Assalamualaikum,
saudara, dalam post yg akan datang, kita lihat bagaimana riaksi orang iman - para sahabat Rasulallah (s.a.w) - ketika terjadikan kewafatan Rasulallah (s.a.w). Jelas dalam peristiwa itu para sahabat terutamanya Omar (r.a) risaukan ketidak-halalnya kehidupan orang Iman tatkala tiada lagi kepimpinan dalam jema'ah umat Islam apabila wafatnya Rasulallah (s.a.w). Maka yg paling mendesak tindakan para sahabat ketka itu adalah mengangkat Abu Bakar as-Siddiq (r.a) sebagai khalifah (i.e. pemimpin pengganti jema'ah umat Islam) dan beliau dibai'at oleh semua warga orang iman zaman tersebut, dimulai oleh Omar b Khattab (r.a).
Ketetapan Allah (a.w) – Wajib Berjema’ah
Kita mulakan perbincangan kita
tentang ‘anuti Islam secara berjema’ah’ itu dengan meneliti firman Allah (a.w)
pada Ayat 103, Surah ali-Imran berikut:
Firman Allah (a.w):’Wa’tasimu
bihablillahi jami’an wa-la tafarraqu ... sehingga ke akhir ayat.' [Maksud:
Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah (a.w) (i.e. ugama Islam itu)
dengan cara berjema’ah dan janganlah kamu berpecah-pecah belah ... sehingga
akhir ayat.] [Ayat 103, Surah ali-Imran]
Dalam menghuraikan maksud ayat ini,
ibnu Jarir (r.k) berdasarkan hadith dari sanad ibnu Mas’ud (r.a) tentang firman
Allah (a.w) ‘wa’tasimu billahi jami’an ...’ tersebut berkata: ‘berjema’ah’,
dalam kitabnya Tafsir at-Tobari. Perintah tersebut, kata ibnu Jarir,
adalah merujuk kepada kewajipan umat Islam itu berjema’ah atau anuti Islam
secara berjema’ah. Dan berkata ibnu Kathir dengan merujuk kepada firman Allah
(a.w) dalam Ayat 103, Surah ali-Imran, tentang maksud ‘wa-la
tafarraqu’ adalah perintah kepada umat Islam yang memerintahkan umat Islam
yang beriman wajibnya mereka berjema’ah dan jangan berpecah belah [Tafsir ibnu
Kathir].
Firman Allah (a.w): ‘Wala
takunu kallazina tafarraqu wah-talafu min ba’di ma ja-ahumul baiyinatu
wa-ulaika lahum ‘azabun ‘azimun'.[Maksud: Janganlah jadi sebahagian kamu
berfirqah-firqah (umumnya, berpecah belah) dan beselisih (tentang ugama kamu) setelah
datang apa-apa kepada mereka keterangan-keterangan (dari Tuhan mereka dalam
al-Quran dan as-Sunnah) dan untuk mereka (yang berpecah belah dan berselisihan
satu sama lain itu) adalah (i.e. disediakan) azab yang amat besar atau berat
(i.e. di masukkan ke dalam neraka)] [Ayat 105, Surah ali-Imran]
Dalam menjelaskan perkara ini ibnu
Jarir (r.k) bersandarkan hadith sanad ibnu Abbas (r.a) tentang firman Allah
(a.w) ‘wala takunu kallazina tafarraqu wah-talafu ...’ini, ibnu Abbas
(r.a) berkata: ‘Memerintah Allah (a.w) bahawa mewajibkan Allah (a.w)
orang-orang yang beriman itu dengan menganuti Islam secara berjema’ah dan
mencegah (i.e. melarang) Allah (a.w) mereka dari berselisihan dan berfirqah
(i.e. bermazhab-mazhab) dalam Islam dan memberi khabar kepada hambaNya yang
Islam dan beriman sesungguhnya telah rosak binasa kaum-kaum sebelum mereka
dengan perdebatan dan bermusuh-musuhan sesama mereka di dalam menganuti ugama
Allah (a.w) (i.e. Islam).’ [Dalam Tafsir at-Tobari].
Firman Allah (a.w): ‘Syara’a
lakum minad-dini ma wassa bihi nuhan wal-lazina auhaina ilaika wama wassaina
bihi ibrahima wa-musa wa-‘isa an aqimud-dina wala tafarraqu fihi; kabura ‘alal
musyrikina ma tad’uhum ilaihi Allahu yahtabi ilaihi; Allahu yajtabi ilaihi
man(-ai) yasya-u wa-yahdi ilaihi man(-ai) yunibu.' [Maksud: Membuat syariat
(i.e. peraturan ugama) tentang ugama apa-apa yang telah Aku (Allah (a.w))
wasiatkan dengannya (i.e. ugama Allah (a.w)) kepada Nuh (a.s) dan yang
diwahyukan kepada engkau (Muhammad (s.a.w)) dan apa-apa yang diwasiatkan oleh
Aku (Allah (a.w)) dengannya kepada Ibrahim, dan Musa, dan Isa (a.s) supaya
menegakkan (yakni, mendirikan) ugama dan jangan kamu sekelian berpecahbelah di
dalam berugama; sesunguhnya sangat berat atas orang-orang yang musyrik apa-apa
mengajak (atau, menyeru) kamu kepada mereka; Allah (a.w) memilih kepada ugamaNya
orang-orang yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk atasnya kepada orang-orang
yang mahu kembali (yakni, bertaubat) kepadaNya.] [Ayat 13, Surah as-Syura]
Dan berkata ibu Kathir (r.k) di
dalam menjelaskan firman Allah (a.w) ‘... an
aqimuddina wala tafarraqu fihi’ maksudnya: ‘Telah mewasiatkan Allah (a.w)
kepada kesemua para nabi wajib atas mereka berugama Islam dengan bersatu dan
berjema’ah dan mencegah, yakni melarang, mereka dari perpecah-pecahan dan berperselisihan
sesama umat mereka, yakni mengadakan perkumpulan terasing atau berasingan.’
[Dalam Tafsir ibnu Kathir]
Di riwayatkan hadith dari Omar bin
Khattab (r.a) bahawasanya Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Diwajibkan atas kamu sekelian
berjema’ah dan jauhilah kamu sekelian akan firqah,
maka sesungguhnya syaitan bersama-sama dengan orang berseorangan (yakin
bersendirian tanpa berjema’ah) dan dia (syaitan) adalah yang keduanya dan
menjauhi syaitan (apabila berjemaah); barangsipa yang mengkehendaki berada di
tengah-tengah syurga maka hendaklah mereka menetapi jema’ah.’ [Hadith
at-Termidzi]
Hadith ini adalah perintah yang
jelas iaitu hendaklah menetapi jema’ah (yakni, berada dalam jema’ah).
Disebutkan bahawa orang Islam yang tidak berjema’ah, yakni mereka mengamalkan
Islam bersendiri, yakni tanpa berjema’ah, mudah terjerumus dan dijerumuskan
oleh syaitan.
Dan, di dalam hadith dari Khuzaifah
bin Yaman (r.a) ‘... talzamu jama’atal muslimina wa-imamahum.’, dalam
Riwayat Bukhari. Ini hadith didatangkan dalam bentuk berita atau perkhabaran, akan
tetapi membawa makna atau maksud perintah, perintahnya menjadi hukum pada wajib
(i.e. wajib berjema’ah).
Dalam hadith Waridah dalam tajuk ‘Menetapi jema’ah’. Telah berkata ibnu Batal di dalam hadith tersebut adalah hujjah atau alasan atau dalil diwajibkan berjema’ah di kalangan ahli fuqaha (i.e. ahli hukum) di dalam hukum wajibnya menetapi jema’ah Muslimin, dalam Fathul Bari.
Dalam hadith Waridah dalam tajuk ‘Menetapi jema’ah’. Telah berkata ibnu Batal di dalam hadith tersebut adalah hujjah atau alasan atau dalil diwajibkan berjema’ah di kalangan ahli fuqaha (i.e. ahli hukum) di dalam hukum wajibnya menetapi jema’ah Muslimin, dalam Fathul Bari.
Siksaan Berat Apabila Memisahi Jema’ah
Kita
lihat beberapa dalil atau hujjah dalam hadith-hadith berikut tentang akibat
seseorang yang memisahi atau meninggalkan atau keluar dari jema’ah. Dalil-dalil
ini akan memperjelaskan lagi ketetapan Islam bahawa berjema’ah itu adalah
perintah wajib atau perintah mesti atau suatu kemestian.
1. Diriwayatkan hadith dari Nu’man b
Basyir (r.a) berkata telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Al jama’atu rahmahtu
wal-firqatu ‘azabun’ [Maksud: Berjema’ah itu itu kerahmatan (i.e.
syurga) dan perpecahan itu azab (i.e. neraka).’] [Hadith riwayat abi ‘Asim]
Hadith
ini menjelaskan bahawa berjema’ah itu mewajibkan seseorang Islam itu mendapat
kerahmatan Allah (a.w). Kerahmatan Allah (a.w) itu adalah asas yang membolehkan
seseorang itu mendapat balasan syurga. Berpecah atau berfirqah itu mengakibatkan
seseorang atau sekumpulan orang Islam itu mendapat azab, yakni masuk ke dalam
neraka.
2. Diriwayatkan hadith dari ibnu Omar
(r.a) bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Innallaha la yajma’u ummati’ au
qala ‘Ummati Muhammadin (s.a.w) ‘ala dolalati, wa-yadullahi ma’al jama’ati
waman syazza syazza ilan nari’ [Maksud: Sesungguhnya Allah (a.w) tidak
mengumpulkan umatku’ atau (dalam hadith yang lain disebutkan) ‘umat Muhammad
(s.a.w) atas kesesatan, dan tangan Allah (a.w) (yakni, pertolongan Allah (a.w))
beserta jema’ah, dan barangsiapa yang menyendiri (yakni, menganuti Islam tanpa
berjema’ah) maka menyendiri dia masuk ke dalam neraka.] [Hadith at-Termidzi]
Dalil-dalil di atas adalah merupakan
perintah menetapi jema’ah dan melarang berfirqah (yakni, menubuhkan perkumpulan
yang berasingan atau terasing) yang telah dijelaskan oleh dua sahabat iaitu
ibnu Omar dan ibnu Mas’ud. Sesiapa yang berjema’ah mendapat kerahmatan Allah
(a.w), maksudnya, orang yang berjema’ah itu pasti mendapat syurga, kerana hanya
dengan kerahmatan seseorang yang Islam dan beriman itu mendapat syurga. Amalan
dan ibadah sahaja tidak menjamin seseorang iman itu mendapat syurga, kerana
ibadah dan amalan sebanyak mana sekalipun hebatnya, tidak menjamin syurga. Tidak
mungkin dapat diimbangi melalui ibadah dan amalan kurniaan Allah (a.w) terhadap
seseorang itu, walau bagaimana hebat sekalipun amalan dan ibadahnya. Syurga
hanya diperolehi dengan kerahmatan Allah (a.w).
Kerahmatan itu, mengikut sabda Rasulallah (s.a.w) tersebut, pasti didapati
dengan berjema’ah. Sebailknya, apabila berpecah
segolongan orang iman itu, dengan menyendiri atau dengan menubuhkan perkumpulan
(firqah) sendiri, pasti mengasingkan diri menuju neraka.
Hadith kedua dengan
jelas menyebutkan bahawa Allah (a.w) sentiasalah merahmati serta menolong orang
iman yang berjema’ah. Ketetapan ini sejajar dengan perintah Allah (a.w) pada
Ayat 103, Surah ali-Imran (i.e. ‘Waktasimu
bihablillahi jami’an wa-la tafarraqu ...’ itu), yang merupakan nas dan
dalil al-Quran bahawa Islam itu mewajibkan umatnya berjema’ah. Juga sabda
Rasulallah (s.a.w) dalam hadith bahawa Allah (a.w) memerintahkan beliau empat
perkara, satu daripada empat perkara itu adalah, memimpin umat Islam secara
berjemaah dan menjauhi firqah (yakni, berpuak-puak).
3. Diriwayatkan hadith dari Abdullah b Omar
(r.a) bahawasanya dia mendengar Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Man naza’a yadan min
ta’ati au fariqal-jama’ati mata maitatal-jahiliati.’ [Maksud:
Barangsiapa mencabut tangannya dari ketaatan (terhadap Imamnya) atau memisahi jema’ah
(yakni, meninggalkan jema’ahnya) dan mati dia (ketika di luar jema’ah, yakni
tidak lagi berada dalam jema’ah) maka matinya (dihukum seumpama) matinya
seorang jahiliah (yakni, masuk neraka).’][Hadith Imam Ahmad dalam Musnad]
Dalil
di atas adalah perintah berjema’ah dan melarang berfirqah kepada seluruh para
nabi alaihi salam dan bukan
semata-mata atau hanya dikhususkan kepada Nabi Muhammad (s.a.w) sahaja. Ini
adalah kerana pada hakikatnya semua ugama yang diperintahkan kepada para nabi
terdahulu itu adalah datangnya dari Allah (a.w), sumber yang satu, dan ugama
yang satu, supaya semua manusia berserah diri mereka tunduk kepada perintah
Allah (a.w).
Ugama itu telah disempurnakan dengan turunkan Kitab Allah (a.w)
terakhir, iaitu al-Quran. Maka dengan itu di dalam hadith disebutkan bahawa
Rasulallah (s.a.w) itu membawa batu bata terakhir untuk menyempurnakan binaan ugama
Allah (a.w) di muka bumi, kerana ugama Allah (a.w) itu diibaratkan sebagai suatu
bina’an ketauhidan dan ketaqwaan yang sempurna sebagai memenuhi tuntutan Allah
(a.w) dalam Ayat 57, Surah az-Zariat ('Tidaklah Aku (Allah (a.w))jadikan jinn dan manusia
kecuali untuk mengabdikan diri mereka kepada Aku (Allah (a.w)' itu).
4. Diriwayatkan hadith dari Khuzaifah b
Yaman (r.a) berkata: ‘Aku mendengar Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Man fariqal
jama’ata wastazallal-imarati laqiallahu wala hujjata lahu.’ [Maksud:
Barangsiapa memisahi jema’ahnya dan menganggap ringan keimaman maka akan
berjumpa dia dengan Allah (a.w) tiada hujjah (i.e. alasan) baginya (yakni, dimasukkan
ke dalam neraka).][Hadith riwayat al-Hakim dalam al-Mustadrak]
Lafaz
atau kalimah ‘alaikum bil-jama’ata’ (maksud: Diwajibkan atas kamu
sekelian berjema’ah) adalah perintah yang jelas untuk menetapi jema’ah, kerana
lafaz ‘alaikum’ adalah, dalam bahasa
Arab, kata isim fe’el amar (i.e. kata
perintah).
5. Diriwayatkan hadith dari Abu Zarr (r.a)
berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Man fariqa al-jama’ata syibran
faqad hala’a ribqatal-islami min ‘unuqihi.’ [Maksud: Barangsiapa
memisahi (yakni, meninggalkan atau keluar dari) jema’ahnya satu jengkal (i.e.
bai’atnya), maka sungguh-sungguh lepas (i.e. terlucut) tali Islamnya dari
lehernya (yakni, keluar dia dari Islam).] [Hadith Abu Daud, Raqam Hadith]
Dalam hadith di atas itu lafaz atau
kalimah-kalimah ‘talzamu jama’atal
muslimina wa-imamihim’ adalah kalam atau kata-kata khabar (i.e.
pemberitahuan) yang membawa makna amar atau perintah, sebab kalimah ini
merupakan jawapan Rasulallah (s.a.w) kepada pertanyaan Khuzaifah yang bertanya
kepada Rasulallah (s.a.w): ‘Fama
ta’muruni in adraktu zalika?’. Maka di dalam hadith di atas, Rasulallah
(s.a.w) menjawab pertanyaan Khuzaifah tersebut. Jawapan itu menjadi ketetapan
atau hukum as-Sunnah. Kata-kata
perintah menetapi jema’ah di atas itu menunjukkan wajibnya bagi semua yang
Islam dan beriman itu menetapi jema’ah.
Dalam kaedah pentafsiran para ulama’
adalah ‘al-amru yaqtadil wujuba’ [Maksud: kata-kata perintah
itu menunjukkan sesuatu yang wajib]. Dalil
dalam hadith pertama dan kedua di atas itu menunjukkan bahawa sesiapa yang
tidak menetapi (i.e. berada dalam) jema’ah diancam dengan siksaan di neraka.
Di
dalam hadith ketiga di atas itu sekiranya tidak menetapi jema’ah, yakni
bertaubat dan kembali masuk jema’ahnya, maka jika sampai ajalnya dan mati dia,
maka matinya adalah mati jahiliah (i.e. kafir walaupun Islam)! Hadith keempat memberitahu kita bahawa jika
tidak berjema’ah dalam Islam maka tidak ada hujjah atau alasan bagi kita di
hadapan Allah (a.w) untuk membela diri di akhirat kelak apakala diputuskan
masuk neraka. Hadith kelima pula memberitahu kita bahawa jika kita tidak
menetapi jema’ah bererti kita melepaskan atau melucutkan tali Islam dari
lehernya (i.e. menjadi kafir seumpama meninggalkan atau keluar dari Islam).
Dalil-dalil
di atas itu menunjukkan bahawa wajibnya berada didalam jema’ah dan menetapi
jema’ah adalah perintah Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) bukanlah suatu
pemikiran atau ru’ya seseorang. Dengan itu, sebenarnya tidak ada pilihan bagi
kita yang Islam dan beriman kecuali mengerjakannya atau mengikutinya (i.e. akur
dengan perintah tersebut). Barangsiapa menentang tentang wajibnya menetapi
jema’ah itu bererti dia menentang perintah Allah (a.w) dan perintah Rasulallah
(s.a.w) dan bererti dia berada di dalam kesesatan yang jelas. Inilah ketetapan
Allah (a.w) dalam firmanNya berikut:
Firman
Allah (a.w): ‘Wama
kana limukmini wala mukminati iza qadallahu wa-rasulahu amran an yakuna lahumul
khaiatun min amrihim waman ya’sillaha wa-rasulahu faqad dalla dolalan mubina.' [Maksud:
Tiada bagi seseorang lelaki yang beriman dan perempuan yang beriman ketika
telah menghukumi Allah (a.w) (yakni, ketetapan al-Quran) dan (telah menghukum) RasulNya
(yakni, ketetapan as-Sunnah) beberapa perkara bahawasanya mereka memilih
perkara mereka (i.e. pilih ketetapan selainnya), (mereka itu sebenarnya menentang
Allah (a.w) dan) sesiapa yang menentang Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w)
sungguh-sungguh telah sesat dia dengan kesesatan yang amat jelas (yakni, pasti
masuk neraka).] [Ayat 36, Surah al-Ahzab]
Apa yang dapat kita rumuskan setakat
ini? Kalau kita memahami dalil-dalil
yang sudah kita kaji bersama setakat ini, masalah atau isu menetapi jema’ah itu
adalah perkara besar dan amat serius sehingga kita dapat melihat dimensi
positifnya yang ditimbulkan adalah besar pula. Apabila dipatuhi pastilah
mendapat syurga. Begitu juga sebaliknya, kesan negatifnya juga besar dan
serius, kerana akibat yang ditimbulkan pula juga amat besar dan serius. Apabila
dingkari, maka pastilah balasannya hanyalah neraka.
Syaikh
Hafiz b Hakami berkata, apabila menjelaskan, ketetapan-ketetapan di atas itu:
‘Lebih diberatkan menetapi jema’ah kerana menetapai jema’ah adalah kerahmatan
bagi mereka yang memisahi jema’ah bersandarkan sabda Rasulallah (s.a.w): ‘al-jama’atu rahmatun’ maka
sungguh-sungguh menjadikan yang diberi kumpulan kalam dan diringkaskan selawat
dan selamat atasnya oleh Allah (a.w), kerana berjema’ah itu sebagai mendapat
kerahmatan Allah (a.w) dan tidak ada demikian kecuali menerangkan
bersangatannya (i.e. amat utama) menetapi jema’ah kerahmatan kepada mereka yang
berjema’ah. Maka sesungguhnya menetapi jema’ah itu dalam semua perkara sehingga
dengannya kerahmatan itu mendapat nikmat syurga, sebagaimana disabdakan oleh
Rasulallah (s.a.w): ‘Man aradal buhbuhatal jannata falyalzamil jama’ah’ (i.e.
sesiapa yang ingin berada di tengah-tengah syurga, hendaklah dia menetapi atau
kekal dalam jema’ah) itu. Dan, sebaliknya, mereka yang memisahi jema’ah itu
terkeluar dari menjadi penghuni kerahmatan dari sedemikian kerahmatan (yakni,
berpindah) kepada keazaban, sebagaimana sabda Rasulallah (s.a.w) ‘wal-firqatu
azabun’ (i.e. berfirqah itu mengundang siksa dalam neraka) itu.’
Syaikh Hafaz b Muhammad Hakami
berkata: ‘Paling besarnya nampak positif yang ditimbulkan dalam menetapi
jema’ah adalah rahmat Allah (a.w) yang selalu menyertai jema’ah, sebagaimana sabda
Rasulallah (s.a.w) ‘Al-jama’ayu rahmatun’,
Rasulallah (s.a.w) (yang telah diberikan dengan perkataan ringkas tetapi
mengandungi arti yang luas dan penjelasannya yang simple (mudah)), telah
betul-betul menetapkan atau menentukan bahawa jema’ah adalah rahmat, demikian
itu tidak lain kecuali untuk menjelaskan kuatnya perintah menyuruh bersama-sama jema’ah.
Sesungguhnya rahmat sentiasa menyertai jema’ah dalam setiap keadaan sampai
menghantarnya ke dalam syurga yang nikmat, seperti sabda Rasulallah (man arada buhbuhata al-jannati falyalzamil
jama’ata), dan memisahi jema’ah atau tidak menetapi jema’ah menimbulkan kesan
negatif yang besar pula, iaitu keluar dari rahmat Allah (a.w) menuju kepada
siksaNya, seperti sabda Rasulallah (s.a.w) (wal-firqatu
azabun), tetapnya siksa bersama firqah sebagaimana tetapnya rahmat bersama
jema’ah. Ini adalah pengertian yang difahami dari perbandingan dua lafaz dalam
hadith di atas itu. Selain dari itu, tidak menetapi jema’ah menjadi sebab mati
‘su’ul khatimah’ (yakni, buruknya
kesudahan hidup, apabila tidak bertaubat/tidak kembali menetapi jema’ah). Sabda
Rasulallah (s.a.w): ‘Man haraja
minat-to’ati wa-faraqal-jama’ata famata mata maitatun jahiliatan.’
Sebagaimana rahmat yang selalu menyertai orang yang menetapi jema’ah membawanya
ke dalam syurga, begitu pula siksa yang selalu menyertai ahli firqah membawa ke
neraka jahannam, sabda Rasulallah (s.a.w) (‘...yadullahi ‘alal jama’ati
waman syazza syazza ilan-nari’).’ Kerana beberapa akibat dan lainnya
yang terkandung dalam nas-nas di atas (al-Quran dan al-Hadith), para ulama’ zaman
dahulu berkobar-kobar semangatnya untuk menetapi jema’ah, mendengar dan taat
kepada imam dan melarang berselisih dan berfirqah.
Abdullah b Mas’ud (r.a), seorang
sahabat yg mulia zaman Rasulallah (s.a.w), telah berkata kepada sebahagian
orang yang tidak dapat memahami nas-nas hadith (tentang menetapi jema’ah)
secara sempurna dan merasa susah/tidak puas hati kerana masih dijumpai
perselisihan dalam jema’ah (telah berkata): ‘Sesungguhnya apa yang kamu
sekelian benci dalam jema’ah lebih baik dari apa yang kamu sekelian senang
(atau suka) dalam firqah.’. Maksudnya, keadaan yang membencikan dalam menetapi
jema’ah itu lebih baik daripada keadaan yang menyenangkan (atau disukai) dalam
menetapi firqah.
Imam Abdullah al-Bukarak (yang telah
berkata: ‘Al-isnadu minad-dini ...’(i.e. isnad hadith itu adalah sebahagian
daripada ugama)) juga telah mengatakan dalam syairnya: ‘Sesungguhnya jema’ah adalah tali Allah
(a.w) bagi pemeluk ugama; maka
menetapilah (i.e. peganglah) tali Allah (a.w) tersebut (jema’ah) dengan talinya
yang kuat; ‘Telah
banyak Allah (a.w) menolak (i.e. menghilangkan) problem (i.e. masalah) yang
sulit dari urusan ugama dunia kita, (itu semua) sebab adanya imam (i.e. sultan)
sebagai rahmatNya; ‘Jika
tidak ada imam, maka jalan-jalan kita tidak aman; dan orang-orang lemah kita
menjadi makanan (rampasan atau mangsa) untuk orang-orang yang kuat antara kita;
Syeikh Islam ibni Taimiyah (r.k)
juga mengatakan: ‘Pentingnya mengatur (i.e. menguruskan) perkara manusia (i.e.
membentuk jema’ah) dan bahawa urusan ugama mahupun urusan dunia tidak akan
tegak kecuali dengan membentuk jema’ah, dan dia juga menyebutkan beberapa
hadith yang memperkuat ucapan (i.e.pendapatnya).
Kesimpulan. Dari huraian di atas dapat kita simpulkan seperti berikut:
Kesimpulan. Dari huraian di atas dapat kita simpulkan seperti berikut:
1. Wajibnya
menetapi jema’ah betul-betul berdasarkan dalil-dalil al-Quran dan al-Hadith;
2. Wajibnya
menetapi jema’ah diperkuat dengan ucapan para sahabat dan ulama’ soleh sesudah
mereka.
Alhamdulillah,
segala puji bagi Allah (a.w) yang telah memberi pemahaman yang benar kepada kita
tentang wajibnya menetapi atau berada dalam jema’ah, pemahaman yang betul-betul
berdasarkan al-Quran dan al-Hadith, pemahaman yang dimangkulkan (bukan pendapat
= rukya), sebagai buktinya para ulama’ sesudah mereka juga telah memahami
wajibnya menetapi jema’ah. Semoga kita dapat mencelikkan para pemimpin dan ulama' kita supaya kembali kepada asal Islam - back to basic, supaya kita yg Islam benar-benar berjaya terselamat dari siksaan neraka dan mendapat syurga, insya Allah. Amin.
[Nota: Firqah = Menubuhkan
perkumpulan berasingan dalam Islam seumpama mazhab. Dalam Ayat 3, Surah al-Maidah, Allah (a.w)
memberitahu bahawa Allah (a.w) telah mencukupkan nikmatnya kepada manusia
melalui kesempurnaan ugama Islam yang Allah (a.w) ridha dijadikan ugama
manusia. Yakni, Islam itu sudah disempurnakan sebelum wafatnya Rasulallah
(s.a.w).]
Jazakallahu khairah
asifah. ana masih x brape faham jemaah yg dimaksudkan. dan bai'ah dgn siapa sekarang etc. mohon dijelaskan lebih lanjut. jzkk
ReplyDelete