Saturday, October 29, 2011

Bagaimana Nak Selamat di Akhirat?? (Samb.)

Assalamualaikum, 
Saudara, kita telah 3 drp 6 perkara yg kalau kita waspada dan jaga, maka selamatlah akhirat kita. Dan, kalau kita abaikan, maka bahayalah akhirat kita. Kita telah lihat yg pertama adalah kita ikuti ajaran yg benar dan kemudian ikutinya dgn istiqamah; yg keduakemurniaan = keikhlasan = ketulusan beramal  dan beribadah; yg ketiga adalah berpegang kpd al-Quran dan as-Sunnah semata-mata dalam kehidupan kita sebagai orang Islam; yg keempat, iaitu jauhi perkara-perkara syirik, bid'ah dan mengikuti kehendak hawa nafsu.
Dalam post ini kita lihat pula perkara yg kelima drp 6 perkara yg kalau kita waspada pasti kita pasti selamat dalam kehidupan akhirat kita: anuti agama Islam dan jalani kehidupan sebagai orang Islam secara berjema'h.

Menetapi Jema’ah
(Luzumul-jama’ati)


Saudara, tajuk ini adalah tajuk yg sering tidak difahamai oleh majoriti umat Islam di mana-mana. Majoriti orang Melayu tidak faham atau tidak mau iktiraf wujudnya ketetapan atau perintah 'berjema'ah' dalam Islam. Atas sebab-sebab stratejik atau kepentingan dunia mereka. Para ulama' atau ilmuwan yg akui diri mereka berilmu tentang ilmu al-Quran dan as-Sunnah, tak terima ketetapan ini. Malah golongan orang Islam yg lebih hampir melaksanakan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, yg dilabelkan sebagai Wahabbi sebagai contoh, pun tak faham atau tak menyebut tentang keperluan berjema'ah dalam Islam.
Sebenarnya, dimensi berjema'ah itu terdapat pada Ayat 103, Surah ali-Imran, Ayat 59, Surah an-Nisa' dan ayat-ayat yg menyebut tentang hakikat atau konsep 'bai'at'. Kalau sdr lihat kitab-kitab hadith - Kuttubul Sittah - jelas ada begitu banyak hadith yg menyebut tentang berjema'ah, tentang wujudnya institusi kepimpinan dalam Islam, ikrar taat setia dalam islam dan sebagainya. Namun, inilah satu dimensi syariat Islam yg paling kurang difahami oleh umat Islam, dan kalau difahami, tidak ditrima oleh mereka kerana tidak relavan lagi dalam dunia moden sekarang.
Diriwayatkan hadith dari Abdillah b ‘Amrin (atau ‘Amru) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘La-yaktiyanna ‘ala ummati ma ata ‘ala Bani Israila hazwan-na’li hatta in kana minhum man ata ummahu ‘alaniata lakana fi ummati man yasna-’u zalika wa-in bani Israila tafarraqat ‘ala thintaini wa-sab’ina millatan wa-taftariqu ummati ‘ala thalatha wa-sab’ina millatan kullluhum fin-nari illa millata wahidatan.’ (Yg bermaksud: Nescaya akan datang pada umatku apa-apa yg telah datang pada Bani Israil, lurus spt lurusnya selipar pada selipar (atau sandal), sehingga jika ada dari kalangan mereka orang yg datang kpd (i.e. menyetubuhi) ibunya (atau emaknya) secara terang-terangan, nescaya akan ada di kalangan umatku orang yg berbuat sedemikian; dan sesungguhnya Bani Israil berpecah (dalam agama mereka) atas 72 agama, dan akan berpecah umatku atas 73 agama, kesemuanya di dalam neraka kecuali agama yg satu.). Berkata (para sahabat): ‘Dan siapa (atau, apakah) dia (i.e. agama yg satu) itu wahai Rasulallah (s.a.w)?’ Bersabda (Rasulallah): ‘Ma ana ‘alaihi wa-ashabi’ (Yg bermaksud: Apa-apa yg aku di atasnya dan (apa-apa) yg sahabatku (atasnya), yakni jalanku = as-Sunnah). [Hadith at-Termidzi] [Nota-1: Hadith ini menyebutkan bahawa umat Islam itu akan berpecah menjadi beberapa golongan atau firqah dalam melaksanakan amalan dan ibadah dan dalam semua perkara terutama dalam mentauhidkan Allah (a.w), i.e. dalam aqidah, setelah wafatnya Rasulallah (s.a.w). Ketika itu ilmu mengenai Islampun sudah dibiarkan oleh majoriti orang Islam dan umat islam dipengaruhi oleh pelbagai pengaruh yg meluntur keimanan dan ketaqwaan mereka. Dalam perkara agama rasulallah (s.a.w) memberitahu akan berpecah umat Islam kpd 73 golongan agama, bilamana 72 golongan agama semuanya gagal mendapat syurga, sebaliknya terjerumus ke dalam neraka, dan hanya satu golongan agama sahaja yg berjaya mendapat syurga iaitu mereka yg mengikuti peraturan agama Islam yg dicontohkan dan diamalkan oleh Rasulallah (s.a.w) dan sahabatnya yg empat, iaitu Abu Bakar, Omar, Othman dan Ali, radiallahu anhum). Dalam hadith lain disebutkan golongan agama yg berjaya mendapat syurga itu adalah golongan yg berjema’ah dalam Islam, sebagaimana dalam zaman Rasulallah (s.a.w) dan zaman shabat yg empat tersebut, wujud jema’ah umat Islam, yg pemiminnya atau imamnya atau amirnya adalah Rasulallah (s.a.w), kemudian sahabat yg 4 bermula dgn Abu Bakar, dikuti oleh Omar, kemudian Othman dan kemudian Ali – zaman aslinya Islam selama 30 tahun. Umat Islam yg mengikuti syairat Islam sedemikian itu sahaja yg berjaya mendapat syurga.] 
[Nota-2: Contoh sunnah sahabat: (a) Omar – Solat Terawih disolatkan awal malam secara berjema’ah di bawah pimpinan seorang imam solat Ubai b Kaab, dan dikerjakan 20 rakaat yg dibuat dua-dua rakaat; (b) Othman membukukan al-Quran supaya tidak luput dalam perbendaharaan ilmu umat Islam, dan memulakan amalan azan Jum’at dua kali dan azan Subuh dua kali supaya memperingatkan sahabat supaya bersedia ke masjid. ] 


Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment