Friday, June 20, 2014

Aidil Fitri - Sambutan kejayaan puasa Ramadhan

Assalamualaikum, 
Saudara, umat Islam yang kental imannya tahu dan faham bahawa Ramadhan membuka peluang untuknya menghakis dosa-dosanya yang terdahulu, dan kembali dalam keadaan fitrah, dan berjaya mendapat syurga di akhirat kelak. Oleh kerana itulah orang yang kental imannya merasa sedih dan sayu hati jika selesai Ramadhan, mereka berharap agar mereka akan menemui Ramadhan yang akan datang, tahun kemudiannya. Kerana, melalui Ramadhan itulah mereka dapat membersihkan diri mereka dan seterusnya kekal bersih dari dosa. 

Yang berjaya dalam Ramadhan

Saudara, inilah yang diberitahu oleh Rasulallah (s.aw) dalam hadith berikut. Orqng yang mampu menjaga dirinya dari melakukan sesuatu yang jelik dan maksiat pada malam dan siang Ramadhan, dan dia mempersungguh beramal seumama mengerjakan Solat Dukha di siang hari, mengerjakan Solat Terawih, menambah pula dengan qiamul-lail pada sepertiga akhir malam, membaca al-Quran, berzikir, berdoa dan sebagainya, maka dia berkemungkinan berjaya dibebaskan dari neraka, kerana prestasi terbaik Ramadhan.
Diriwayatkan hadith daripada Abi Salamah daripada Abi Hurarirah (r.a) berkata: ‘Adapun Rasulallah (s.a.w) meningkatkan dalam solat malam Ramadhan dari selain apabila memerintahkan dengan menguatkan atau mempersungguh (beramal), dan bersabda: ‘Barangsiapa berdiri (solat) Ramadhan (yakni, solat Terawih) kerana keimanan dan mencari pahala di sisi Allah (a.w), mengampuni Allah (a.w) baginya apa-apa yang mendahulukannya dari dosa-dosanya.’ Maka diwafatkan Rasulallah (s.a.w) dan adapun perkara demikian itu (yakni, bersolat terawih sedemikian) juga (yakni, kekal) zaman khalifah Omar bin Khattab (r.a) atas demikian itu (yakni, tidak difardukan dan tidak diberatkan berjemaah, yakni dibuat bersendirian dan disunatkan menjemaahkannya pada malam-malam ganjil terakhir).’ - Hadith at-Termidzi, Kitab Saum.
Rasulallah (s.a.w) memberitahu orang-orang yang mempersungguh meningkatkan keimanan mreka dalam bulan Ramadhan, maka dia berjaya dibebaskan oleh Allah (a.w) dari neraka.

Lailatul Qadr Kefadhalan Malam Qadr  

Saudara, antara malan yang membuktikan kita mempersungguh dalam bulan Ramadhan adalah tidak miss Solat Terawih, berjaya mengkhatamkan al-Quran, beriktikaf di masjid pada 10 malam terakhir Ramadhan, berjaga pula mengharapkan menemui lailatulQadr, dll amalan sunat, maka dia berjaya di akhirat.
Malam al-Qadr itu diperjelaskan oleh Allah (a.w) dalam Surah al-Qadr di bawah.
Firman Allah (a.w): ‘Inna anzalnahu fi lailatil-qadri @ Wama adrakama lailatul-qadri? @ Lailatul-qadr khairun min alfi syahrin @. Tanazzalul malaikatu warruhu fiha bi-iznil rabbihim min kulli amrin @ Salamun hia hatta matla’il-fajr.’ (Yang bermaksud: ‘Sesungguhnya Aku (Allah (a.w)) menurunkan (al-Quran) dalam malam qadar - Ayat 1. Dan tahukah engkau (Wahai Muhammad (s.a.w)) apa itu malam qadar? - Ayat 2. Adapun malam qadar itu lebih baik daripada seribu bulan - Ayat 3. (Aku (Allah (a.w)) turunkan para malaikat dan Ruh (yakni, malaikat Jibrail (a.s)) mengetuai rombongan para malaikat turun ke langit dunia) di dalamnya (malam qadar) dengan izin Tuhan mereka (yakni, Allah (a.w)) dari tiap-tiap perkara (yakni, membawa berbagai kurniaan Allah (a.w) bagi manusia yang berjaga dan beramal dan beribadat untuk mendapatkan pelbagai kurniaan dan rahmat Allah (a.w)) pada malam-malam Ramadhan - Ayat 4. Keselamatan bagi mereka (yakni, manusia yang menemui malam Qadr itu) (para malaikat berada di bumi) sehingga terbit waktu fajr (Subuh) (apabila mereka naik semula ke langit)) - Ayat 5: al-Qadr. 
Saudara, sesiapa yang diberi izin oleh Allah (a.w) untuk menemui Malam al-Qadr itu, benar-benar selamat. Kerana apa? Dia diberi ganjaran pahala seumpama seorang iman yang sentiasa beramal dan beribadah secara terbaik, tanpa melakukan sebarang kekejian dan kejelikan walaupun kecil, selama 1,000 bulan (= 83 tahun 4 bulan). Dia berjaya terselamat dari neraka dan berjaya mendapat syurga.
Malam al-Qadr ity diberitahu oleh Rasulallah (s.a.w) dalam hadith berikut. Rasulallah (s.a.w) sesiapa yang beriman, digesa mencarinya, dan jangan melepaskan peluang untuk mencuba menemuinya dengan beriktikaf di masjid pada malam-malam 10 terakhir ramadhan, teruma malam-malam ganjil.

Diriwayatkan hadith daripada Qatadah hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Masuk Ramadhan, maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Sesungguhnya ini bulan sungguh datang pada kamu dan di dalamnya malam yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Barangsiapa menghalanginya (yakni, orang yang sengaja tidak mau beramal dan beribadat pada malamnya), maka sungguh-sungguh dihalangi daripadanya (yakni, tidak bertemu dengan malam Qadr itu) kebaikan kesemuanya, dan tidak dihalangi kebaikan malamnya (yakni, bagi mereka yang berusaha mencarinya dengan mendirikan dan mengimarahkan malamnya dengan memperbanyakkan amalan dan ibadat sunat) kecuali orang yang menghalangi malamnya (yakni, mereka yang tidak berusaha mengimarahkan malam tersebut).’ - Hadith Ibnu Majah, Kitab Siam.
Menceritakan hadith oleh Sufiyan yang berkata: ‘Hafaz (ingat) dia, dan sesungguhnya apa-apa yang ingat dia hadith daripada Zuhri, hadith daripada Abi Salamah, hadith daripada Abi Hurairah (r.a) yang berkata hadith daripada Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa berpuasa bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mencari pahala di sisi Allah (a.w) diampuni (oleh Allah (a.w)) baginya apa-apa yang mendahuluinya dari dosa-dosanya. Dan barangsiapa berdiri (yakni, bersolat) pada malam qadar (Lailatul-Qadr) dengan penuh keimanan dan kerana mencari pahala (di sisi Allah (a.w)) diampunkan (oleh Allah (a.w)) baginya apa-apa yang mendahului dari dosa-dosanya (yakni, dosa-dosanya yang terdahulu).’ - Hadith Bukhari, Kitab Solat Terawih.
Saudara, ada dua kemudahan untukk berjaya dalam bulan Ramadhan mengikut ketetapan hadith di atas itu. Pertama, sesiapa yang berjaya mencapat tahap pahala terbanyak kerana puasa Ramadhannya dengan penuh keimanan dan ketaqwaan kerana mencari sebanyak mungkin pahala kurniaan Allah (a.w). Kedua, orang yang berjaga malam ketika Iktikaf dengan penuh keimanan dan ketaqwaan dan mencari semata-mata keridhaan Allah (a.w), maka ditemuinya Malam al-Qadr itu, maka dia juga dibebaskan dari neraka dan diberikan balasan syurga - kerana mengerjakan amal dan ibadah terbaik selama 1,000 bulan atau 83 tahun 4 bulan itu.

Bila Malam Qadr?  
Sauadara, bilakah malam al-Qadr itu terjadi? Rasulallah (s.a.w) memberitahu dalam hadith berikut - iaitu pada malam-malam ganjil 10 malam terakhir Ramadhan.
Menceritakan hadith oleh Abu Suhailin hadith daripada bapanya, hadith daripada Aisyah (r.ah) berkata: ‘Bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Mempersungguhkanlah kamu (yakni, carilah) lailatul-Qadr (Malam Qadar) dalam hari-hari ganjil daripada kesepuluh terakhir dari bulan Ramadhan.’ - Hadith Bukhari, Kitab Solat Terawih
Antara prsiapan Rasulallah (s.a.w) ketika sampai sepuluh malam terakhir Ramadhan adalah bersiap dengan pakaian khas untuk beriktikaf di masjid:
Diriwayatkan hadith daripada Abi Duha hadith daripada Masyruq hadith daripada Aisyah (r.a) berkata: ‘Adapun Nabi (s.a.w) ketika masuk malam kesepuluh (Ramadhan) mengikat kainnya (maksudnya, memakai seluar dan baju yang khusus) dan menghidupkan malamnya (qiamul-lail) dan membangunkan ahli keluarganya (untuk beribadat dan beramal).’ - Hadith Bukhari, Kitab Kefadalan Lailatul-Qadr. 
Diriwayatkan hadith daripada Hasan bin Ubaidillah berkata: ‘Aku mendengar Ibrahim berkata: ‘Mendengar aku Aswad bin Yazid berkata: ‘Berkata Aisyah (r.ah): ‘Mempersungguh (Rasulallah (s.a.w)) di dalam malam-malam kesepuluh terakhir (Ramadhan) apa-apa yang tidak mempersungguh dia di dalam lain-lain malam.’ - Hadith Muslim, Kitab I’tikaf.
Saudara, dalam hadith ini Aisyah (.ah) melapurkan bahawa Rasulallah (s.a.w) mempersungguh ketika tiba 10 malam terakhir Ramadhan. Bukan bermaksud bahawa Rasulallah (s.a.w) tidak mempersungguh pada hari-hari lain. Tetapi, menunjukkan bahawa beliau menambah kesungguhnnya kerana 10 malam tersebut - prestasi amlan dan ibadahnya ditingkatkan semaksimum mungkin malam-malam tersebut, sebagai mencontohkan kepada kita umatnya. Harus kita ingat bahawa Rasulallah (s.a.w) tak perlu bersusah payah beramal terbaik mungkin, kerana dosa-dosanya yang dahulu dan yang kemudian telahpun diampunkan Allah (a.w)! Tapi, membuktiken kesyukuran hamba terhadap Allah (a.w) terhadap begitu banyak dan berbagainya nikmat yang dikurniakan Allah (a.w) wajar dan wajib seorang iman itu bersyukur dan membuktikan kesyukurannya.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment