Wednesday, April 27, 2011

Doa: Ketika Mendengar Ayat al-Quran Dibacakan

Assalamualaikum,
saudara, Islam mengajarkan kita membaca doa ketika terdengar atau mendengar ayat-ayat al-Quran dibacakan. Jika kita lakukan, maka kita mendapat pahala yg besar dgn melakukan sesuatu yg mudah. Di dalam hadith berikut, kita disuruh oleh Rasulallah (s.a.w) membaca beberapa kalimah doa apabila mendengar ayat-ayat al-Quran yg disebutkan dalam hadith tersebut dibacakan atau diperdengarkan kpd kita:
Menceritakan hadith oleh Ismail b Umaiyah berkata: 'Aku mendengar orang Arab berkata: 'Aku mendengar aba Hurairah berkata: 'Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Barangsiapa membaca di kalangan kamu dgn (Surah)'at-Tin waz-zaitun' maka sampai ke akhir ayatnya 'Alaisallahi bi-ahkamil hakimin' (yg bermaksud:  Adakah tidak Allah (a.w) itu zat yg menghukum orang-orang yg dihukumi?'), maka berkatalah (yakni, berdoalah (atau bacalah) 'Bala! Wa-ana 'ala zalika minasy-syahidina' (yg bermaksud: Bahkan! Dan aku (atau, kami) dgn demikian itu dari kalangan orang yg menyaksikan (ketetapan Allah (a.w)'. Dan, barangsiapa membaca: 'la uqsimu bi-yaumil-qiamah' (yg bermaksud: Aku (Allah) bersumpah dgn hari kiamat) maka sampai ke ayat 'Alaisa zalika bi-qadirin 'ala an yuhyial mauta' (yg bermaksud: Adakah tidak (Allah yg berbuat) sedemikian berkuasa menghidupkan (semula) orang yg mati?'), maka berkatalah (yakni, bacalah:) 'Bala' (yg bermaksud: 'Bahkan'). Dan, barangsiapa membaca (Surah) al-Mursalat maka sampai kpd 'Fabiaiyi hadithin ba'dahu yu'minuna' (yg bermaksud: Maka kpd cerita apakah (sesudah al-Quran) itu beriman mereka?'), maka berkatalah (yakni, sebutlah): 'Amanna billah' (yg bermaksud: 'Aku beriman dgn Allah (a.w)'). Hadith Abu Daud, Kitab Solat]
Saudara, mengikut hadith-hadith dalam kitab-kitab hadith yg mengandungi penjelasan yg lengkap, setiap kali kita menyebut kalimah-kalimah sambutan yg disebutkan itu, kita diberi ganjaran sebuah rumah banglo kelak di dalam syurga. kalau dalam konteks hadith ini, kita lakukan ketiga-tiga yg disebutkan; iaitu: pada akhir ayat Surah at-Tin, kedua, Surah al-Qiamah; dan ketiga, Surah al-Mursalat itu, kita mendapat tiga buah rumah banglo di akhirat. kalaulah kita buat setiap hari ketika kita sendiri membaca surah-surat tersebut atau kita mendengar orang lain bacakan surah-surah tersebut fikirkanlah berapa banyaknya rumah banglo yg kita akan miliki di akhirat kelak! Dg itulah disebutkan ahli syurga yg termiskin itu memiliki harta sebanyak dunia ini dan segala isinya. maka dgn itu rumah-rumah banglo sedemikian itu tidak ada nilainya dalam konteks kekayaan meiliki 10 dunia dan isinya!

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment