Tuesday, November 22, 2011

Adab Makan & Minum dalam Islam

Assalamualaikum,
sauadara, kalau kita mengaji atau belajar secara sempurna Islam dan syariatnya, kita akan dapati bahawa betapa mudahnya kita mendapat pahala - semata-mata mengikuti as-Sunnah, contohnya, kita dapat pahala mudah. Meninggalkan segala sesuatu yg ditegah atau dilaran mendatangkan pahala. Apatah lagi mengerjakan apa yg disuruh atau diperintahkan mendapat pahala selain pahala yg dikhususkan untuk setiap amalan dan ibadah atau perlakuan dan perbuatan yg digesa kita sebagai umat Islam lakukan.
Saudara, dalam beberapa post yg akan datang kita lihat beberapa perkara mengani adab ketika makan dan minum dalam Islam. Segala peradaban yg disuruh itu apabila kita akur dan kerjakan, kita mendapat ganjaran pahala - pahala mengikuti ketetapan as-Sunnah dan pahala melaksanakan ketetapan as-Sunnah.
Diriwayatkan hadith dari Ubaidillah b Abdullah b Omar hadith dari Abdullah b Omar bahawasanya Nabi (s.a.w) bersabda: 'La yakkul ahadukum bi-syimalihi wa-la yasyrab bi-syimalihi, fa-innas-syaitana yakkul bi-syimalihi wa-yasyrib bi-syimalihi.' (Yg bermaksud: Jangalah makan salah seorang kamu dgn tangan kirinya dan janganlah minum (salah seorang kamu dgn) tangan kirinya; maka sesungguhnya syaitan makan dia dgn tangan kirinya dan minum dia dgn tangan kirinya.) [Hadith at-Termidzi, Kitan Makanan]
Hadith ini menyebutkan larangan as-Sunnah supaya makan dan minumlah dgn tangan kanan dan jangan dgn tangan kiri. Kerana syaitan itu makan dan minum dgn tangan kirinya.
Dalam perkara kanan dan kiri ini, ada diantara orang Islam yg kidal, yakni dia menulis dgn tangan kri dan seringkali mengerjakan segala sesuatu dgn menggunakan tangan kirinya. Apakah orang sedemikian juga menyuap makanannya dgn tangan kiri? Atau, dia memegang gelas atau cawan mnuman dgn tangan kirinya? kalau itulah kelazimannya, maka hendaklah dia mengubahnya supaya makan dan minum dgn menggunakan tangan kanan, walaupun dia kekal menulis dgn tangan kirinya. Di kalangan mereka yg sering hadhir majlis makanan atau santapan resmi dgn pembesar negara, mereka makan dgn menggunakan sudu dan garu serta pisau (untuk menghiris daging atau lauk, umpamanya). Kalau makan steak contohnya, daging itu dipotong dgn menggunakan pisau pemotong steak yg dipegang di tangan kanan kemudian garpu memegang daging yg dipotong dipegang oleh tangan kiri. Selalunya, setelah dipotong daging itu dicucuk dgn garpu dan dibawa ke mulut dgn mensuakan garpu yg ada daging itu ke mulut. Jelaslah makan dgn tangan kiri. Begitu jugalah roti yg dipegangdgn tangan kri, kemudian pisau butter/margerin di tangan kanan. Setelah disapukan butter (keju) di roti dgn menggunakan tangan kanan, maka roti itu dimasukkan ke mulut dgn tangan kiri pula. Itulah kelaziman makan cara Barat. Itulah juga kcara syaitan makan, tangan kiri menyuap nasi atau lauk atau roti dan sebagainya ke dalam mulut. Orang Islam gunakan tangan untuk makan, tangan kanan. Jelaslah peradaban makan atau santapan yg dikatan berbudaya itu adalah cara Barat dan cara syaitan makan dan minum.
Saudara, syaitan itu sentiasalah, sebagaimana kita telah kaji dalam post-post yg lalu, melakukan 1,001 cara dan karenah supaya umat Islam itu ikuti dia, mencari jalan supaya seramai yg mungkin umat Islam masuk bersama-sama ke dalam neraka kelak. Itu janji syaitan dan ikrarnya kpd Allah (a.w) apakaala disuir dari syurga, setelah memperdayakan Adam dan Hawa dulu. Islam menggalakkan beberapa perkara, antaranya, bahawa ketika hendak kerjakan apa saja yg baik, sebutlah kalimah 'Bismillah' dan buat dgn mendahulukan tangan kanan atau kaki kanan, dan setelah selesai apa-apa yg dikerjakan sebutlah 'Alhamdulillah'. Termasuklah juga, ketika bertemu dgn saudara sesama Islam memberi salam kpdnya (dgn ucapan sependeknya 'Assalamualaikum'), berjabat tangan dgnnya dgn menyebut kalimah 'Alhamdullillah, wa-astaghfrullah' (maksud: Segala puji bagi Allah (a.w), dan semoga Allah (a.w) mengampuni kamu'). Orang Islam sentiasalah mendoakan kebaik kpd saudaranya sesama Islam. Dapatlah kita pahala as-Sunnah dan tergolonglah kita antara orang yg sentiasa bersukur kpd Allah (a.w). 
Mudah-mudahan, mulai dari saati ini kita lakukan spt yg disuruh oleh Rasulallah (s.a.w) dalam perkara makan dan minum dan dalam perkara mencari kebajikan akhirat.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment