Saturday, January 21, 2012

Jampi Serapah: Apa Hukumnya?

Assalamualaikum,
Saudara, kebanyakan kita semasa kecil dulu - kalau tinggal di daerah atau kawasan pendahuluan - jauh dari bandar, takda hospital atakda klinik, setiap kali seseorang itu jatuh sakit, amak ibu bapa kita menemui dukun atau bomoh dan bomoh atau dukun itu akan membaca jampi serapah yg seringkali kita terdengar oleh kita atau kalau kita dapat dengarpun tak faham. kadang-kadang ada seruan kpd sesuatu spt jin atau makhluk halus - sebagaimana P Ramle lakunkan dalm filem menggunakan kalamah seumpama 'Wahai tok yg menjaga sini dan situ'  atau 'waghai mambang hitam, mambang merah ...' dan seumpamanya, untuk menyembuhkan penyakit kita atau siapa saja. Secara kebetulan atas izin Allah (a.w) maka sembuhlah kita atu orang itu. Dan, kalau sering sembuh maka naiklah nama dukun atau bomoh tersebut, maka dapatlah dia maisya untuk dia dan keluarga hari itu. Kadang-kadang kita dikenakan 'wang pengeras' supaya mujarab dan sebaaginya. Macam-macamlah gelagat dukun dan bomoh begitu jugalah pawang dalam masyarakat Melayu dulu atau yg jauh dari temadun banda.
Apakah dalam Islam dibolehkan mengamalkan sedemikian? Kalau, tak boleh apakah akibatnya? Dalam zaman awal islam dahulu, keadaan yg tak berbeza. Terdapat Arab jahiliah ,menmgamalkan jampi serapah juga. Lepas itu pengamal sedemikian masuk Islam. Maka mereka, kerana takutkan membuat sesuatu yg terlarang, bertanya kpd Rasulallah (s.a.w). Inilah kisah yg disebutkan dalam hadith berikut: 

Hukum Jampi Serapah (Mengubat) 
Menceritakan Mu’awiyah hadith dari Abdil Rahman b Jubairin hadith dari bapanya hadith dari Auf b Malik berkata: ‘Ada kami (menggunakan atau ahli atau tukang) jampi (serapah) di dalam zaman jahiliah (yakni, sebelum Islam), maka berkata kami: ‘Wahai Rasulallah (s.a.w)! Bagaimana melihat (atau, apakah pendapat atau pandangan) engkau di dalam ini (i.e. menjampi atau jampi atyau amalan jampi menjampi)?’ Maka bersabda (Nabi): ‘I’ridhu ‘alaiya ruqakum la baksa bir-ruqa ma-lam takun syirkan.’ (Yg bermaksud: Mendapatkanlah (i.e. buatlah atau amalkanlah) atasku (yakni, aku tidak melarang) pada jampi-jampi kamu, (jampi) tidak apa-apa, selama tidak ada kesyirikan (yakni, membuat atau menyebut sesuatu yg bersifat atau bercorak syirik terhadap Allah (a.w)). [Hadith Abu Daud, Kitab Perubatan/Ahli Perubatan] 
[Nota; Yg dikatakan syirik atau perbuatan syirik atau kata bercorak syirik itu adalah menggunakan sesuatu kata-kata atau kalimat yg sama sekali bertentangan dgn sifat-sifat Allah (a.w) yg esa, spt menyebut sesuatu kuasa yg bukanlah kuasa Allah (a.w) atau memohon atau meminta sesuatu dari makhluk dan tidak meminta pada Allah (a.w) atau melakukan sesuatu pemujaan terhadap sesuatu selain Allah (a.w). Para dukun atau bomoh itu sering menggunakan kalimah atau kata-kata jampi serapah yg menyebut sesuatu kekusaan selain Allah (a.w) atau sesuatu makhluk atau benda yg memiliki kuasa menyembuh penyakit dan sebagainya, adalah perbuatan atau kata-kata syirik. Dalam hadith disebutkan, walaupun kita bukanlah dukun atau bomoh atau tidak melakukan sesuatu yg bersifat syirik, tetapi menjadi orang yg yakinkan amalan atau perbuatan atau kata-kata dukun atau bomoh yg menggunakan kata-kata atau perbuatan syirik, maka kita tergolong orang yg syirik juga.]
Saudara, jelaslah perubatan traditional yg kini semakin ppular itu samalah spt apa yg diamalkan zaman awal Islam itu. Hari ini bukan kerana tiadanya klinik atau doktor, tetapi kemungkinan rawatan perubatan moden itu mahal tidak termampu oleh kebanyakan orang Islam di malaysia. Atau, mereka yakin dan percaya dgn kebolehan atau kemujaraban perubatan traditional, termasuklah bomoh atau dukun, yg masih wujud dalam masyarakat Melayu. 
Islam tidak melarang amalan dukun atau bomoh atau menegah kita yg Islam dapatkan 'rawatan' dari dukun dan bomoh asalkan terpandu oleh ketetapan Islam sebagaimana hadith di atas itu. Jika dukun atau bomoh - sudahlah dia tak solatpun atau tak puasa pula dan kurang sopan pula, menggunakan kuasa ghaib selain Allah (a.w) dalam mengubat dan merawat, maka dukun atau bomoh itu syirik dan kita yg meyakini juga syirik. Maka terbatallah keIslaman kita. Kafirlah kita tyanpa kita sedari, wal iya zubillah. Oleh itu berwaspadalah dalam mencari perubatan atau rawatan alternatif. Sleain bahan-bahan yg digunakan tidak pernah diuji tetai 'diuji' melalui pengalaman, mungkin dukun atau bomoh itu menyeru kpd kuasa jin atau jembalang atau hantu atau apa saja kepercayaan yg syirik - memberi kuasa ketuhanan kpd selain Allah (a.w). Kita yg Islam kerana menjadi pengikutnya turut serta syirik dan jatuh kafir, wal iya zubillah.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment