Assalamualaikum,
Saudara, dunia hari ini mengagungkan ciri-ciri manusia yg termasuk dalam dimensi kekacakan, kecantikan, keterampilan, darjat dan kedudukan, pangkat dan gelaran, kekayaan dan kemewahan, keturunan. Sehinggakan ada dalam satu tulisan dalam akhbar orang yg berbangga dgn keturunan dan nama. Orang Melayu yg berketurunan 'Syed' kononnya warisan dari Nabi (s.a.w), dari orang Arab atau dari keturunan orang-orang berdarah raja dan sultan. Maka dgn itu masyarakat Melayu mengiktiraf, dan mengutamakan pula, nama-nama spt 'Tuanku', 'Tunku', 'Tengku, 'Raja', 'Ungku', 'Nik', 'Wan', 'Mior' dan seumpamanya. Budaya Melayu pula mensyaratkan supaya menyebut diri dgn sebutan 'Patik' kalau bercakap dgn orang-orang berterunan ini, walaupun hanya seorang 'Syed'! Malahan ada larangan pula bahawa seorang lelaki yg bukan bernama 'Syed' tidak boleh kahwin dgn wanita berketurunan 'Syed', yakni 'Syarifah'. Malahan kalaupun berlaku perkahwinan sedemikian, anaknya tidak boleh dinamakan 'Syed' kerana bapanya bukan 'Syed'.
Saudara, dalam Islam semua manusia itu adalah keturunan manusia pertama iaitu Adam (a.s) dan Hawa (a.s). Takdapun nama khas. Rasulallah (s.a.w) bernama 'Muhammad b Abdullah' takda pun nama 'Syed', maka anihnya mengapakah orang yg mengatakan mereka berterununan Rasulallah (s.a.w) menggelarkan atau menamakan dirinya dan anak-anak lelaki keturunannya dgn nama 'Syed' dan 'Syarifah' bagi perempuan? Malah kalau saudara semak ilmu al-Quran dan as-Sunnah, Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w), mencemuh manusia yg sombong lagi takbur dalam mendewa-dewakan keturunan. Nabi Daud (a.s) dan Nabi Sulaiman (a.s) adalah asalnya orang biasa yg diangkat Allah (a.w) menjadi Nabi dan Rasul selain dianugerahkan Allah (a.w) taraf raja dan mengetuai suatu kerajaan yg hebat zaman mereka. Oleh itu, mereka yg taksub dgn ketturunan janganlah mengketepikan ketetapan Allah (a.w) dan janganlah berlagak sombong terhadap manusia lain. Dalam Islam keutamaan atau darjat kedudukan seseorang itu hanya ditentukan oleh keimanan dan ketaqwaan.
Nilai Manusia Pada Allah (a.w)
Saudara, kita lihat firman Allah (a.w) serta hadith berikut yg jelas memberi kita tahu siapakah yg utama dalam Islam.
Diriwayatkan hadith dari Yazid b Assam hadith dari Abi Hurairah berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Innallaha la yanzuru ila suarikum wa-amwalukum wa-lakin yanzuru ila qulubikum wa-a’malikum.’ (Yg bermaksud: Sesungguhnya Allah (a.w) itu tidak melihat kpd rupa kamu dan (yg kehebatan seseorang itu dari segi wajah, kedudukan, penampilan, kekuasaan, darjat dan keturunan dan sebagainya) dan (Allah (a.w) tidak melihat) harta kamu (yakni, kekayaan, harta benda keduniaan dan seumpanya), akan tetapi Allah (a.w) melihat kpd hati kamu (yakni, niat dalam mengabdikan diri dan mengerjakan segala suruhan dan larangan) dan amalan kamu (yakni, apa yg diamalkan dan diibadahkan dalam mengabdikan diri dan mentaati Allah dan RasulNya).) [Hadith Muslim]
[Nota: hadith ini memberitahu kita bahawa Allah (a.w) hanya memberi penilaian kpd seseorang yg Islam dan beriman itu berdasarkan bukan 'rupa’ (yakni, paras, kedudukan, darjat dan taraf, nama yg terserlah atau kedudukan ekonomi atau pangkat atau darjat atau keturunan) dan bukan juga 'harta’ (yakni, kekayaan, kedudukan ekonomi dan seumpamanya), tetapi 'hati’ (yakni, keikhlasan serta ketulusan dia mengabdikan diri kpd Allah (a.w) atau niat dalam memperhambakan diri kpd Allah) dan 'amalan’ (yakni, apa yg dikerjakan, melaksanakan kewajipan, dan amalan yg sunat, meningalkan yg dilarang atau ditegah dan mengerjakan amal makruf, adab dan hubungan sesama manusia dsbnya). Dua unsur yg akan dinilai oleh Allah (a.w) pada seseorang yg akui dirinya Islam dan beriman itu, iaitu pertama, niatnya atau keikhlasan serta kemurniaan segala amalan dan ibadahnya, dan kedua, amalan dan ibadah yg dikerjakannya setiap hari dalam hidupnya, terutama amalan dan ibadah yg berbentuk sunat yg membuktikan sejauh mana dia benar-benar beryukur kpd Allah (a.w) yg memberikan kesempatan kpdnya hidup di dunia dan diberikan rezki dalam kehidupannya.]
Saudara, hadith di atas itu menjelaskan bahawa hanya dua usnur yg menentukan taraf manusia yg Islam itu. Apa yg terdapat dalam hati sanubarinya dalam mengakui Allah (a.w) itu tuhan mereka yg esa, dan apa yg diamalkannya dalam hidupnya. Bukan keturunan. Bukan harta benda dan kekayaan dan kemulian dunia. Dan, Allah (a.w) memberitahu dalam firmanNya ebrikut, satu ciri sahaja iaitu ketaqwaan.
Firman Allah (a.w): 'Inna akramakum ‘;indallahi atqakum ...’ (Yg bermaksud: Sesungguhnya yg paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah (a.w) adalah orang yg paling taqwa di kalangan kamu.) [Ayat 13, Surah al-Hujurat]
Apakah maksud ketaqwaan? Ketaqwaan adalah sifat ingin mendapat kerahmatan Allah (a.w) dan takutkan siksaan Allah (a.w). Inilah sebenarnya ap yg dimaksudkan 'niat' dalam Islam - Ayat 36, Surah al-Isra' - 'wa-yarjuna rahmatahu, wa-yakhafuna 'azabahu' (Yg bermaksud: kerana mengharapkan kerahmatan (atau syurga) Allah (a.w) dan takutkan zab (yakni, neraka) Allah (a.w). Tiada lain niat. Tiada lain tujuan bagi manusia yg akui dirinya Islam dan beriman.Allah (a.w). Seseorang yg mengerjakan amalan dan ibadah - termasuklah mereka yg menjalankan syiar Islam di Malaysia dan mereka yg berdakwah kpd manusia, niatnya hanyalah itu, bukan kerana, contohnya, mencari kesenangan hidup daripada ukhra atau bayaran yg dikenakan atau diberikan oleh orang yg kita ajari. Malahan, sesiapa yg menggunakan agama untuk sara hidup, maka mereka samalah dgn orang yg disebutkan Allah (a.w) dalam al-Quran, memperdagangkan ayat-ayat Allah (a.w) (yakni, agama Islam) kerana dunia, tak akan masuk syurga. Wal iya zubillah.
Jazakallahu khairah
Jazakallah khairan kathira.
ReplyDeleteMohon share.