Assalamualaikum,
Sauadara, alhamdulillah kita bertemu lagi pada Jum'at setelah seminggu kita menambah umur kita, dan, lebih utama, sudah seminggu lagi Allah (a.w) memberi kita kerahmatanNya untuk hidup lagi di duniaNya. Mudah-mudahan sepanjang minggu lalu, kita telah berjaya meningkatkan amalan kita serta mengurangkan dosa kita, dan bagi merka yg bersolat Jum'at dengan penuh keikhlasan 'yarjuna rahmatahu, wa-yakhafuna azabau' (Ayat 36, Surah al-Isra', maksud: ' kerana mencari kerahmatan Allah (a.w) (i.e. dikurniakanNya syurgaNya), dan diselamatkan dari azabNya (i.e. dijauhkan dari nerakaNya), kita telah mendapat keampunan jika hari ini kita mengerjakan Solat Jum'at, insya Allah.
Mengikut hadith berikut banyak sekali pahalanya bagi orang yang ke mesjid bersolat Jum’at, iaitu mendapat ganjaran pahala sejumlah pahala orang yang berpuasa dan bersolat setahun. Dengan syarat dia bersegera ke mesjid, duduk di saf-saf terawal (yakni, terdepan), tidak melakukan perbuatan atau percakapan yang sia-sia, dan sebagainya. Begitu banyaknya kurniaan Allah (a.w) kepada kita umat Islam pada hari Jum’at sekiranya syarat-syarat yang disebutkan itu kita patuhi dan jagai. Malangnya, ramai di antara kita yang tidak tahu atau tidak diberitahu ilmunya, maka kita jahil mengenai pelbagai kurniaan Allah (a.w) itu. Dan jikapun diberitahu atau mengetahuinya, ramai di kalangan kita tidak mengambil berat atau hiraukan pula.
Maka dengan itulah kita dapati ramai umat Islam daaing selambat yang mungkin ke mesjid, kemudian membuat bermacam-macam perlakuan lain, termasuklah berjual beli, sehingga bilal azan. Ada yang sesudah azanpun masih berkeliaran, menunggu habisnya khutbah. Apakala habis atau hampir akan habis baru naik ke mesjid untuk solat. Maka tidalah mendapat apa-apa ganjaran pahala, terutama pahala bonos yang dikrniakan Allah (a.w).
Diriwayatkan hadith daripada Aus bin Ausin hadith dari as-Sakafi berkata: ‘Aku mendengar Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa berjunub pada hari Jumat maka mandi junublah, dan paginya berpagilah (ke masjid), dan berjalan kaki tidak menaikki kenderaan dan mendekati imam (yakni, duduk di saf-saf terdepan), mendengarkan (khutbah), dan tidak lahan (yakni, bercakap dengan sia-sia atau yang tidak berfaedah), ada bagi orang itu dengan sebab langkahnya (berjalan ke masjid itu) mendapat (pahala seumpama orang) amalan setahun puasanya dan solatnya.’ [Hadith Ibnu Majah]
Di dalam hadith di atas itu, Rasulallah (s.a.w) memberitahu kita umat Islam tentang keberkatan besar yang lain pula pada hari Jum’at dan kerana bersolat Jum’at. Syarat-syaratnya adalah:
1. Mandilah (seumpama bermandi junub) sebelum ke mesjid untuk solat Jum’at;
2. Berpagi-pagilah, yakni bersegeralah ke mesjid untuk solat Jum’at;
3. (Sebaik-baiknya) berjalan kakilah ke mesjid tanpa menggunakan kenderaan;
4. Ambil tempat pada saf yang terhampir kepada imam, yakni saf terkedepan sekali;
5. Duduklah diam dan dengarlah khutbah dengan penuh khusyu’ dan tawadu’; dan
6. Semasa imam atau khatib berkhutbah tidak membuat perbuatan dengan perbuatan atau bercakap-cakap dengan kata-kata yang sia-sia (maupun cakap-cakap yang tidak berfaedah) kerana hendaklah mendengar khutbah.
Maka Rasulallah (s.a.w) memberitahu kita bahawa jika kita lakukan kesemua itu, maka ganjaran pahalanya seumpama pahala seseorang yang berpuasa dan bersolat setahun. Begitu banyak ganjaran pahalanya, masya Allah, tanpa bersusah payah pula.
Ibadah Solat Jumat kita itu sempurna jika kita membuat persedian sebelum ke masjid. Antara persediaan yg dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w) adalah mandi junub sebelum ke masjid atau pada pagi Jum'at itu, kemudian menghiaskan diri dengan emmakai pakaian yg bersih dan dibubuh sedikit bau-bauan.
Diriwayatkan hadith daripada Ibnu Omar (r.a) berkata: ‘Aku mendengar Nabi (s.a.w) bersabda di atas mimbar: ‘Barangsiapa datang (ke mesjid untuk) solat Jumat maka mandilah (seumpama mandi junub).’ [Hadith Ibnu Majjah]
Hadith di atas itu menyatakan bahawa mandi pada hari Jum’at itu diberatkan, seolah-olah wajib. Namun begitu, kelonggaran diberikan mengikut hadith-hadith berikutnya. Pada hakikatnya, mandi pada pagi Jum’at bukan sekadar amalan yang afdhal, diberatkan dan digalakkan, malah seumpama diwajibkan, bagi orang Islam yang hendak bersolat Jum’at.
Diriwayatkan hadith daripada Abu Said al-Khudri (r.a) berkata: ‘Sesungguhnya Rasulallah (s.a.w) telah bersabda: ‘Mandi pada hari Jumat itu wajib bagi setiap mukallaf (orang dewasa).’ [Hadith Ibnu Majah]
Mungkin ramai orang Islam diajarkan atau diberitahu bahawa hadith tersebut tidaklah ‘mewajibkan’ walaupun dalam kalimah hadith itu dikatakan ‘wajib’ bagi setiap yang mukallaf (i.e. orang yg sudah baligh, yakni cukup umur dewasa), wallahu a’lam. Tidak ada hadith lain yang membatalkan ketetapan Rasulallah (s.a.w) dalam hadith ini. Justeru itu, sekurang-kurangnya seumpama ‘wajib’ mandi pada hari Jum’at itu. Maka dengan itulah sewajarnya hari Jum’at itu dijadikan hari kelepasan am kepada umat Islam supaya mereka lebih mampu bersedia untuk menetapi ketetapan dan akur dengan ketentuan syariat Islam, seperti mandi hari Jum’at ini.
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment