Hadith di bawah ini juga menjelaskan Rukun Islam seperti hadith sebelumnya, tetapi terdapat suatu prinsip yang wajib kita hayati:
Diriwayatkan hadith daripada Sahlin (r.a) hadith daripada bapanya, hadith daripada Talhah bin Ubaidillah (r.a) berkata: ‘Bahawasanya seorang Arab datang kepada Rasulallah (s.a.w) dengan rambutnya kusut masai, maka berkata dia: ‘Wahai Rasulallah (s.a.w)! Khabarkanlah kepadaku apakah yang mewajibkan Allah (a.w) atasku dari solat?’ Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Solat fardu yang lima kecuali bahawasanya engkau solat sunat sesuatu (yakni, jika mahu boleh membuat solat sunat).’ Maka berkata Arab: ‘Khabarkanlah kepadaku apa-apa yang diwajibkan Allah (a.w) atasku ‘puasa’?’ bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Bulan Ramadhan kecuali bahawasannya puasa sunat engkau sesuatu (yakni, pada hari-hari yang disunatkan berpuasa sunat).’
Maka berkata orang Arab: ‘Dengan apa-apa diwajibkan Allah (a.w) atasku dari ‘zakat’?’ Maka mengkhabarkan Rasulallah (s.a.w) syariat Islam. Berkata Arab: ‘Dan demi zat yang memuliakan engkau (yakni, Allah (a.w)), tidak menambah aku sesuatu dan tidak mengurangkan aku sesuatu daripada apa yang diwajibkan Allah (a.w) atasku sesuatu.’
Maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Untung (engkau) jika benar engkau atau masuk engkau ke dalam syurga jika benar engkau (dengan kata-kata dan janji engkau itu).’ [Hadith Bukhari, Kitab Saum]
Di dalam hadith di atas itu, selain syariat Islam yang telah ditetapkan, kita wajar tumpukan perhatian kita kepada ikrar orang Arab tersebut, kerana ikrar ini melambangkan seorang Islam yang beriman pasti mentaati apa yang diperintahkan Allah (a.w) dan RasulNya, tanpa mempersoalkan sesuatu dan tanpa memandai-mandai mengubah atau menambah sesuatu. Rasulallah (s.a.w) memberi pengakuan bahawa jika dia (termasuklah kita) tidak mengurang atau menokok kepada perintah atau syariat pasti mendapat syurga. Orang zaman sekarang pandai mengurang dan menambah ketetapan Allah (a.w) di dalam al-Quran dan ketetapan Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah dengan mengamalkan beberapa bentuk dan jenis amalan berpandukan pendapat manusia yang mengaku diri mereka alim dan berilmu.
[Nota: Penambahan atau pengurangan kepada syariat Islam yang telah ditetapkan oleh Allah (a.w) dan RasulNya bererti membuat ‘pembaharuan dalam perkara ugama’ iaitu ‘bida’ah’.]
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment