Wednesday, February 24, 2010

Panduan harian yg fundamental

Assalamualaikum,
Saudara, sekali sekala kita kembali mengingatkan diri kita terhadap ketetapan Islam yg amat basic. Apa dia? Orang Islam dan beriman itu wajib ingatkan dirinya sentiasa bahawa kewajipan setiap saat adalah:
1. Taatkan Allah (a.w), i.e. ikuti ketetapan al-Quran;
2. Taatkan Rasulallah (s.a.w), i.e. ikuti ketetapan as-Sunnah;
Ketetapan pertama dan kedua ini adalah perintah core dalam Islam. Ini adalah perintah serta panduan fundamental dalam Islam. Dalam al-Quran ketaatan-ketaatan ini sering disebutkan oleh Allah (a.w) dalam firmanNya dalam al-Quran dan sering disebutkan oleh Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah. Antara firman Allah (a.w) yg utama adalah menjadi panduan kita setiap saat adalah Ayat 13, Surah an-Nisa': '... barangsiapa taatkan Allah (a.w) (i.e. ikuti ketetapan al-Quran) dan (barangsiapa) taatkan Rasulallah (s.a.w) (i.e. ikuti ketetapan as-Sunnah), dimasukkan dia ke dalam syurga ...' . Itulah janji pasti Allah (a.w). Sesiapa yg ikuti sepenuhnya ketetapan al-Quran dan ikuti sepenuhnya ketetapan as-Sunnah, pasti mendapat syurga. Sesiapa yg tidak taatkan Allah (a.w) pastilah dia bukan Islam dan kerana bukan Islam, maka dapatlah dia semata-mata dunia, dan di akhirat kelak, i.e. selepas matinya, maka tiadalah apa-apa baginya, selain disiksa di dalam kubur (azab kubur) dan secara otomatis dimasukkan ke dalam neraka apakala kiamat dunia.
Sebaliknya adalah ketetapan firman Allah (a.w) dalam Ayat 14, Surah an-Nisa': 'Dan barangsiapa yg tidak taatkan Allah (a.w) (yakni, menentang) (i.e. tidak ikuti ketetapan al-Quran) dan tidak taatkan Rasulallah (s.a.w) (i.e. tidak ikuti ketetapan as-Sunnah) dan melanggar batasan-batasan (i,e. had) ketetapan-ketetapan Allah (a.w) (sebagaimana yg terdapat dalam al-Quran) dan melanggar batasan-batasan (i.e. had) ketetapan Rasulallah (s.a.w) (sebagaimana yg terdapat dalam as-Sunnah), akan dimasukkan ke dalam neraka...', adalah suatu yg pasti.
3. Taatkan 'ulil amri', i.e. orang yg berkuasa terhadap jema'ah Islam, iaitu Imam atau Amir atau kepimpinan Islam - orang yg memiliki kuasa terhadap perkara Islam dan jema'ah umat Islam;
Ini adalah perintah fundamental Allah (a.w) pada Ayat 59, Surah an-Nisa': 'Wahai orang-orang yg beriman! Taatkanlah akan Allah (a.w) (i.e. ikuti ketetapan al-Quran) dan taatkanlah Rasulallah (s.a.w) (i.e. ikuti ketetapan as-Sunnah) dan (taatkanlah) ulil amri' dari kalangan kamu; maka jika berselisihan faham kamu terhadap sesuatu maka kembalilah kepada Allah (a.w) (i.e. rujuklah kepada ketetapan al-Quran) dan (kembalilah) kepada Rasulallah (s.a.w) (i.e. rujuklah kepada ketetapan as-Sunnah), jika ada kamu sekelian beriman dengan Allah (a.w) dan (beriman dengan) hari akhirat (i.e. kiamat); demikian itu (keputusan yg) baik dan sebaik-baik keputusan.' Ketaatan terhadap 'ulil amri' itu bersyarat: iaitu, jika timbul keraguan atau perbalahan atau perselisihan pendapat tentang apa saja dalam Islam, umat Islam yg beriman tu wajib mendapatkan jalan penyelesaian atau keputusan muktamat dengan merujuk kepada ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w). Dimensi ketaatan terhadap 'ulil amri' ini diperjelaskan oleh Rasulallah (s.a.w) dengan panjang lebar dalam as-Sunnah. Hanya mereka yg faqih tentang as-Sunnah akan tahu ilmu serta manifestasi cara dan kaedah mengamalkan atau berpandu dengannya. Maka dengan itulah wajib kita mencari dan mendalami ilmu as-Sunnah supaya kita benar-benar terpandu.
4. Taatkan kedua ibu bapa; dan
Setiap anak, lelaki mahupun perempuan, itu bertanggungjawab dan diwajibkan oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) taatkan kedua ibubapanya. Hanya satu pengecualian, seorang anak perempuan, dikehendaki mentaati suaminya apakala dia sudah berumah tangga, kerana tanggungjawab kedua ibubapanya terhadap anak perempuan itu tamat apakala dia dinikahkan dan tanggungjawab tersebut diambil alih oleh suaminya. Di dalam Islam, perkahwinan menambah tanggungjawab seorang suami atau lelaki, kerana kini dia wajib pula menghormati kedua-dua ibu dan bapa mertuanya sebagaimana dia menghormati kedua ibu bapanya sendiri. Maka dengan itu, suami mengambil tanggungjawab ibu dan bapa kepada isterinya apakala dia melafazkan ijab kabul dalam pernikahannya.
5. (Bagi wanita yg sudah berumah tangga) Taatkan suaminya.
Justeru itu, anak-anak yg memenuhi syarat-syarat di atas itu, akan mendapat syurga, dan perempuan yg memenuhi syarat-syarat di atas itu, akan memperolehi syurga. Jelasnya, bagi seorang isteri jika dia mentaati suaminya, mentaati kedua ibubapanya tertakluk kepada ketaatan kepada suaminya, kemudian dia juga taatkan Rasulallah (s.a.w) dan taatkan Allah (a.w), dijamin masuk syurga. Bagi seorang lelaki, apabila dia taatkan kedua ibubapanya, taatkan Rasulallah (s.a.w) dan taatkan Allah (a.w) pasti dia masuk syurga. Wajib diingat bahawa ketaatan kepada ibubapa dan, bagi wanita, suaminya itu, adalah dibatasi oleh ketaatan terhadap yg pertama dan kedua, iaitu taatkan Allah (a.w) dan taatkan Rasulallah (s.a.w). Maksudnya, kedua ibubapa tidak boleh memerintah anak-anak melakukan sesuatu yg sama sekali bertentangan dengan ketetapan Allah (a.w) dan ketetapan as-Sunnah, sebagaimana 'ulil amri' tidak boleh menyuruh jema'ah umat Islam sesuatu yg maksiat (i.e. yg bertentangan dengan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah). Begitu jugalah suami. Suami tidak boleh menyuruh isterinya lakukan sesuatu yg bertentangan dengan ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w), seperti ketika bersenggama meliwat isterinya (i.e. menyetubuhi isterinya dari duburnya).
Alangkah mudahnya mendapat ganjaran syurga. Yg tidak dapat syurga, adalah orang-orang yg mengakui dirinya Islam dan beriman, kemudian melakukan segala sesuatu yg bertentangan dengan lima ketetapan di atas tersebut. Maka, tidak mendapat syurga dia, kecualilah di akhirat kelak, setelah dibersihkan dari dosa-dosanya, dan wujud sebesar zarah atau seekor semut hitam keimanannya kepada Allah (a.w), maka akhirnya dia dimasukkan ke dalam syurga. Orang inilah yg diceritakan di dalam as-Sunnah, orang Islam yg terakhir masuk syurga.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment