Wednesday, December 22, 2010

Ibadah Haji: Post Mortem (Sambungan)

Assalamualaikum,
Saudara,  sesiapa sahaja yg berada di Mekah, kemudian ingin meninggalkan Mekah, maka wajib baginya melakukan Tawaf Wada' (atau Tawaf Selamat Tinggal). Ketika datang atau sampai ke Mekah dulu, kita wajib mengerjakan Tawaf Qudum. Lebih-lebih lagi sebagai jema'ah haji dan umrah, kita adalah tetamu Allah (a.w) wajiblah menzirahi 'Rumah Allah', yakni Ka'bah atau Baitullah.

Tawaf Wada'

Tawaf Wada', sebagaimana lain-lain Tawaf tiada bezanya. Hanya, setelah kita Tawaf hendaklah kita segera keluar dari Mekah meninggalkah Mekah. Kita tidak wajar lagi mengerjakan sebarang urusan di Mekah. maka dgn itu hendaklah kita selesaikan kesemua urusan dunia kita sebelum kita mengerjakan Tawaf Wada' itu.
Sebagaimana lain-lain Tawaf, kita hendaklah mengelilingi Ka'bah tujuh pusingan atau keliling bermula dari Rukun Hajar Aswad berjalan mengelilingi Ka'bah. Dimulakan dgn beristilam (i.e. melambaikan tangan kanan ke arah Hajar Aswad) dengan menyebut 'Bismillah, Allahu Akbar', jika kita tidak dapat mengucup atau mengusap Hajar Aswad. Kemudian berjalan menuju Rukun (sudut) yamani, sambil membaca kalimah-kalimah yg disebutkan sebelum ini. Ketika sampai ke Rukun Yamani kita beristilam (i.e. melambaikan tangan kanan ke arah Rukun Yamani) sambil menyebut 'Bismillah, Allahu Akbar'. [Nota: Ada para ilmuan berkata, tak perlu berisitilam dan menyebut 'Bismillah, Allahu Akbar' sambil melambai ke Rukun Yamai, wallahu 'alam. Nanti kita semak nas dan dalilnya]. [Nota: Bacaan ketika berjalan antara Rukun Hajar Aswad ke Rukun Yamani adalah: 'Subhanallah, wal-hamdulillah, wa-lailaha ilallah, wallahu akbar; Wa-la haula wa-la quata illa billah' yg diulang-ulang]. Dan antara Rukun Yamani kembali ke Rukun Hajar Aswad kita bacalah kalimah-kalimah yg juga telah diberitahu dalam post yg lalu. [Nota: tasbih yg dibaca ketika berjalan antara Rukun Yamai ke Rukun Hajar Aswad adalah: 'Allahumma inni  asaluka 'afwa wal-afiati fid-dunya wal-akhirah; Rabbana atina fid dunya hsanah, wa-fil akhirati hasanah, wa-qina 'azabannar' yg diulang-ulang.]
Semasa mengerjakan Tawaf Wada', kita tidak dikehendakki berlari-lari anak antara Sudut Hajar Aswad ke Sudut Yamani itu. [Nota: Berlari-lari anak ketika Tawaf hanyalah untuk Tawaf Qudum (atau Tawaf Selamat Datang) sahaja.]
Setelah selesai Tawaf Wada' kita bacalah doa ini, selain Doa Nabi ADam (a.s) dan Doa Nabi Ibrahim (a.s) yg kita telahpun lihat sebelum ini, iaitu: 'Bismillahir rahmanir rahim; Alhamdulillahi rabbil 'alamin; Allahumma solli 'ala Muhammad wa-'ala ali MUhammad, wal-hamdulillahi rabbil 'alamin; Allahummar zuqnal 'auda ila Makkata fis-salamati, wal-barakati, wal-khairi innaka 'ala kulli syai-in qadir; Allahumma solli 'ala Muhammad wa-'ala ali Muhammad wal-hamdulillahi rabbil 'alamin'. Kemudian, kita terus keluar dari Masjidil Haram, mengambil segala bagasi kita dan teruslah meninggalkan Mekah.


Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment