Monday, March 8, 2010

Azan: Doa mendengar azan dan selepas azan

Assalamualaikum,
Alhamdulillah kita telahpun teliti dalam post-post yg lalu tentang bagaiman solat itu dikerjakan mengikut ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Ramai orang solat, tetapi ramai yg bersolat itu berlainan dari ketetapan Islam mengikut ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, lebih-lebih lagi as-Sunnah. Kerana orang Islam itu wajib dan diwajibkan mengikuti cara dan kaedah Rasulallah (s.a.w) bersolat. Hendaklah kita ikuti tanpa mengubah bentuk-bentuk ibadah solat, cara dan kaedah bersolat, kerana Rasulallah (s.a.w) memberitahu kita 'Sollu kama ra-aitumuni usalli' (maksud: bersolatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersolat) [Hadith Bukhari]. Rasulallah (s.a.w) adalah 'uswatun hasanah' (contoh atau model terbaik dalam semua dimensi bagi umat Islam yg beriman. Rasulallah (s.a.w) itu wajib dijadikan contoh serta ditaati segala ketetapannya, kerana ketetapannya adalah ketetapan Allah (a.w) dan Allah (a.w) perintahkan kita dalam Ayat 7, Surah al-Haysr, hendaklah kita ambil dan terima serta amalkan as-Sunnah (i.e. sunnah beliau dan sunnah khalifah ar-asyidin al-mahdiyin) [Ayat 7, Surah al-Haysr dan hadith]

Doa Apabila Mendengar Azan

Azan adalah suatu kebiasaan kita dengar setiap hari di masjid atau di surau, malahan dalam radio dan TVpun. Kita juga mendengar apakah doa yg dibaca oleh orang dalam radio dan Tv selepas mendengar atau tamatnya azan. jelas kita dapati, sebagaimana dalam rukun qauli solat, ada kalimah-kalimah yg ditambah (entah dimulakan oleh siapa!) demikian jugalah dalam kalimah doa selepas azan itu. Yg utama penulis ingatkan adalah sesuatau amalan atau ibdah khusus itu, jika diubahsuai atau dipinda atau ditambah kepada apa jua sifatnya, maka itu tergolong dalam 'mengadakan sesuatu yg tiada dalam Islam atau syriat Islam' yakni bid'ah. Setiap amalan yg dicemari oleh bid'ah merugikan kita. Kerana bukan sahaja pahala tidak kita dapati, kita dapati dosa pula, dan lebih rugi lagi segala amalan kita tercemar dan tidak diterima Allah (a.w). Oleh itu wajarlah kita berhati-hati. janganlah kita jadi pak turut, ikuti kata-kata orang yg akui dirinya ulama' atau ilmuan, memberi pedoman atau panduan tanpa sandaran nas dan dalil al-Quran dan as-Sunnah. Yg rugi kita. Dia rugi, takpa kerana jika kita nasihati dia, tak mungkin dia terima, kerana kita bukanlah pada kaca mata mereka ini, berilmu berbanding mereka! Sebenarnya mereka bodoh kerana tidak mahu mendengar yg hak. Itulah definasi 'kesombongan' dalam Islam, iaitu orang yg tidak mahu menerima kebenaran apakala diberitahu kebenaran dan orang yg meremehkan nasihat dari orang yg mereka anggap rendah kedudukannya dari mereka. Wal iyazubillah.

Kita diberitahu dalam hadith berikut bahawa apabila kita mendengar azan dilaungkan (bukan azan di radio), tetap[i azan yg kita dengar dilaungkan oleh muazin ketika berada di masjid atau di surau yg kita dengar tanpa pembesar suara, maka kita sambutlah dengan menyebut semula kalimah-kalimah yg dibaca oleh muazin. Inilah panduan hadith berikut:

(1) Diriwayatkan hadith daripada Malik daripada Zuhri dari ‘Ata’ bin Yazid dari Abi Said al-Khudri (r.a) berkata: ‘Bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Ketika mendengar kamu panggilan Azan, maka sebutlah seumpama apa yang disebutkan oleh muazin.’ [Hadith an-Nasa’i]

Atau, kita ikuti panduan hadith berikut pula. Kedua-dua panduan itu boleh kita ikuti dan mengikutinya kita mendapat ganjaran pahala sunnah dan pahala menetapi atau akur dengan perintah Allah (a.w) dan RasulNya.

(2) Diriwayatkan hadith daripada Muhammad bin Munkadiri dari Jabir (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa berkata (yakni, menyebut sahutan) ketika mendengar panggilan Azan (dengan kalimah-kalimah berikut, selepas selesai azan): 'Allahumma raba hazihid da’watat tammati was solatil qaimati aati Muhammadan nilwasilata wal fadilata wab’athhul maqamal mahmudal lazi w’adtahu’, [Maksud: Ya Allah ya Tuhanku! Inilah panggilan yang sempurna, dan solat yang akan didirikan, telah didatangkan Muhammad (s.a.w) dengan wasilah (yakni, perolongan atau pengantara dan penyelamat) dan fadhilat (yakni, keuntungan atau keberkatan), dan bangkitkanlah baginya maqam (tempat) yang terpuji yang Engkau janjikan], kecuali halal baginya syafaat (yakni, pertolonganku) pada hari qiamat (kelak).’ [Hadith an-Nasa’i]

Sesiapa yg menyebut kalimah-kalimah tersebut ketika mendengar azan, setelah selesai azan, maka dia berhak mendapat syafaat Rasulallah (s.aw) di akhirat kelak. Syafaat adalah pertolongan Rasulallah (s.a.w) dalam suasan yg kita perlukan pertolongan di akhirat. Di akhirat tiada siapa boleh menolong dalam kesusahan yg kita hadapi di akhirat - ketika matahari dihampirkan atas kepala kita ketika bumi terhampar dijadikan dari tembaga yg dipanaskan oleh matahari, ketika kehausan dan kelaparan menunggu selama 50 tahun di padang makhsyar (setiap sehari di sana sama dengan lamanya 1,000 tahun waktu dunia)! Wajarlah kita ikuti ketetapan ini dijadikan kelaziman kita,insya Allah.

(3) Diriwayatkan hadith daripada Said bin Abi Waqas (r.a) katanya daripada Nabi (s.a.w) sesungguhnya telah bersabda Nabi (s.a.w)’; ‘Barangsiapa berkata ketika mendengar muazzin azan ‘Waana asyhadualla ilaha ilallah wahdahu la syarikalahu, wa asyhadu anna Muhammadan ‘abduhu warasuluhu, raditu billahi rabba, wabil Islami diina, wabi Muhammadin nabia’ [Maksud: Dan, bahawasanya aku naik saksi tiada tuhan kecuali Allah (a.w), Dia yg Maha Esa, tiada sekutu bagiNya, dan sesungguhnya aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad (s.a.w) itu adalah hambaNya dan Pesuruh Nya; Ridha aku terhadap Tuhanku, dan ridha aku dengan Islam ugamaku dan ridha aku dengan Nabi Muhammad (s.a.w) sebagai Nabiku.], diampunkan dosanya oleh Allah (a.w).’ [Hadith Ibnu Majah]

Di dalam hadith di atas, kita diberitahu betapa tingginya kafdhalan kita membaca doa yg disebutkan dalam hadith itu: iaitu diampun oleh Allah (a.w) dosa-dosa kita. Doa ini boleh kita baca selepas selesai solat kita - solat fardu ataupun sunat. Eloklah dihafalkan.

(4) Diriwayatkan hadith daripada Jabir bin Abdullah (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa berkata (i.e. berdoa) ketika mendengar azan (dengan kalimah-kalimah doa berikut) 'Allahumma rabba hazihid da’watat tammati wal qaimati, ati Muhammadal wasi-lata wal-fadilata, wab’athhu makama mahmudal lazi wa’adtah', melainkan wajib baginya syafaatku (yakni Nabi (s.a.w)) pada hari Qiamat.’ [Hadith Ibnu Majah]

Dalam hadith di atas itu pula, kita diberikan satu lagi versi doa yg dianjurkan kita baca ketika mendengar azan (i.e. selepas azan tamat dilaungkan). Doa ini mengandungi 3 ayat sahaja. [Nota: Yg dibacakan dalam radio dan TV mengandungi 4 ayat. jangan ikuti].

Dengan membaca doa tersebut Allah (a.w) wajibkan Rasulallah (s.a.w) memberi syafaat kepada kita di akhirat kelak. Oleh itu, kerana besarnya pahalanya, wajarlah kita usahakan kita hafalkan doa pendek ini dan jadikan kelaziman kita. Namun, harus diingatkan bahawa janganlah kita menambah kepada kalimah-kalimah yg disebutkan oleh Rasulallah (s.a.w) tersebut, kerana jika begitu sia-sialah semuanya, sebagaimana diperjelaskan di atas. Kalau saudara peka dan teliti dalam radio dan TV ketika doa seumpama ini dibacakan, ada tambahan satu ayat lagi. Ingatlah doa ini adalah amalan khusus yg didatangkan dari Rasulallah (s.a.w). Jika ayat tambahan tersebut diwahyukan Allah (a.w) pastilah disebutkan oleh beliau dalam doa tersebut. Oleh itu, ayat tambahan itu adalah suatu penambahan kepada ketetapan syariat Islam tentang doa menyambut azan, jadilah bid'ah!

Alhamdulillah, semoga saudara bersedia memanfaatkan diri sendiri dalam mengamalkan suatu perlakuan yg mudah dalam Islam tetapi membawa pahala yg begitu banyak pula. Dengan syarat, berjaga-jagalah jangan ambil atau tiru bagaimana orang lain buat, yg membatalkan pahala dan menambah kpd dosa pula kerana mengubah ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) dalam al-Quran dan as-Sunnah.

Jazakallahu khairah


2 comments:

  1. Wa'alaikumussalam Tuan,

    Semoga dipermudahkan..insya-Allah

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam,

    Ramai di kalangan masyarakat kita terutama "ulama'" merasa sensitif bila berbincang tentang amalan "bida'ah" dan mereka masih berpegang kuat kepada pendapat bahawa "bida'ah hasanah" bolih diterima pakai, bermakna tak salah kalau di amalkan.

    Soalannya macam mana nak diperbetulkan hujah demikian?

    Sesiapa ada cadangan? Saya hanya bolih syorkan supaya kita semua mengaji quran & hadith secara manqul, asnat dan mutasir dan apa2 ibadah yang kita amalkan itu mestilh berlandaskan dalil2 dari Quran & hadith supaya diterima Allah. Ini merujuk kepada hadith Nabi SAW:
    1) " aku tinggalkan kalian 2 perkara, Quran & Sunnah ku. Jika kalian rujuk kepada 2 perkara tersebut, kalian tidak akan sesat selama2nya, di dunia dan di akhirat." dan
    2) " sesiapa yang mengamalkan sesuatu bukan amalanku Nabi, ditolak"

    Mereka ini tahu dan paham tentang hadith2 ini, tapi mereka masih tetap dengan pendapat mereka. Inilah yang menghairankan dan mengelirukan.

    Semuga Allah memberi hidayah kepada mereka2 tersebut. Ameen

    ReplyDelete