Friday, May 28, 2010

Akhlak: Adab Makan dan Minum (Sambungan)

Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung sedikit perbincangan kita tentang tajuk di atas. Islam mengajarkan kita bahawa apabila kita makan hnedaklah kita mulakan dengan menyebut kalimah 'Bismillah' dan ditambah pula dengan doa. Antara doa yg diajarkan oleh Rasulallah (s.a.w) adalah membaca: 'Allahumma bariqlana fi ma rozaktana wa-qina 'azaban-nar' [Maksud: ya Allah (a.w), semoga Engkau (Allah (a.w)) memberikan keberkatan di dalam apa-apa yg Engkau (Allah (a.w)) rezkikan kepadaku dan semoga Engkau (Allah (a.w)) jauhkan dari azab neraka]. Kemudian sesudah selesai makan kita disuruh menyebut kalimah 'Alhamdulillah' dan membaca doa berikut pula.
Diriwayatkan hadith dari Abi said al-Khudri (r.a) berkata: 'Adapun Nabi (s.a.w) ketika sudah selesai makan dan ketika telah selesai minum, dia (Nabi (s.a.w)) membaca (doa): 'Alhamdulillahil lazi at'amana wa-soqana wa-ja'alana muslimin' [Maksud: Segala pujian bagi Allah (a.w) zat yg memberikan aku makan dan memberikan aku minum dan menjadikan aku orang Islam.' [Hadith at-Termidzi, Kitab Doa]
Sebagai hamba Allah (a.w) yg Islam dan beriman sentiasalah kita bersyukur dengan rezki yg kita terima dari anugerah Allah (a.w). Maka dengan itu kita menyatakan kesyukuran kita kepada Allah (a.w) setiap kali mendapat apa-apa rezki yg berupa nikmat anugerahNya. Maka dengan itu dalam perkara makan dan minumpun kita dianjurkan supaya menyebutkan kesyuuran kita selepas makan dan minum. Satu amalan yg mendatangkan pahala kepada kita tanpa perlu bersusah payah.
Dengan menyebut beberapa kalimah berupa doa setelah selesai makan dan minum, kita mendapat keampunan pula dari beberapa dosa yg kita lakukan setiap saat dan ketika sama ada disengajakan atau tanpa kita sedari. Ini disebut dalam hadith beriukut:
Diriwayatkan hadith dari Sahil b Muaz b Anas hadith dari bapanya berkata: 'Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Barangsiapa makan pada suatu makanan maka berkata (i.e. berdoa) dia: 'Alhamdulillahil lazi at'amani haza wa-rozaqanihi min ghairi haulin minni wala quah' [Maksud: Segala pujian bagi Allah (a.w) zat yg memberi aku makan dengan ini rezki dari selain keadaan diriku dan tiada kekuatan padaku], maka diampun baginya oleh Allah (a.w) apa-apa yg mendahulukan olehnya dari dosa-dosanya.' [Hadith at-Termidzi, Kitab Doa]
Begitulah generousnya Allah (a.w) kepada kita. DiberiNya rezki dan kemudian dengan menyebut beberapa kalimah pendek pula, diampunnya dosa-dosa kita yang terdahulu. Semoga kita mengambil kesempatan mengamalkan doa ini demi kebajikan kita, insya Allah.

Jazakallahu khairah


No comments:

Post a Comment