Sunday, February 21, 2010

Polemik tentang sebatan 3 wanita ...

Assalamualaikum,
dalam akhbar Mingguan Malaysia hari ini (21 Feb. 10), ms 4, tertulis 'Pemuda Pas Selar SIS' dan 'SIS Perlu Bijak Kawal Emosi- JAKIM', adalah dua tulisan tentang polemik kecil ini.
Dalam lapuran pertama ada disebutkan tentang hukum syar'ah 100 rotan kerana zina itu. Bererti ramai orang tahu hukum Allah (a.w), hukumyg hak, tetapi tidak seorangpun yg Islam dan beriman berani bercakap bahawa tiada hukumlain yg boleh menggantikan hukum Allah (a.w). Dalam lapuran kedua itu KP JAKIM mengulas dan membidas SIS. SIS adalah NGO yg penganutnya bertopengkan Islam kerana kesemua ahlinya mungkin mengakui mereka Islam, tetapi jahil tentang Islam dan bercakap sebagaimana orang bukan Islam bercakap atau mereka tahu tetapi kerana visi NGO itu bukan kerana Islam maka mereka membelakangkan ketetapan Allah (a.w) demi perjuangan NGO itu sendiri. Jelaslah, jika begitu jelaslah SIS adalah pertubuhan yg ahlinya cuba menegakkan kebatilan dan menidakkan yg haq. Justeru itu, jika mereka tidak bertaubat, mereka telahpun menempah neraka apabila setiaop seorang dari mereka sampai ajalnya!
Penulis kesian dengan mereka yg menganggotai SIS. Nasihat penulis adalah demi keselamatan akhirat mereka eloklah mereka bubarkan saja SIS. Tidak ada untungnya memperdagangkan akhirat demi dunia mereka.
Dalam ruangan Rencana pula, saudara boleh baca komen Mufti Perak TS Harussani tentang SIS dan golongan Islam Liberal, dalam mengulas pendapat SIS mengenai hukum sebat 6 kali terhadap 3 wanita. Komen tersebut adalah komen Awang Selamat yg juga menyebut tentang apa yg terjadi suatu masa dulu bila seorang pensyarah wanita luar negara yg bertugas suatu masa di UIAM, menngimami suatu solat dimajjid yg sebahagian makmumnya adalah lelaki Islam,iaitu Dr Aminah Wadud. Ada beberapa nama lain disebutkan yg sealiran dengannya iaitu Dr Fatimah Mernisi dan Amira Sabul, yg katanya golongan mereka y cuba mentafsirkan al-Quran supaya menyebelahi kaum wanita. Mereka mau wanita diber taraf yg sama dengan lelaki dalam Islam. Hasrat tersebut dari segi logiknya bagus, tetapi Islam bukanlah satu peraturan yg bersandarkan logik manusia. Islam dicipta Allah (a.w) dan dibentuk bersandarkan ilmu Allah (a.w). Dan, ilmu Allah (a.w) tidak manusia yg boleh mengatasinya. Umat Islam yg beriman dikehendaki hanyalah dengar ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya dan kemudian ambil, terima dan taati. Itu saja. Sesiapa ygakur dengan ketetapan Allah (a.w) dan ketetapan RasulNya pasti dijaminmendapat syurga - Ayat 13, Surah an-Nisa' dan sesiapa yg menentang Allah (a.w) dan RasulNya, dan sesiapa yg melanggar ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya, wajib dicamnpakkan ke dalam neraka - Ayat 14, Surah an-Nisa'. Itu janji yg pasti. Oleh itu, SIS dan sesiapa saja yg bertindak mengikut kehendak mereka sendiri dalam kes ini dan dalam lain-lain kes, adalah calun neraka, kecuali mereka bertaubat dan taubat mereka di terima Allah (a.w)!
Mudah-mudahan kita tidaklah tergolong dari kalangan mereka yg disebutkan dalam Ayat 14 Surah an-Nisa' tersebut, Amin.
Saudara boleh baca seterusnya dalam liputan akhbar tersebut.
Jazakallahu khairah.

No comments:

Post a Comment