Sunday, May 15, 2011

Kemarahan: Cara Mengatasinya Mengikut Islam

Assalamualaikum,
saudara suatu suifat manusia yg sukar di kawal kecualilah dia seorang yg tinggi dan kokoh imannya, adalah sifat pemarah atau panas baran. Sifat ini boleh mengakibatkan seseorang itu melakukan sesuatu jenayah yg berat seperti melukai orang yg dimarahinya malah membunuhnya pula. Islam mengajarkan umatnya ubat menahan marah atau meredakan kemarahan itu, mengikut as-Sunnah.
Menceritakan hadith dari Abu Wail al-Qassu berkata: 'Masuk aku atas "Urwah ibni Muhammad b Sa'di maka berkata kpdnya seorang lelaki, maka marah dia, maka berdiri dia dan mengambil wudu' dia, kemudian kembali, dan sungguh-sungguh telah wudu' dia. maka berkata 'Urwah: 'Menceritakan kpd aku bapaku hadith dari datukku, iaitu 'Atiyah berkata: 'Bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Sesungguhnya marah itu dari syaitan, dan sesungguhnya syaitan dicipta Allah (a.w) dari api, dan sesungguhnya apai itu dipadamkan oleh air. Maka ketika marah salah seorang kamu sekelian, maka berwudu'lah (nescaya reda atau hilang kemarahanmu).' [Hadith Abu daud, Kitab Adab]
Saudara, hadith di atas itu menyebutkan bahawa sifat marah itu adalah satu daripada sifat syaitan, kerana syaitan dijadikan oleh Allah (a.w) dari api. [Nota: Malaikat dijadikan Allah (a.w) dari nur (atau, cahaya), jelas terang tetapi tidak panas]. Maka ketika seseorang itu marah kerana sebab apa juapun, maka Islam menyuruh dia berwudu'. Kalau setelah berwudu' masih tak reda atau berkurangan kemarahan tersebut, maka mandilah. Dgn itulah Rasulallah (s.a.w) memberitahu sebagaimana api itu dipadamkan oleh air, maka kemarahan itu boleh dihapuskan juga dgn air, iaitu berwudu'.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment