Thursday, March 29, 2012

Solat Sunat - Panduan Bersolat

Assalamualaikum,
Saudara, kita telahpun teliti bagaimana nak kerjakan dua kategori solat sunat, iaitu Solat Rawatib dan Solat Tahajjud. Perhatikan bahawa kesemua solat sunat itu amnya dibuat dua-dua rakaat - dua rakaat ditutup dgn 'salam'. Namun, ada solat sunat yg khusus wajib dibuat 4 rakaat bukan dua-dua rakaat spt Solat Tasbih hendaklah dibuat empat rakaat terus dgn ditutup dgn 'salam.' Solat Jenazah tak ada rakaat. Yg ada hanyalah 4 kali takbiran (yakni, mengangkat tangan untuk membaca takbir - Allahu Akbar). Solat Gerhana (Matahari atau Bulan) dibuat dua rakaat, tetapi setiap rakaatnya ada dua kali Ruku', yakni kita Rukuk 4 kali dalam dua rakaat tersebut. Solat Witir hendaklah ganjil, satu atau 3 atau 5 rakaat terus disudahi dgn 'salam' pada rakaat pertama atau ke-3 atau ke-5nya. Solat Witir yg dibuat oleh majoriti umat Islam dalam bulan Ramadhan, selepas Solat Terawih itu sebagai satu set solat dua + satu, sebagai Solat Witir tidak betul dan tidak terdapat panduannya dalam as-Sunnah! Namun, satu rakaat yg terakhir itu, jika diniatkan sebagai Witir, maka dikira Solat Witir, manakala dua rakaat yg terdahulunya adalah solat sunat umum sahaja. Kalau diniatkan yg itupun adalah Witir, maka batallah solat-solat tersebut, kerana melakukan suatu amalan yg tiada sandaran al-Quran ataupun as-Sunnah.
Saudara, Solat Witir itu adalah solat sunat satu atau tiga (3) atau lima (5) rakaat dkerjakan di malam hari, biasanya sebagai solat penutup kpd solat-solat malam. Solat Witir itu hendaklah dibuat selepas kita bersolat fardu Isya' dan sebelum masuknya waktu Solat Subuh. Solat Witir itu, walaupun sunat, tetapi seakan-akan wajib kerana Rasulallah (s.a.w) berpesan agar kita buat Solat Witir itu setiap malam. Besar pahalanya Solat Witir kalau kita usahakan. Kalau kita tak solat bagaimana? Bodohlah kita. Kerana, bila kita buat dapat pahala yg banyak, kita mengikuti contoh as-Sunnah, dan kita kerjakan solat yg disukai Allah (a.w), dan kita buktikan kesyukuran kita kpd Alah (a.w). Sombonglah kita.Kerana Allah (a.w) beri peluang untuk dpt sebanyak mungkin pahala, kita 'tolak' atau tak ambil endah. Sebagaimana sombongnya majoriti umat Islam hari ini bila diberi nasihat menegnai Islam dan syariatnya berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah mereka menolak atak mau terima, dan mereka menerima pandangan manusia, seolah-olah membelakangkan atau menomborduakan al-Quran dan as-Sunnah atau sebagaimana pihak berkuasa agama yg kerana kejahilan mendahulukan ketetapan mazhab dan ketepikan al-Quran dan as-Sunnah, sebagaimana orang Yahudi ketepikan Taurat di zaman Musa (a.s) dan selepas beliau dgn mengatakan bahawa Uzir adalah anak tuhan dan sebagaimana orang Kristian atau Nesrani yg mengatakan Isa (a.s) adalah anak Allah (a.w) dn Maryam (r.a) adalah 'isteri' Allah (a.w)! Apabila diberitahu dalam al-Quran dan al-Hadith tak mahu terima. Malah penjawat agama Islam sendiri dikira menolak al-Quran dan as-Sunnah apakala diberitahu bahawa syarat sah wudu' itu adalah memulakan proses wudu menyebut kalimah 'Bismillah' bukan 'Nawaitu ...', dan memulakan solat (fardu atau sunat) dgn mengangkat tangan bertakbir membaca kalimah 'Allahu Akbar' bukan menyebut 'usolli...', dan membaca tasbih Rukuk tanpa kalimah 'wa-bihamdihi', dan banyak lagi kelainan amalan - kata-kata dan perlakuakn yg tiada dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w). Maka bersolat tapi tak dapat pahala. Batal solat. Malah, dapat dosa pula!
Saudara, kita tahu dan faham bahawa ketika bersolat fardu, kita membacaSurah al-Fatihah dan dismbung dgn satu surah al-Quran bagi rakaat pertama dan keduanya, dan bagi rakaat ketigany (Maghrib) dan ke-4nya (Zohor, 'Asar dan Isya') kita hany baca Surah al-Fatihah dan tidak membaca surah al-Quran dalam rakaat-rakaat tersebut. Tapi, bagi solat-solat sunat, kita wajib baca al-Fatihah dan satu surah al-Quran setiap rakaatnya. Apakah kita baca dgn kuat suara? Bagi solat-solat fardu, kita hanya kuatkan bacaan pada rakaat pertama dan kedua bagi solat-solat sebelah alam (Subuh, Maghrib dan Isya') dan membac secara 'senyap', yakni cukup didengari oleh telinga kita sendiri tanpa dapat didengar oleh orang lain. Bagi solat-solat fardu yg siang (Zohor dan 'Asar) tidak dikuatkan bacaan. Dan, jangan lupa, kita tidak membaca al-Fatihah dgn menguatkan suara bagi rakaat ke-3 dan ke-4nya, cukup kalau didengari oleh telinga kita sendiri sahaja.
Saudara, bagi solat sunat solat-solat malam boleh dikuatkan suara atau dibaca dgn memperlahankan suara, kecuali sebagai imam yg mensolatkan solat-solat sunat yg boleh dijema'ahkan. Tak semua solat sunat boleh dijema'ahkan. Ramai umat Islam yg tersilap atau terkeliru kerana kejahilan menjema'ahkan solat seumpama Solat Haajat. Solat-solat sunat yg boleh dijema'ahkan hanyalah Solat Terawih, Solat Aidil  itri dan Aidil Adha, Solat Jenazah, Solat Gerhana Matahari/Gerhana Bulan. Lain-lain solat sunat, spt Solat Tahajjud, Solat Witir, Solat Taubat, Solat Istikharah, Solat Duha, Solat Tasbih, Solat Tahiyat Masjid, Solat Sunat Wudu', semuanya dibaca al-Fatiha dan surah tanpa dikuatkan. Sama ada solat fardu atau solat sunat kalimah tasbih setip pergerakannya - spt Rukuk, Sujud, Iktidal, Duduk Antara Dua Sujud - adalah sama. Seperkara yg harus kita faham adalah, ada solat-solat sunat yg boleh dikerjakan empat-empat rakaat disudahi dgn 'salam' atau di buat dua-dua rakaat dgn saalam setiap satu atau dua rakaat. Dan, Solat Witir itu bukanlah dimandatkan sebagai solat sunat yg mengakhiri atau menutupi solat-solat malam. Yg perlu difahami adalah kita tidak boleh membaca kalimah-kalimah atau bacaan dalam bahsa selain bahasa Arab dalam solat. Maka dgn itu, bagi solat fradu atau sunat yg diwajibkan membaca Khutbah dalamnya - sebelum atau selepas solat - hendaklah dibaca dalam bahasa Arab. Tidak boleh dibaca dalam bahasa ibunda sesebuah masyarakat itu. Begitu juga doa. Jika ada ketetapan bagi sesuatu solat itu kita membaca doa ketika dalam solat (i.e. masih belum selesai solat kita), maka wajib doa sedemikian dibaca dalam bahasa Arab atau bahasa original doa tersebut. kalau dibaca dalam bahasa ibunda ketika bersolat, maka terbatal solat kita. Oleh itulah pentingnya kita memiliki ilmu sebelum mengerjakan sebarang amalan atau ibadah.
Saudara, menyebut tentang ilmu itu, dalam post yg lalu kita telahpun lihat hadith yg menyebutkan bahawa dua golongan orang yg mengerjkan amalan mendapat dosa. Siapa? Petama, orang yg tahu serta faham ilmu mengenai sesuatu amalan dan ibadah itu, walaupun sunat, hendaklah dia berusaha sekuat mampu mengerjakannya sejajar dgn ilmu tersebut. Kalau dia berilmu tapi tak mau amalkan apa yg dia tahu, maka dia masuk neraka, wal iyazubillah. Kedua, orang beramal atau beribadah atau mengerjakan ibadah tapi dia jahil atau tak berilmu, yakni, tidak berusaha belajar ilmu mengenai amalannya itu, juga masuk neraka.
Kalau begitu, tak payahlah berilmu atau  belajar ilmu, kerana kata sesetengah para umat Islam, termasuk ilmuwan, bahawa tak payahlah belajar ilmu untuk menghindarkan diri berdosa! Walhal, kita tahu belajar ilmu itu diwajibkan atas setiap mereka yg akui dirinya Islam. Kalau kita tak berusaha mencari dan belajar ilmu, kita dimurkai Allah (a.w) atau segala amalan/ibadah kita itu terbatal apakala kita lakukan sesuatu yg tidakpun terdapat dalam as-Sunnah atau al-Quran. Maka dgn itulah kita wajib belajar ilmu, supaya tidaklah kita rugi di akhirat kelak. Kerana beramal dalam kejahilan amalan dan ibadah tidak diterima Allah (a.w). Dan, kita digam atau dicop bukan orang Islam.

Jazakallahu khairah 

No comments:

Post a Comment