Sunday, December 19, 2010

Allah (a.w) Murka Kpd Orang Yg Bijak di Dunia

Assalamualaikum,
Saudara, hari ini kita lihat ramai orang Islam yg berjaya di Malaysia. Malah dimana-manapun. Bos-bos besar syarikat GLC dan orang-orang terkanan dalam syarikat korporat, begitu juga ketua-ketua eksekutif badan-badan berkanun. Mereka adalah orang yg cerdik, pandai, bijak dalam mengurus syarikat atau agensi di bawah kawalan mereka. Lihatlah kpd tokoh-tokoh pengarah urusan atau ketua eksekutif di syarikat-syarikat milik kerajaan, bank-bank milik kerajaan atau bukan milik kerajaan, syarikat-syarikat berhad lainnya. Mereka digelar  yuppies dan dibayar gaji yg amat lumayan (e.g. RM 50k plus) memiliki kelayakan dalam bentuk ijazah cemerlang dari universiti atau institusi pengajian tinggi yg tersenarai di dunia sebagai 'ivy league' atau 'menara gading' spt London, Cambridge, Oxford, MIT, Harvard, Princeton, Columbia, UCLA dan sebagainya. Mereka diberi perks yg lumayan dan berbagai, dibekalkan pula dgn berbagai kemudahan termasuklah ESOS, rumah dan kereta besar.
Malangnya, sesetengah mereka terlalu sebok dan disebokkan dgn kerjanya kerana mengharapkan prestasi terbaik dan dapat mengatasi orang lain dan menjadi model atau tokoh korporat yg terulong. Namun, mereka tiada masa sedikitpun untuk Allah (a.w). Mereka tidak solat, malah sebok bermesyuarat pula ketika tiba waktu solat. Tak sempat Solat Jum'at. Malah tak sempat berpuasa pula kerana bertugas di luar negara. Dan berbagai-bagai lagilah keadaan dan situasi serta excuse tak kerkajakan.
Apa kata Allah (a.w) terhadap orang-orang yg dianggap bijak dan pintar mengurus dunia mereka ini, tetapi jahil tentang akhiratnya? Dan, mereka  ketandusan ilmu atau jahil dengan ilmu akhirat yg boleh memandu hidupnya di dunia dan menyediakan dirinya  untuk akhiratnya. Kita lihat ketetapan as-Sunnah berikut:
Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Sesungguhnya Allah (a.w), Zat yg Maha Luhur, murka pada setiap orang yg pandai (i.e. bijak) dalam ilmu dunianya (i.e. mengurus dunianya) (tetapi) yg bodoh (i.e. jahil) dalam ilmu akhiratnya (i.e. mengurus akhiratnya atau menyediakan dirinya untuk akhiratnya).’ [Hadith a-Hakim dan Hadith ad-Dalimi]
 Hadith di atas itu memberitahu kita suatu ketetapan Allah (a.w) yg disampaikan oleh Rasulallah (s.a.w) kpd kita manusia supaya jangan utamakan dunia dan abaikan akhirat dan janganlah abaikan mencari dan mendapat ilmu untuk menghapuskan kejahilan kita tentang ugama. Janganlah nombor-duakan kehidupan selepas matinya kita. Kerana, Allah (a.w) beritahu kita bahawa kesenangan di dunia itu, walau bagaimana hebatnya sekalipun, hanyalah kesenangan yg sedikit atau kesenangan yg menipu kita kerana tidak kekal. Dalam konteks memanfaatkanyapun terhad. Kita hidup setakat 60 atau 70 tahun sahaja. Amat sedikit bila dinilai dalam konteks 'waktupun'. Sehari di padang makhsyar adalah bersamaan dgn 1,000 tahun kiraan tahun dunia. Itu jangka waktu menunggu Kitab Catatan Amalan kita di padang makhsyar selama 50 tahun kiranaan tahun akhirat. Selepas pengadilan, hidup akhirat akan kekal! Allah (a.w) memberitahu kita bahawa Allah (a.w) mengajak kita kepada yg lebih utama dan lebih kekal, dan lebih menyeronokkan iaitu berusaha untuk mendapat syurga. Fikirkanlah, orang yg paling miskin di akhirat itu memiliki harta kekayaan 10 kali dunia dan segala isinya! Kalau kita bijak mengurus akhirat pastilah kekayaan serta kemewahan milik kita tidak dapat dihitung! Yg utama dalam Islam orang-orang yg berjaya di dunia itu juga akan berjaya di akhirat. Tanpa ilmu akhirat tak mungkin berjaya di akhirat ...
Saudara, dalam hadith berikut kemurkaan Allah (a.w) itu digambarkan sebagai cemuhan yang amat menghina kita. Kita yg melupakan tuntutan ugama termasuklah menambah ibadah dan amalan fardu dgn amalan sunat ketika malam dan siang, dan jangan lupakan Allah (a.w) dalam hidup kita. Allah (a.w) sifatkan kita sebagai bangkai ketika malam dan sebagai kaldai ketika siang - memikirkan hanya dunia!
 Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Sesungguhnya Allah (a.w) murka pada tiap-tiap orang yg keras hatinya (i.e. tidak mahu mendengar nasihat tentang ugama dan tidak mahu mengerjakan ibadah dan amalan yg disyaratkan sebagai orang Islam yg beriman) lagi sombong (i.e. berbangga dengan dirinya, darjatnya, kedudukannya dan segala sesuatu yg dia merasa yg dia lebih baik dari orang lain), (iaitu) orang yg senang di kalangan orang ramai dan suka bertengkar di pasar (mereka ini) seperti bangkai di malam hari (kerana tak bangun solat malam) dan seperti kaldai di siang hari (kerana hanya memikirkan nak makan, i.e. dunianya).’ Pandai (i.e. bijak) dalam ilmu dunia, namun bodoh (i.e. jahil) ilmu akhirat.’ [Hadith ibnu Hibban]
 Begitu hinanya bidalan yg dicop Allah (a.w) kpd kita yg bijak di dunia tetapi bodoh atau tertipu dalam perkara akhirat. Beberapa kategori manusia Islam disebutkan dalam hadith di atas itu: pertama, orang yg sombong dan menyombong kerana kelebihan dirinya berbanding orang lain; kedua, orang yg suka berdebat, setelah diberitahu sesuatu kebenaran tentang Islam; ketiga, orang Islam yg tidak mahu mengerjakan amalan dan ibadah yg diwajibkan, apatah lagi yg disunatkan; keempat, orang yg suka bertengkar apabila diberitahu sesuatu ketetapan yg benar mengikut ketetapan al-Quran dan as-Sunnah dia berhujjah tanpa sandaran ilmu yg haq berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah; dan kelima, orang yg jahil ilmu akhirat tetapi pintar dalam ilmu dunia.
Yg utama kita ambil ingatan adalah, sebagaimana bijaknya kita tentang dunia kita, kita sewajibnya lebih bijak dgn perkara akhirat kita. Kerana, di dunia usia kita hanyalah antara 60 hingga 70 tahun sahaja. Jarang-jarang sekali kita dikurniakan umur panjang sebagaimana Mahathir dan Siti Hasmah diberi umur panjang. Semasa di padang makhsyar kelak, kita menunggu Kitab Catatan Amalan kita diberikan kpd kita, kita menunggu 50 tahun dalam kiraan waktu akhirat, dan sehari di akhirat itu bersamaan dgn 1,000 tahun waktu atau kiraan waktu dunia.
Kita wajib pandu diri kita menepati sabda Rasulallah (s.a.w) dalam hadith berikut, bahawa walau apapun, dunia itu adalah persediaan untuk akhirat, bukan penamat:
Diriwayatkan hadith dari Anas (r.a) hadith dari Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Tidak ada (yg) sebaik-baik (dikalangan) kamu (melainkan) adalah orang yg tidak meninggalkan dunianya kerana urusan akhiratnya dan tidak meninggalkan akhiratnya kerana urusan dunianya, sehingga dia mendapatkan kedua-duanya (i.e. kesemuanya sekali). Sesungguhnya dunia itu bekalan (i.e. persediaan) untuk akhiratnya. Janganlah kamu bergantung pada manusia.’ [Hadith ibnu ‘Assakar]
Orang yg bijak itu, dia mengimbangi dunia dan akhiratnya. Orang yg benar-benar bijak itu adalah orang yg memandu hidupnya menepati sabda Rasulallah (s.a.w) tersebut. Dunia adalah persediaannya untuk akhirat. kalau dia mendapat pendapatan yg lumayan yg melebihi keperluan lazim, diperbanyakkan olehnya menginfaqkan harta dan pendapatannya seumpama melabur untuk akhirat. Dgn wang dan harta dia boleh menempah tempat di akhirat. Orang yg kaya didunia akan dihisab secara terperinci. Apakah hak Islam telah dilunas atau ditunaikannya dalam membela ugama Allah (a.w). Bukan, untuk dia gunakan membina mahligai dan istana di dunia. Bukan untuk berseronok di kelab-kelab malam. Bukan untuk diboroskan untuk tujuan yg batil.
Semua tindak tanduk kita mengurus harta dan kekayaan hendaklah dipandu oleh ilmu, yakni ilmu akhirat. Kalau kita berpandukan ilmu dunia, maka rugilah kita dan binasalah kita. tanpa ilmu akhirat kita juga menunaikan tanggungjawab ugama secara batil, sambil lewa dan tidak bersungguh, sehinggakan kita solat dgn pakaian yg bernajis, bersolat tanpa khusyuk, bersolat sambil lewa tanpa tamakninah dan sebagainya.
Mudah-mudahan orang-orang yg kaya dan brjaya di antara kita kerana bijak menguruskan dunia merka mendapat pengajaran dari 3 potongan hadith yg kita jumpai ini,insya Allah.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment