Friday, August 6, 2010

Menarik hari ini ... Bunuh dan Membunuh??

Assalamualaikum,
Saudara, kelmarin dan hari ini masih dilapurkan peristiwan pembunuhan dalam kereta bilamana seorang lelaki dan seorang perempuan diketemui mati dengan tembakan dalam sebuah kereta Toyota Caldina di Lebuhraya NKVE dekat Shah Alam. Yg lelaki bekas ADUN Permatang, Selangaor (Datuk Abdul Aziz b Mohd Noh, berumur 64 tahun) dan yg perempuan pula aktif dalam Pergerakan Wanita UMNO di Selangor (Siti Rohana, berumur 43 tahun, janda anak tiga). Kes ini satu trajedi yg ngeri. Bedah siasat diadakan, namun tidak pula dilapurkan hasil siasatan tersebut. Di akhbar di lapurkan bahawa mereka berdua tiada hubungan kecualilah si perempuan itu pembantu khas bekas ADUN tersebut. Dikatakan tidak ada hubungan cinta. Kata Harian Kosmo lelaki pernah melamar nak kahwin dgn wanita, tapi wanita tak terima. Teori orang ramai adalah pasti ada sesuatu yg tak kena, kerana tiada orang lain yg terlibat. Mungkin kerana nak jaga nama baik di dunia, dalam terdesak bunuh dan membunh supaya tutup cerita. Cwerita dunia ditutup, cerita akhirat bermula ...Katanya, si lelaki menembak wanita tersebut (ada dua das tembakan di badan) dan kemuidan lelaki, mungkin bunuh diri, menembak dirinya (ada satu das tembakan di badan).
Yg menarik ini adalah antara beberap kes yg semakin banyak dilapurkan bahawa adanya orang Islam - tak kira tua atau muda - yg terlibat dalam pembunuhan sesama Islam dan kes-kes suicide (bunuh diri) di kalangan orang Islam. Ketetapan Islam kita semmua tau: seseorang yg membunuh diri sendiri melakukan dosa besar dan pasti tidak dapat masuk syurga di akhirat kelak. Dan, orang Islam yg membunh seorang Islam lain pula pastilah dikenakan hukum bunuh pula kecualilah keluarga yg kena bunuh minta kaffarah selain membunuh orang yg membunuh. Tapi, yg membunuh dahpuyn mati. Membunuh orang Islam pasti masuk neraka. Orang Islam yg dibunuh? Kalau dia mempertahankan dirinya dia mendapat syurga. Kerana orang yg mempertahankan dirinya sehingga terbunuh, mati syahid.
Tak taulah apa pihak Polis kata dalam kes ini. Kitapun tak tau ceritanya. namun rasanya ramai orang UMNO, terutama mereka yg sering ada hubungan dgn kedua-duanya tau serba sedikit cerita mereka. Isteri si lelaki pasti tak tahu suamunya yg sebenarnya. Keluarga si perempuan juga tak tahu cerita sebenarnya. Apakah hubungan mereka selain perempuan itu adalah pembantu khas si lelaki. Mungkin hubungan yg professional, tapi mengapa berada dalam kereta yg sama? Tidak moleklah pembantu khas, yg seorang perempuan pula, berada dalam kereta bosnya! Tapi, dalam UMNO dan dalam politik apapun boleh jadi.
Yg semakin menjadi kenyataan sekarang ini adalah betapa tipisnya keIslaman dan keimanan seorang Islam kalau seorang Islam sanggup membunuh seorang Islam yg lain! Sanggup seorang yg Islam itu membunuh diri. Banyak dah kes bunuh diri di kalangan orang Islam hari ini. Jelaslah, masyarakat Islam tidak lagi macam masyarakat Islam yg sewajarnya. Nam saja Islam tapi mereka melakukan segala sesuatu seumpama orang yg tidak Islam. Malah ramai dah bapa orang Islam yg menodai anak daranya sendiri. Ada kes-kes adik abang yg melakukan hubungan jenis (incest) seolah-olah mereka bukan satu keluarga. Pernah dulu dilapurkan hubungan seks sedemikian antara ibu dgn anak lelaki kandungnya sendiri, kerana isteri itu tiada suami.
Itulah tanda-tandanya keruntuhan keimanan di kalangan umat Islam hari ini. Siapa yg salah atau wajib dipersalahkan? Mungkin ibu bapa yg tidak mendidik anak-anak ketika kecil. Mungkin orang ugama yg tidak aktif mengilmukan orang Islam sehinggakan mereka jahil tentang Islam! Wallahu 'alam.
Mudah-mudahan kita terselamat dari fitnah ini.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment