Friday, August 6, 2010

Menarik hari ini ... Solat Terawih Berjema'ah

Assalamualaikum,
Saudara, mungkin saudara terbaca dalam Akhbar Sinar Harian hari ini dalam ruangan DR MAZA menjawab. Seorang bertanya tentang Solat Terawih: kata penyoal Omar b Khattab (r.a), khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin, adalah orang yg memulakan Solat Terawih secara berjema'ah dan membuatnya sebanyak 20 rakaat.
Dr Maza menjawab betul apabila dia menyatakan bahawa dalam zaman hayat Rasulallah (s.a.w), Solat Terawih dalam bulan Ramadhan itu dibuat bersendirian. Namun pada malam-malam ganjil 10 malam terakhir Ramadhan, Rasulallah (s.a.w) keluar ke Masjidnya (i.e. Masjid Nabi) yg bersebelahan rumahnya untuk mensolatkan Solat Terawih. Para sahabat mengikuti beliau sebagai makmum. Apabila keluar berita mengenai esok harinya, maka ramailah pula para sahabat yg menunggu di masjid untuk bersolat Terwih secara berjema'ah, sehinggakan penuh sesak masjid. Ketika itulah Rasulallah (s.a.w) memberi tazkirah bahawa jika diamalkan sedemikian takut-takut Solat Terawih secara berjema'ah itu menjadi wajib. Dan, jika diwajibkan beliau khuatir nanti umatnya tidak mampu mengerjakannya.
Disebutkan dalam hadith bahawa, amalan tidak mewajibkan Solat Terawih di jema'ahkan kekal zaman khalifah Abu Bakar as-Siddiq (r.a). Dalam zaman Omar (r.a) beliau berpendapat adalah lebih tertib dan elok sekiranya Solat Terawih itu dijadikan kelaziman supaya di jema'ahkan di bawah seorang Imam. Dengan itu tidaklah kedapatan sinario beberapa kumpulan kecil mensolatkannya secara berjema'ah di pelbagai penjuru masjid dan sebahagian para sahabat lain pula bersolat bersendirian. Jadi sinario di masjid tidak tersusun dan tidak membayangkan kesatuan di kalangan umat Islam di masjid apabila terdapat beberapa kumpulan sahabat yg secara berasingan mensolatkannya dalam perkumpulan dan secara individu terasing.
Omar (r.a), yg kata-katanya adalah haq (yakni, dibenarkan oleh Allah (a.w)), ingin menjadikan amalan Solat Terawih secara berjema'ah zaman Nabi itu dijadikan suatu kelaziman yg berterusan dan tidak hanya untuk malam-malam ganjil 10 hari terakhir Ramadhan. Maka beliau melantik Ubai b Ka'ab sebagai Imam solat. Maka zamannya (dan pada zaman-zaman seterusnya) Solat Terawih itu dibuat sekali di bawa seorang imam yg satu dan semua sahabat berjema'ah, kecualilah sahabat yg tidak berkesempatan, bersolalaht bersendirian di rumah atau berjema'ah di rumah dgn keluarga mereka. Maka sehingga hari ini, Solat Terawih itu menjadi kelaziman salah satu solat sunat yg dikerjakan secara berjema'ah.
Omar (r.a) tidaklah membuat suatu pembaharuan atau bid'ah, kerana telahpun pernah dibuat oleh Rasulallah (s.a.w). Omar (r.a) hanyalah menjadikan suatu kelaziman supaya terus di jema'ahkan. Selain itu, Omar (r.a) juga dikatakan oleh orang yg bertanya mensolatkannya 20 rakaat. Bekas Mufti Perlis itu berkata, berpandukan penelitiannya, bahawa Omar (r.a) mensolatkan Solat Terawih itu 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam dan bila dicampur dgn Solat Witir 3 rakaat, jadilah 11 rakaat semuanya). Beliau tidak pula memberitahu bilakah Solat Terawih 20 rakaat itu bermula dan siapa yg mulakan. Yg beliau sebut Omar (r.a) mensolatkan Solat Terawih 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam kemudian dituup dgn 3 rakaat Solat Witir). Rasulallah (s.a.w) juga mensolatkan Solat Terawih itu 8 rakaat dibuat empat-empat rakaat satu salam dan kemudian ditutup dgn 3 rakaat Solat Witir. Maka dgn itulah Aisyah (r.ah) memberitahu dalam hadith bahawa solat malam Rasulallah (s.a.w) adalah 11 rakaat sama ada dalam bulan Ramadhan ataupun di luar bulan Ramadhan .
Umumnya, solat-solat malam (i.e. solat Tahajjud itu boleh disolatkan sebanyak rakaat mana yg kita suka. Mungkin kerana itu pemimpin umat Islam kemudian, selepas khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin itu, Solat Terawih di buat 20 rakaat di solatkan, sebagaimana sekarang ini, dua-dua rakaat satu salam. Wallahu 'alam. Tapi, yg jelas hadith Aisyah (r.ah) menyebutkan bahawa Rasulallah (s.a.w) mengerjakan solat-solat malam 11 rakaat tak kira sama ada dalam bulan Ramadhan atau selain bulan Ramadhan. Jelasnya, Rasulallah (s.a.w) membuat Solat Malam (i.e. tahajjud) itu 8 rakaat (dibuat empat-empat rakaat satu salam atau dua-dua rakaat satu salam) ditutup dengan Solat Witir 3 rakaat. Dalam hadith yg lain disebutkan bahawa solat malam itu dibuat dua-dua rakaat satu salam. Jika demikian, bererti Rasulallah (s.a.w), di luar Ramadhan, mengerjakan Solat Malam (tahajjud) itu dua-dua rakaat satu salam atau sebanyak empat tahajjud.
Kebanyakan para ulama' terutama ulama' arus perdana menggesa umat Islam membanyakkan amalan dalam bulan Ramadhan, maka dgn itu mereka galakkan buat Solat Terawih 20 rakaat setiap malam. Yg afdhalnya adalah mengikuti sunnah Rasulallah (s.a.w) (atau sunnah Omar (r.a)) mensolatkan Solat Terawih 8 rakaat sahaja dibuat empat-empat rakaat satu salam, kemudian ditutup dgn Solat Witir 3 rakaat. Sunnah Rasulallah (s.a.w) lebih utama berbanding dgn sunnah khalifah jikalah terdapat dua keketapan sunnah dalam isu yg sama.
Tentang selawat di antara solat itu tiada dalam amalan zaman Rasulallah (s.a.w) mahupun zaman khalifah. Entah bila dibulakan dan entah siapa yg memulakannya, wallahu 'alam. Kini amalan ini sudah menjadi satu ritual yg menyeronokkan. Maka hilanglah kekhusyukan Solat Terawih sebagai suatu ibadah yg serius apabila makmum terjerit-jerit menyebut kalimah 'selawat tersebut. Sudah mejadi satu nyanyian pula. Nyanyian dalam ibadah ugama hanya wujud di kalangan pengikut Kristian, terutama di kalangan orang Kristian Kulit Hitam. Tiada dalam sunnah Islam!

Jazakallahu khairah

5 comments:

  1. Assalamualaikum wbt.

    Untuk saya tambah, dan sekadar ingin memberitahu bahawa Nabi Muhammad SAW dengan jelas menunjukkan bahawa Islam itu Mudah, maka janganlah kita berbalah-balah untuk menyusah-nyusahkan agama ini.

    SOLAT TERAWIKH-SEJARAH-KAIFIAT


    Segala puji bagi Allah yang menjadikan kita dikalangan orang-orang yang beriman. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
    Alhamdulillah, bulan Ramadhan kembali menemui kita. Banyak ilmu yang perlu kita ulangkaji berkenaan amalan-amalan di dalam bulan Ramadhan, agar kita dapat memperoleh manfaat dan ganjaran yang sepenuhnya pada bulan yang mulia ini.
    Risalah ringkas ini akan membincangkan tentang “Solat Terawih” dan perkara yang berhubung kait dengannya.
    Berkenaan keutamaan solat ini, Abu Hurairah r.a. menerangkan bahawa Rasulullah saw menganjurkannya pada malam Ramadhan dengan anjuran yang bukan berupa perintah yang tegas. Baginda bersabda:
    ((مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)) [متفق عليه]
    Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (beribadat) pada malam Ramadhan kerana iman dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah), diampunkan dosa-dosanya yang telah lepas.” [Sahih Muslim, no: 759]
    Takrif Solat Terawih:
    Menurut bahasa (lughah): Terawih bermaksud berehat, bersenang-senang, melapangkan nafas dan seumpamanya.
    Menurut istilah: Terawih ialah ibadat solat yang dilakukan pada waktu malam di bulan Ramadhan. Bermula waktunya selepas solat isya’ dan berakhir dengan masuk waktu subuh, tidak termasuk sunat ratibah isya’ dan solat witir.
    Dinamakan terawih kerana orang yang melakukannya akan berehat selepas empat rakaat (dua salam).
    Solat terawih termasuk solat tahajjud atau solatul-lail dengan membaca al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau surah daripada al-Quran.

    Waktu Melakukan Solat Terawih.
    Sebagaimana hadis Rasulullah saw di atas: “Sesiapa berdiri (beribadat) pada malam Ramadhan…”. Berdasarkan hadis ini, tempoh menunaikan solat terawih ialah sesudah masuk waktu solat isyak sehingga sebelum masuk waktu solat subuh. Ini bererti sesiapa yang tidak dapat melakukannya pada awal malam boleh melakukannya pada pertengahan atau akhir malam.

    ReplyDelete
  2. Sambungan...

    Hukum Solat Terawih
    Solat terawih hukumnya sunat mu’akad, iaitu amalan sunat yang amat dituntut. Rasulullah saw telah menganjurkannya dengan arahan yang tidak tegas, bererti hukumnya adalah sunat dan tidak wajib.
    Sejarah Terawih:
    Ummul Mukminin Aishah ra, meriwayatkan bahawa Rasulullah saw melakukan solat terawih di masjid beberapa malam (ada yang mengatakan empat malam) dalam bulan Ramadan bersama-sama para sahabat. [HR Bukhari dan Muslim].
    Pada malam kelima dan seterusnya hingga ke akhir bulan Ramadan, Baginda melakukan ibadat ini di rumah. Ini kerana Baginda saw bimbang para sahabat tersalah anggap dan menjadikannya sebagai solat fardu dan sudah tentu sukar bagi mereka untuk melakukannya.
    Abi Zar t meriwayatkan Nabi saw bangun bersolat bersama-sama mereka pada malam 23 sehingga satu pertiga malam, dan pada malam ke 25 sehingga separuh malam. Para sahabat berkata kepada Baginda saw: “Kalaulah tuan terus sempurnakan saki baki malam kami dengan solat sunat”. Maka Nabi saw bersabda:
    ((إِنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ الإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ، كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَةٍ)) [الترمذي، صحيح]
    Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (bersolat terawih) bersama imam sehingga dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang yang Qiyam semalaman (seumpama bersolat sepanjang malam).” [HR At-Tirmizi, sahih].
    Imam Ahmad mengamalkan hadis ini dan beliau bersolat bersama imam sehingga selesai dan beliau tidak akan beredar sehinggalah imam beredar.
    Berkata sebahagian ulama’: “Sesiapa yang bangun solat separuh malam bersama imam seumpama dia telah bangun solat sepenuh malam.”
    Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dari Jabir ra bahawa Nabi Muhammad saw melakukan solat terawih sebanyak lapan rakaat, setelah itu diikuti solat witir.
    Khalifah Umar bin Al-Khatab ra ialah orang pertama yang mengerah umat Islam menunaikan solat terawih secara berjamaah di bawah pimpinan Ubai bin Kaab ra.
    Solat terawih dilakukan berjemaah pada setiap malam Ramadhan selepas solat isyak sebanyak 20 rakaat dan ditambah dengan tiga rakaat solat witir.

    ReplyDelete
  3. sambungan...

    Cara Perlaksanaan Solat Terawih.
    Solat Terawih boleh dilaksanakan secara berjamaah atau bersendirian. Berjamaah adalah lebih afdal merujuk kepada anjuran Rasulullah saw seperti hadis di atas.
    Namun jika menghadapi kesempitan untuk melaksanakannya secara berjamaah, maka dibolehkan melaksanakannya secara bersendirian. Rasulullah saw sendiri pada zaman baginda adakala melaksanakannya secara berjamaah dan adakala secara bersendirian. Ini bagi memberi kelapangan bagi umat, seandainya mereka menghadapi kesempitan masa atau tenaga.
    Menurut imam Al Ghazali rh walaupun solat terawih boleh dilaksanakan secara sendirian tanpa berjemaah, solat terawih yang dilakukan secara berjemaah lebih afdal, sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan bahawa sebahagian solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah.

    Bilangan Rakaat Solat Terawih.
    Solat terawih boleh dilaksanakan dalam jumlah lapan atau dua puluh rakaat, diiikuti dengan solat sunat witir. Kadangkala timbul persoalan berkenaan jumlah rakaat solat terawih yang sepatutnya dilaksanakan, lapan atau dua puluh rakaat?
    Persoalan jumlah rakaat bagi solat terawih telah menjadi tumpuan para ilmuan Islam sejak dari dulu. Mereka telah mengkaji dalil-dalil yang ada serta membandingkan antara pelbagai pandangan yang wujud. Hasilnya membuahkan tiga pendapat. Pendapat pertama: Jumlah rakaat solat terawih ialah 8 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir. Pendapat kedua: Jumlahnya ialah 20 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir. Pendapat ketiga: Jumlahnya tidak ditentukan. Seseorang itu bebas melaksanakan solat terawih dengan jumlah rakaat yang dipilihnya, kemudian ditutupi dengan solat witir.
    Ketiga-tiga pendapat di atas memiliki dalil dan hujah di sebaliknya dan kita boleh memilih mana-mana pendapat di atas. Yang penting, kita perlu menghormati orang lain seandainya mereka memilih pendapat yang berbeza dengan kita.
    Ibnu Umar ra menceritakan: Seorang lelaki datang bertanya Rasulullah saw tentang solat malam. Sabda Nabi saw:
    صَلاةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، فَإِذَا خَشِيَ أَحَدُكُمْ الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَةً وَاحِدَةً تُوتِرُ لَهُ مَا قَدْ صَلَّى.
    Maksudnya: “Solat malam ialah dua rakaat, dua rakaat. Apabila kamu bimbang masuk waktu subuh maka solatlah satu rakaat, menjadikan bilangan witir (ganjil) bagi rakaat yang telah engkau solat” [HR: Bukhari].
    Rasulullah saw tidak menyebut bilangan rakaat solat malam, malam pula panjang masanya, boleh dilakukan banyak solat, ini menunjukkan bahawa bilangan tidak dihadkan sekadar kepada 8 atau 20 rakaat.
    Berkata Imam Asy-Syafie: “Aku telah melihat orang ramai mendirikan solat terawih di Madinah 39 rakaat, di Makkah 23 rakaat, ini bukanlah satu perkara yang sempit (terikat dengan bilangan).”
    Katanya lagi: “Jika mereka panjangkan qiyam berdiri (dengan bacaan al-Quran), kurangkan rakaat adalah baik. Sekiranya mereka membanyakkan sujud (rakaat) dan meringankan berdiri (ringkaskan bacaan) juga adalah baik. Tetapi yang pertama adalah lebih aku sukai.”
    Pada umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan solat terawih sebanyak 20 rakaat tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar lapan rakaat. Terpulang kepada masing-masing untuk menunaikan ibadat ini mengikut kemampuan dan keikhlasan diri sendiri terhadap Penciptanya. Yang pentingnya ialah selesaikan solat bersama imam, tidak hanya setakat separuh jalan.

    ReplyDelete
  4. sambungan...
    Antara Kualiti dan Kuantiti.
    Persoalan yang lebih penting dalam solat terawih ialah cara melaksanakannya. 8 atau 20 rakaat, yang penting ialah membaca surah al-Fatihah dan bacaan-bacaan solat yang lain dengan sempurna, betul dan khusyuk. Jangan disingkatkan, jangan dibaca senafas dan jangan dibaca dengan tujuan mengejar jumlah rakaat.
    Demikian juga dengan toma’ninah dalam solat, jadi yang penting ialah kualiti dan bukan kuantiti. Maka pastikan ia dilaksanakan secara baik (kualiti) dan tidak sekadar mengejar rakaat yang banyak (kuantiti).

    Antara aspek kualiti yang sering ditinggalkan ialah:
    1. Meninggalkan bacaan al-Qur’an secara tartil, iaitu sebutan kalimah-kalimah al-Qur’an secara jelas berdasarkan disiplin tajwid yang betul. Allah s.w.t. memerintah kita: “Dan bacalah al-Qur’an dengan tartil.” [Surah al-Muzammil:4]
    2. Meninggalkan bacaan doa iftitah sebelum al-Fatihah dan bacaan surah-surah selepas al-Fatihah. Ini satu kerugian kerana bacaan-bacaan itu memberi ganjaran pahala yang amat besar.
    3. Mengabaikan toma’ninah, iaitu kekal di dalam sesuatu posisi solat seperti rukuk, iktidal, sujud dan duduk di antara dua sujud. Tempoh kekal di dalam sesuatu posisi ialah sehingga bacaan dalam posisi itu dapat dilengkapkan dengan betul dan sempurna jumlahnya.
    Pernah seorang lelaki bersolat tanpa toma’ninah pada zaman Rasulullah saw. Melihat cara solat lelaki itu, Rasulullah saw memerintahkan beliau untuk mengulanginya [Sahih al-Bukhari, no: 757]. Tindakan Baginda itu menunjukkan toma’ninah ialah syarat sah solat. Sesiapa yang meninggalkannya bererti solatnya, sama ada solat terawih atau selainnya, adalah tidak sempurna.
    4. Tidak mengambil berat tentang melurus dan memenuhkan saf solat. Masing-masing sibuk mengejar rakaat, sedangkan Rasulullah saw telah memberi peringatan agar menjaga saf dengan sempurna dalam sabdanya:
    لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ وُجُوهِكُم .
    Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu atau Allah akan tukarkan wajah-wajah kamu (hati-hati kamu berpecah dan tidak bersatu).” [HR Bukhari].
    Sabda Baginda saw lagi:
    سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاةِ
    Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu, kerana saf yang lurus itu di antara tanda kesempurnaan solat.” [HR Bukhari].

    ReplyDelete
  5. akhir sekali..
    Berdasarkan perbincangan di atas, sama-samalah kita jadikan solat terawih pada tahun ini dan tahun-tahun akan datang dilaksanakan berdasarkan kualiti dan bukannya kuantiti.
    Semoga semua amalan baik kita diterima oleh Allah swt.
    Sekian.
    ِِِAkhukum, Abu Anas Madani.
    Pondok Sungai Durian, 4 Ramadhan 1430H.
    Rujukan:
    - التراويح أكثر من ألف عام في مسجد النبي عليه الصلاة والسلام. – الشيخ عطية محمد سالم.
    - حكم التراويح والزيادة فيها على إحدى عشرة ركعة. – دكتور عبد الرحيم الهاشم، دار ابن الجوزي، 1426هـ.
    - تيسير الفقه في ضوء القرآن والسنة (فقه الصيام) دكتور يوسف القرضاوي.

    terima kasih

    ReplyDelete