita malam itu, maka nyawa dan roh kita disimpan terus, tidak dimasukkan ke dalam jasad kita semula. Jika jal kita belum sampai, maka roh atay nyawa kita dikembalikan ke tubuh badan kita dan kita bangun untuk hidup semula. maka dgn itulah sebagai tanda kesyukuran kita kpd Allah (a.w) ketika kita bangun pagi hari, hendaklah kita berdoa dgn membaca: 'Alhamdulillahil-lazi ahyana ba'da ma amatana wa-ilaihin-nusyur' (yg bermaksud: maha suci Allah (a.w) zat yg memghidupkan aku (yakni, bangun dari tidur) setelah apa-apa yg mematikan aku (yakni, ketika tidur), dan kpd Engkaulah (Allah (a.w)) aku akan kembali.'
Semoga, sebelum saudara jadikan kelqziman membacanya, jadikanlah kelaziman. membaca doa tersebut mengingat kita bahawa kita hidup di dunia atas ikhsan Allah (a.w) semata-mata dan Dialah yg tahu bilakah kita wajib dimatuikan atau selama mana lagikah kita boleh terus hidup di dunia ini. Membaca doa ini setiap kali bangun dari tidur, terutama tidur malam hari, adalah melambangkan kesyukuran kita kpd Allah (a.w).

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment