Diriwayatkan hadith daripada Abdullah b Dinar hadith dari ibnu Omar (r.a) berkata: ‘Berkhutbah Omar (ibni Khattab, ketika itu adalah Khalifah) di tanah Jahbiyah, maka berkata dia: ‘Wahai sekelian manusia! Sesungguhnya aku sungguh-sungguh berdiri di kalangan kamu sebagaimana berdirinya Rasulallah (s.a.w) di kalangan kami (suatu masa) (di sini), maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘
Usikum biashabi thummal-lazina yalunahum thummal-lazi yalunahum thumma yafsyul-kazibu hatta yahlifar-rajulu wala yustahlafa wa-yasyhada as-syahidu wala yustasyhada ala la yakhluanna rajulun biamraratin illa kana thalithahuma as-syaitanu ‘alaikum bil-jama-ati wa-iyakum wal-firqata fains-syaitana ma’a wahidi wahua minal ithnaini ad’adu man arada buhbuhatal-jannati fal yalzamil- janma’ata man sarrathu hasanatuhu wa-saat-hu saiyiatuhu fazalikal-mukminu) [Maksud (sabda Rasulallah): Aku wasiatkan kepada kamu sekelian dengan (kehadiran) beberapa sahabatku (khalifah yang empat) kemudian orang-orang yang mendekati (yakni, yang mengikuti) mereka (yakni, para tabi’in) kemudian orang-orang yang mendekati (yakni, mengikuti) mereka (yakni, yang mengikuti at-tabi’in, iaitu para tabi’ahum), kemudian tersiarlah dusta atau pendustaan sehingga bersumpah seorang lelaki dan tidak diminta dia bersumpah, dan meminta menjadi saksi lelaki dan tidak (pula dia) diminta (atau disuruh) menjadi saksi; ingatlah tidak menyendiri (atau menyepi, yakni berkhalwat) seorang lelaki dengan seorang perempuan kecuali ada yang ketiga kepada mereka berdua itu syaitan; wajib atas kamu dengan berjemaah dan takutilah (yakni, jauhilah) kamu sekelian berfirqah (yakni, berpecah belah menubuhkan perkumpulan), maka sesungguhnya syaitan itu berserta dengan orang yang berseorangan dan dia (syaitan) itu orang kedua (padanya), lebih jauh, barangsiapa inginkan (berada) di tengah-tengah syurga maka hendaklah dia menetapi (ikuti) jamaah; barangsiapa menyenangkan (atau menggembirakan) seseorang Islam dan iman yang lain (maka) kebaikan baginya (di akhirat kelak); (barangsiapa) medatangkan keburukan (atau mempersulitkan) atas orang Islam dan iman yang lain, maka keburukan baginya (di akhirat kelak); demikian itu sifat-sifat orang yang beriman (yakni, ada yang buruk dan ada yang baik perangai).] [Hadith at-Termidzi, Kitab Fitan (fitnah)]
Hadith di atas itu mengulangi perintah wajib berjema'ah itu dan bahawa Allah (a.w) perintahkan umat Islam berjema'ah dalam menganuti ugama Islam. Dan, Allah (a.w) melarang umat Islam berfirqah. Diperjelaskan lagi bahawa jika seseorang inginkan syurga secara pasti, hendaklah dia menetapi atau mengikuti jema'ah. Dalam membuat kesimpulan tentang kewajipan berjema'ah serta menetapi syarat-syarat lain tentang jema'ah itu, Omar b Khattab (r.a) telah memberitahu umat Islam seperti berikut:
Diriwayatkan hadith daripada Abdul Rahman b Maisarah hadith dari Tamim ad-Dariyi berkata: ‘Berlumba-lumba (atau bersaingan) manusia (yakni, para sahabat Muslimin) di dalam membina binaan atau bangunan (yang tinggi dan tersergam) dalam zaman Omar (r.a), maka berkata Omar (r.a): ‘Wahai masyarakat Arab! Dunia! Dunia! (maksudnya, janganlah dilekakan oleh kehidupan dunia) Sesungguhnya tidak atau bukan (dikatakan) Islam kecuali dengan berjemaah dan tidak (dikatakan) berjemaah kecuali dengan berimam (yakni, dangkat menjadi Imam seorang dari kalangan mereka jemaah Islam) dan tidak (dikatakan) berimam kecuali dengan ketaatan (rokyah atau rakyat kepada imam); maka barangsiapa memilih imam dari kalangan kaumnya yang faqih (yakni, kefahaman tentang Islam sedemikian) ada kehidupan (yakni, tenteram, selamat dan bahagia) bagi imam mereka dan ada kehidupan bagi mereka (kaumnya). Barangsiapa memilih imam mereka kerana pertimbangan selainnya kefaqihan (tentang Islam secara berjemaah) ada baginya (imamnya) kerosakan dan kerosakan bagi kaumnya.] [Hadith ad-Daramiyi]
Omar (r.a) menyebutkan ciri-ciri orang Islam yg sah atau betul Islam mereka adalah menepati syarat-syarat berikut:
1. Kita hanya dikira Islam jika kita berjema'ah, yakni anuti Islam itu secara berjema'ah;
2. Kita tidak dikira berjema'ah atau sudah berjema'ah tanpa wujudnya seorang pemimpin atau Imam;
3. Tidak dikatakan wujud kepimpinan atau keimaman atau Imam tanpa ketaatan oleh anggota jema'ah Islam terhadap Imam mereka;
4. (Dalam hadith lain dijelaskan bahawa ketaatan rukyah terhadap Imam itu adalah berdasarkan ikrar janji mereka (i.e. bai'at) terhadap Imam mereka.
Dalam hadith itu Omar (r.a) memberitahu pula kehidupan jema'ah Islam serta Imam jema'ah tersebut akan aman, tenteram, rukun dan bersepadu jika Imam itu dipilih dari kalangan orang yg faqih tentang Islam dan syariatnya, yakni faqih tentang ketetapan Allah (a.w) (yakni, al-Quran) dan faqih tentang peraturan Islam yg dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w) (yakni, as-Sunnah). Jika Imam itu dipilih dari orang yg tidak memiliki ciri-ciri kefaqihan tersebut, atau dipilih Imam atas asas pertimbangan selain itu, maka jema'ah dan imam tidak tenteram, tidak aman, tidak selamat dan akan sentiasa diselubungi pegeseran dan hurhara.
Suatu masa dulu, JAIS dan Majlis Fatwa telah mempersoalkan hadith di atas itu. Pihak-pihak tersebut telah membuat fatwa bahawa kumpulan umat Islam yg berpandukan hadith itu adalah sesat kerana kononnya Islam tidak mensyaratkan sedemikian. Namun, kita akan teliti nanti ada banyak hadith Rasulallah (s.a.w) yg menyebutkan perkara yg sama. Antaranya Rasulallah (s.a.w) menyebut tidak hala bagi seorang Islam yg wujud di muka bumi Allah (a.w) kalau dia tidak berjema'ah.
Kekeliruan ini timbul kerana ramai umat Islam yg tidak mendalami ilmu al-Quran dan ilmu as-Sunnah. Jiak mereka pelajari ilmu as-Sunnah, dan menyedari bahawa perintah Allah (a.w) pada Ayat 7, Surah al-Haysr dan Ayat 80, Surah an-Nisa' itu adalah perintah yg haq lagi mutlak, sudah pasti mereka faham ketetapan Islam. Orang yg menolak hadith tidak sempurna Islamnya. malah batil Islamnya. Orang yg menolak ketetapan Omar (r.a) adalah menolak ketetapan Rasulallah (s.a.w). Oleh itu janganlah kita banyak soal (sebagaimana banyaknya solal kaum Yahudi terhadap Musa (a.s) dan para nabi zaman selepas Musa) apabila diberitahu sesuatu yg haq. Yg penting hendklah kta usahakan mengilmukan diri ita, kemudian mentaati apa yg telah disyariatkan oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w).
Semoga, saudara faham perkara yg disampaikan di dalam post ini dan renungkan sebvaik-baiknya. Ketetapan itu adalah haq, dan menolaknya kita tanggunglah sendiri akibatnya di akhirat kelak.
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment