Saturday, November 26, 2011

Pahala Puasa Ramadhan di Mekah

Assalamulaikum,
Saudara, hari ini kita bercakap tentang tajuk di atas, kerana teringat satu pertemuan dgn seorang rakan baru-baru ini di suatu majlis walimatul urus, setelah tak ketemui dia lebih setahun. Katanya bulan Ramadhan yg lalu, dia ke Mekah berpuasa di sana. Katanya dia banyak dosa tahun lalu, jadi dia ingin lebihkan amalan supaya dapat compensate dosa-dosa tambahan yg dia lakukan sepanjang tahun tu katanya! Kawan nasihatkan dia supaya bertaubatlah minta ampun setiap kali buat dosa dgn menyebut kalimah istighfar - 'Astaghfirullahil 'azim al-lazi lailaha illa hual haiyul qaiyumi wa-atubu ilaik'. Dia kata dahpun minta ampun, tapi dia nak tunjukkan yg dia benar-benar menyesal ... Demikianlah contoh seorang Islam yg sentiasa mengmuhasabah dirinya. Kerana kita disuruh oloeh Rasulallah (s.a.w) : 'Yuhasibu anfusahum qabla an tuhasabu' (yg bermaksud: Hisablah diri kamu (ketika masih hidup) sebelum kamu dihisab (di akhirat kelak)). Saudara, sebagaimana kita berusaha menyediakan bekalan untuk akhirat ketika masih bernyawa, maka kita disuruh periksa diri kita - lihat apa yg telah kita kerjakan - yg baik (pahala kita kumpulkan) dan yang tak baik (dosa yg kita dapati), sebelum ajal kita sampai. Kerana bila dah tamat usia, tak boleh buat apa lagi. Kita bersedia untuk mencari kesejahteraan akhirat dan menyediakan diri dgn bekalan sebanyak mungkin. Ketika hiduplah kita boleh memohon ampun dan maaf kpd Allah (a.w) dan bertaubat, dgn harapan agar segala dosa kita terampun.
Saudara, janganlah kita merasa selesa kerana kita merasaibahawa kerana kita Islam maka syurga menunggu kita! Inilah kesilapan banyak orang Melayu, malah orang Islam.Kata mereka bila Islam, pasti dah dapat syurga. Kalau ada dosa taubatlah. Allah (a.w) akan hakiskan dosa-dosa kita. Namun mereka meremahkan Islam dan aqidah mereka. Kita dahpun lihat dalam post yg lalu bahawa orang yg mengambil mudah agama mereka adalah juga calun neraka. Orang yg mengambil ketetapan agama sebagai perkara enteng dan kecil, dan tidak berusaha beramal dan beribadah sebaik mungkin, adalah calun neraka juga. Agama bukan suatu mainan. Ia melibatkan tiga dimensi - dimensi qalbi (= apa yg tergerak dihati, keikhlasan dan kemurniaan ingatan terhadap Allah (a.w), tuhan segala makhluk) dan dimensi qauli (= apa yg dikatakan melalui kata-kata), dan dimensi fe'li (= apa-apa yg dikerjakan sebagai membuktikan keIslaman, keimanan dan ketakwaan, bukti pengakuan hati dan sandaran kata-kata). Maka dgn itulah Allah (a.w) beritahu bahawa syurga itu hanya diwariskan atau dikurniakan kpd orang Islam yg mengerjakan apa yg di gerakkan oleh hatinya, yg dilafazkan oleh lidahnya, sejajar dgn apa-apa yg ditetapkan speksnya oleh Allah (a.w) (dalam al-Quran)dan sebagaimana yg dicontohkan oleh UtusanNya, Rasulallah (s.a.w) (dalam as-Sunnah). Maka dgn itulah, kita diberitahu dalam Ayat 13, Surah an-Nisa' - kunci ketetapan Allah (a.w) - bahawa kalau ikuti ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, pasti dapat syurga.
Soalnya, hari ini wajib kita semak amalan dan ibadah kita, termasuklah amalan tambahan sbg kawan kita yg berpuasa sebulan di Mekah, apakah menepati speksnya, berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah? Kerana, memang benar begitu besarnya dan bebagainya ganjaran pahala serta dividen akhirat yg kita dapati apabila sebulan Ramadhan kita berada di Mekah dan berpuasa di sana.
Diriwayatkan hadith dari Said b Jubairin hadith dari ibni Abbas berkata: 'Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Man adrakan Ramadhana bi-makkata fa-sama wa-qama minhu ma tayassara lahu kataballahu lahu miata alfi syahri Ramadhana fima siwaha wa-kataballahu lahu bikulli yaumin 'tqaraqbatin wa-kulli lailatin 'itqa raqabatin wa-kulli yaumin humlana farasin fi sabilillah wa-fi kulli yaumin hasanatan  wa-fi lailatin hasanatan.' (Yg bermaksud: Barangsiapa menghendaki dia berpuasa Ramadhan di Mekah maka berpuasa dia dan berdiri dia (i.e. mengerjakan solat-solat malam dia) dar apa-apa yg mudah (maksudnya sekuat mampunya dgn penuh ikhlas hati dan ketekunannya) atas dirinya, maka ditulis Allah (a.w) baginya 100,000 bulan Ramadhan dari selain di Mekah, ditulis oleh Allah (a.w) baginya setiap hari memerdekakan seorang hamba dan bagi setiap malam memerdekakan seorang hamba, dan setiap hari menyedekahkan seekor kuda perang penuh dgn muatan perang fi sabililah, dan bagi setiap hari satu kebaikan dan setiap malam kebaikan.) [Hadith Ibnu Majah, Kitab Manasik (Peraturan Syariat Islam)]
Saudara, inilah pahala yg diapati oleh saudara kita yg ditemui menyebutkan pada Ramadhan baru berlepas, dia berpuasa sebulan di Mekah. Dengan syarat, dia kerjakan amalan tersebut menepati ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Dia kerjakan atas dasar ilmu (ketetapan Allah (a.w) pada Ayat 36,Surah al-Isra',- beramlalah hanya dgn ilmu - bukan atas kata-kata kawan-kawan, tetapi dia sudah belajar al-Hadith yg kita tuliskan di atas tadi. Kalau dengar cakap-cakap orang tanpa mempelajari hadith tersebut secara khusus dan formal, tak kira. Kerana, Rasulalah (s.a.w) juga ingatkan kita - hendaklah kita berilmu dahulu sebelum beramal. Tak boleh buat atas kata-kata atau cakap-cakap sifolan dan sifolan). Kalau sudah dapat lmunya, maka dapatlah ganjaran pahalanya. Tapi, kita wajib semak amalan dan ibadah kita setiap hari yg lazim juga. Kerana, kalau amalan dan ibadahlazim kita tak sejajar pula dgn ketetapan as-Sunnah,maka kita tidak mengikuti speks amalan dan ibadah yg dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w). Maka amalan tersebut batal dan batil. Kenapa? Rasulallah (s.a.w) dah beritahu syarat pokok segala amalan dan ibadah, iaitu 'Man 'amila 'amilan laisa amruna fahua raddun' (yg bermaksud: Barangsiapa mengerjakan sesuatu amalan (atau ibadah) yg bukannya dari pekerjaanku Nabi (yakni, tak menepati speks Nabi), maka amalannya ditolak (i.e. tidak diterima Allah (a.w). Kalau amalan dan ibadah lazim dicemari oleh bida'ah, maka ke Mekah berpuasa sebulan setiap tahunpun takda gunanya! Oleh itu berwaspadalah. Ilmukan diri, semak dan periska ilmu dan amalan, apakah sejajar dgn ketetapanal-Quran dan as-Sunnah? Kalau betul dan sejajar, maka dapatlah apa yg dijanjikan Allah (a.w) di dalam al-Quran dan as-Sunnah, termasuklah ganjaran pahala berpuasa sebulan di Mekah sepanjang Ramadhan.
Katalah, kita qualify, apakah ganjarannya? Ini disebutkan dalam hadith tersebut. Pertama, mendapat ganjaran pahala seolah-olah mengerjakan puasa Ramadhan sebanyak 100,000 Ramadhan! Berapa tahun? 100,000 tahun berpuasa Ramadhan. Begitu besarnya pahala yg didapati. Tapi dgn syarat hendaklah dia bepuasa sebaik mungkin sebagaimana berpuasa Ramadhan diman-manapun, itu menjaga diri sebaik mungkin dari segala yg membatalkan dan mengurangkan pahala puasa. Dan, disebutkan dia mengerjakan qiamul-laildgn bersolat sunat skuat mampunya, terasuklah Solat Terawih, Solat Qiam, Solat Witir, Solat Tasbih, dll solat sunat. Kedua, setiap malam dan setiap siangnya mendapat pahala memerdekakan seorang hamba (i.e. dua hamba setiap hari). Besarnya pahala memerdkakan hamba kerana hamba yg dimerdekakan dalam Islam akan mengerjakaan amalan yg menguntungkan orang yg memerdekakannya. Ketiga, menyumbang kpd fi sabilillah dalam perang dgn membekalan seekor kuda penuh dgn peralatan perang seekor bagi setiap malam dan seekor bagi setiap siang. Alangkah besarnya pahala fi sabilillah baginya. Dan, keempat, pahala bonus iaitu satu kebaikan setiap malam dan setiap siangnya, yakni 60 kebaikan (yg nilainya Allah (a.w) saja yg tahu -pahala bonus). Begitu besarnya pahala yg saudara kitatu dapat.
Mudah-mudahan kita diberi rezki untuk turut serta tahun depan atau tahun-tahun berikutnya, insya Allah.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment