Assalamualaikum,
Saudara, kita telah lihat perintah Allah (a.w) - Ayat 103, Surah ali-Imran dan kemudian perintah Rasulallah (s.a.w) - hadth Muslim, tentang kewajipan berjema'ah. kila lihat sepotong lagi hadith aitu berikut:
Diriwayatkan
hadith daripada Abdullah b Dinar hadith dari ibnu Omar (r.a) berkata:
‘Berkhutbah Omar di tanah Jahbiyah, maka berkata dia: ‘Wahai sekelian manusia!
Sesungguhnya aku sungguh-sungguh berdiri di kalangan kamu sebagaimana
berdirinya Rasulallah (s.a.w) di kalangan kami (suatu masa) (di sini), maka
bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Usikum biashabi thummal-lazina yalunahum
thummal-lazi yalunahum thumma yafsyul-kazibu hatta yahlifar-rajulu wala
yustahlafa wa-yasyhada as-syahidu wala yustasyhada ala la yakhluanna rajulun
biamraratin illa kana thalithahuma as-syaitanu ‘alaikum bil-jama-ati wa-iyakum
wal-firqata fains-syaitana ma’a wahidi wahua minal ithnaini ad’adu man arada
buhbuhatal-jannati fal yalzamil- janma’ata man sarrathu hasanatuhu wa-saat-hu
saiyiatuhu fazalikal-mukminu.' [Maksud (sabda): Aku wasiatkan kepada
kamu sekelian dengan (kehadiran) beberapa sahabatku (khalifah yang empat) kemudian
orang-orang yang mendekati (yakni, yang mengikuti) mereka (yakni, para tabi’in)
kemudian orang-orang yang mendekati (yakni, mengikuti) mereka (yakni, yang
mengikuti at-tabi’in, iaitu para tabi’ahum), kemudian tersiarlah dusta atau
pendustaan sehingga bersumpah seorang lelaki dan tidak diminta dia bersumpah,
dan meminta menjadi saksi lelaki dan tidak (pula dia) diminta (atau disuruh)
menjadi saksi; ingatlah tidak menyendiri (atau menyendiri, yakni berkhalwat)
seorang lelaki dengan seorang perempuan kecuali ada yang ketiga kepada mereka
berdua itu syaitan; wajib atas kamu dengan berjemaah dan takutilah (yakni,
jauhilah) kamu sekelian berfirqah (yakni, berpecah belah menubuhkan
perkumpulan), maka sesungguhnya syaitan itu berserta dengan orang yang
berseorangan dan dia (syaitan) itu orang kedua (padanya), lebih jauh, barangsiapa
inginkan (berada) di tengah-tengah syurga (yakni, pasti dalam syurga) maka hendaklah dia menetapi (ikuti)
jamaah; barangsiapa menyenangkan (atau menggembirakan) seseorang Islam dan iman yang lain (maka) kebaikan
baginya (di akhirat kelak); (barangsiapa) medatangkan keburukan (atau
mempersulitkan) atas orang Islam dan iman yang lain, maka keburukan baginya (di
akhirat kelak); demikian itu sifat-sifat orang yang beriman (yakni, sentiasalah
dia mengasihi saudara sesama Islam dan bantu membantu satu sama lain.] [Hadith
at-Termidzi, Kitab Fitan (Fitnah)]
Hadith
di atas itu menyebutkan sekali lagi bahawa Rasulallah (s.a.w) mengulangi
perintah Allah (a.w) melalui pesanannya atau wasiatnya. Seseorang yang Islam
itu wajib mengamalkan Islam berjemaah. Dan, hendaklah dia takuti dan jahui perbuatan
atau amalan berfirqah-berfirqah, yakni menubuhkan perkumpulan-perkumpulan
memecahbelahkan umat Islam. Hadith tersebut menyebutkan bahawa wasiat
Rasulallah (s.a.w) tersebut adalah kepada para sahabat (khalifah ar-rasyidin
al-mahdiyin), kepada para tabi’in, kepada para pengikut tabi’in (yakni, tabi’in
at-tabi’ina dan mereka yang mengikuti mereka pula, yakni para tabi’ahum ila
yaumiddin).
Rasulallah
(s.a.w) menyebutkan bahawa akan wujud sinario dalam Islam fitnah (cubaan) yang
menggugatkan keimanan seseorang Islam, apabila berlaku seseorang Islam sanggup
bersumpah walaupun tidak disuruh bersumpah, dia secara sukarela bersumpah. Dan,
akan wujud pula sinario dalam Islam bilamana seseorang Islam itu meminta
menjadi saksi walaupun dia tidakpun disuruh atau dipinta menjadi saksi, kesemua
ini adalah fitnah dalam Islam.
Dalam membayangkan sinario masyarakat Islam sedemikian itu, Rasulallah (s.a.w) berwasiat
dengan wasiat-wasiat berikut:
(a) Pertama,
jika seseorang Islam itu beriman dan sebenarnya beriman dan inginkan berada di
dalam syurga di akhirat kelak, hendaklah dia berada dalam Jemaah Islam, yakni menganuti
ugama Islam secara berjemaah;
(b) Kedua,
orang Islam diwasiatkan supaya jangan berfirqah atau berkumpulan-berkumpulan
dalam Islam, kerana mereka yang sedemikian itu tidak secocok dengan Islam yang
mensyaratkan umatnya berjemaah;
(c) Ketiga,
orang Islam yang beriman itu hendaklah dia jangan menyendiri bersama-sama
seorang wanita kerana akan ada bersama mereka berdua itu oranag yang ketiga,
iaitu syaitan, yang akan menghasut serta memujuk mereka melakukan kejahatan;
(d) Keempat,
seseorang yang beriman itu jangan sekali menyendiri, apatah lagi meningalkan
jemaahnya, kerana apabila menyendiri orang kedua yang bersama-samanya adalah
syaitan, maka akan menyelewengkan akidah dan keimanan serta keIslamannya. Maka dengan itulah, Rasulallah (s.a.w) berpesan
bahawa jika seseorang yang beriman itu inginkan dirinya berada di tengah
penghuni syurga di akhirat kelak, hendaklah dia sentiasa berada dalam
jemaahnya.
Hadith
di atas seterusnya memberitahu umatnya bahawa tanda-tanda orang yang beriman
itu adalah: pertama dia sentiasalah berusaha menyenangkan hati atau
mengembirakan, yakni berbuat baik dan menolong saudaranya sesama Islam; dan kedua,
tidak mempersulitkan saudaranya sesama Islam dan hendaklah berusaha memudahkan
saudaranya sesama Islam, dan itu adalah sifat-sifat seorang yang beriman.
[Nota: Semasa Aisyah (r.ah)
tertinggal dari kabilah Rasulallah (s.a.w) suatu hari, kerana mencari kalungnya
(rantai lehernya yang dipinjamnya dari kakaknya terjatuh), beliau mencarinya,
dan beliau dituduh oleh orang melakukan sesuatu yang maksiat. Aisyah (r.ah)
tidak pula bersumpah apa-apa, walaupun dia dalam kebenaran. Sehinggakan Allah
(a.w) yang membela dia dengan turunnya ayat al-Quran tentang tayamum, kerana
Rasulallah (s.a.w) dan para sahabat yang mencarinya tidak menemui air ketika
tiba waktu bersolat. Peristiwa itu mendatangkan kerahmatan kepada umat Islam
apabila Allah (a.w) menurunkan ayat yang memberi kemurahan kepada mereka
supaya, jika tiada air, bertayamum untuk mengerjakan solat, kerana solat fardu itu wajib dikerjakan dalam apa keadaan sekalipun selagi manusia itu tetap siuman!]
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment