Monday, March 1, 2010

Salam: Salutation sesama orang Islam dan Iman (Samb.)

Assalamualaikum,
Kita sering dipinta untuk menyampaikan 'salam' seseorang kepada seorang yg lain, seumpama seorang rakan berkata: 'Kirim 'salam' kepada sipolan-sipolan' bila kamu ketemui dia.' Bagaimana?

Mengirim Salam dan Menjawab Kiriman ‘Salam’

Adalah menjadi tabiat atau kebiasaan orang Melayu Islam itu mengirim salam melalui seseorang untuk orang lain. Bagi orang yang ditujukan ‘salam’ itu bolehlah dia menjawab mengikut sunnah dengan ungkapan ‘Wa ‘alaihis-salam wa rahmatullah’ (bukan ‘wa alaikum salam’ seperti yang biasa diamalakan):

Diriwayatkan hadith daripada Abu Salamah bin Abdil Rahman berkata bahawasanya Aisyah (r.ah) menceritakan bahawasanya Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Adapun Jibril (a.s) sampaikan salamnya kepada engkau (Aisyah).’ Maka dibalas Aisyah (r.ah): ‘Wa ‘alaihis-salam wa rahmatullah’. [Maksud ungkapan: Dan atasnya kesejahteran dan kerahmatan Allah (a.w)] [Hadith al-Bukhari]

Salam itu adalah doa dari orang yg menyebutnya dan doa respons bagi orang yg menjawabnya. Dalam Islam doa mendoakan adalah satu peradaban yg mulia dan disukai Allah (a.w). MUdah-mudahan denga kefahaman ini, kita lebih suka memberi salam dan menerima salam dan menjawabnya sebaik mungkin.

Jazakallahu khairah


No comments:

Post a Comment