Wednesday, July 14, 2010

Menarik hari ini ... Anak yg Lupa Anak dan Bapa

Assalamualaikum,
sauadar, saya tertarik membaca berita tentang seorang bapa, Mustafa Ismail, 54, katanya dalam akhbar the Sun yg memfailkan tuntutan di mahkamah syariat K Terengganu menuntut dari anak lelakinya, Nasrun, nafkah dua cucunya (i.e. anak kepada anaknya, Nasrun) dari bapa cucunya (i.e. anaknya sendiri, Nasrun) sebanyak RM 20.0k sebagai nafkah untuk dua cucunda yg dijaganya dan dipeliharanya semenjak ditinggalkan padanya 7 tahun yg lampau, apabila Nasrun ghaib dari matanya. Nasrun meninggalkan kdeua-dua anaknya pada bapanya, Mustafa, untuk dijaga. Si anak, Nasrun, katan bapanya, Mustafa, tidak menjenguk ibu bapanya yg dah tuapun, selama 7 tahun! Mungkin, ibunya dah takda ... hanya tinggal bapanya. Anih juga. Inilah contoh anak tak mengenang jasa dan tak mensyukuri susah payah kedua-dua ibubapanya...Kedua-dua anak-anaknya yg ditinggalkan untuk jagaan bapanya, Mustafa, sudah balighpun - umur 15 dan 13 tahun!
Memang susah nak jaga budak kecil, terutama bagi orang yg sudah tua. Memang tak patutupun seorang anak lelaki dalam keluarga Islam yg membebankan kedua ibu bapanya, setelah mereka dulu bersusah payah menjaga dan memelihara serta mendidiknya sehingga dewasa dan berjaya. Kini, anaknya yg sudah dewasa dan senang hidup pula, membebankan kedua ibu bapanya sendiri menjaga anaknya pula dari umur 6 atau 8 tahun hinggalah kini 13 atau 15 tahun.
Katanya si anak itu bergaji besar (lebih dari RM 17,000.00 sebulan) Katanya pula s anak ini yg bercerai dgn isterinya, yg menyebabkan dia menyerahkan kedua ibubapanya jaga kedua-dua anaknya itu, sudah kahwin lain. Mungkin dapat isteri muda yg cun macam pelakun atau penyanyi atau pramugari pula, dan isteri pula syok pada si anak kerana gajinya atau kedudukannya atau apa saja, sehingga si anak jadi kena QC pula, mungkin. Jadi lupalah akan si ibu dan si bapa yg tua, mungkin susah dan daif pula ... Tak taulah kedudukan sebenarnya.
Yg pasti adalah si anak dalam Islam tidak bertanggung jawab dalam menguruskan zuriatnya sendiri. Ini adalah satu dosa yg besar kerana seorang bapa itu bertanggung jawab terhadap anaknya dalam perkara memberi makan minum, pakaian dan tempat tinggal dan juga pendidikan ugama. Si anak mengabaikan tanggung jawabnya. Di akhirat kelak dia akan dicampakkan ke dalam neraka kerana idak menjalankan tugasnya.
Allah (a.w) memperingatkan kita : 'Ya aiyuhallazina amanu qu anfusakum wa-ahlikun nara ...' [Maksud: Wahai orang-orang yg beriman, jagalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka ..'] [Ayat 6, Surah at_Tahrim]
Kta bertanggung jawab supaya melakukan segala sesuatu ketika hidup dari terjerumus ke dalam neraka. Kita mungkin terjerumus disebabkan oleh isteri kita. Dan, Allah (a.w) peringatkan kita juga bahawa: 'Wahai orang-orang yg beriman, sesungguhnya ada dari kalangan isteri kamu dan anak-anak kamu adalah menjadi musuh bagi kamu, maka berhati-hatilah kamu ...' [Ayat 14, Surah at-Taghabun]. Dalam kes ini dikatakan si anak tidak pernah menjenguk kedua ibu bapanya setelah bernikah lain, 7 tahun yg lampau. Dahlah tak tengok anak, satu dosa besar kerana mengabaikan tanggung jawab, tak jenguk pula kedua ibu bapa, itu satu lagi dosa besar, kerana anak lelaki mengabaikan kedua orang tuanya, adalah dosa yg besar pula. Kalaulah kedua ibubapa tersinggung dan tidak rida pula akan perbuatan anaknya, lagi parah, kerana si anak tidak mendapat keridaan Allah (a.w) - jawabnya isi neraka! Wal iyazubillah.
Mungkin si anak tak tengok dua anaknya itu kerana hasutan isteri baru yg dinikahinya 7 tahun lalu! Kalau gitu, isterinya adalah orang yg disebutkan dalam ayat al-Quran tersebut. Isterinya dah jadi 'musuhnya' dalam Islam yg akan menyebabkan atau jadi penyebab dia masuk neraka. Wal iyazubillah. Isteripun tak terlepas dari neraka tu, kerana mengikuti jejak langkah syaitan yg mengheret suaminya ke neraka pula. Tak ada siapa yg untung.
Dalam kes ini si anak meninggalkan kedua anaknya dari pernikahan pertama 7 tahun lalu, dan kedua-dua naknya kini telah berusia 13 dan 15 tahun, sudahpun baligh. Seorang lelaki itu baligh apabila berlaku salah satu perkara berikut:
1. Mimpi bersetubuh dan keluar mani bagi lelaki
2. Keluar haid bagi perempuan
3. Cukup umur bagi perempuan 12 tahun dan bagi lelaki 15 tahun
4. Sudah tumbuh bulu ari-ari (i.e. bulu kemaluan) bagi lelaki atau perempuan
Seorang bapa atau ibu itu wajib mempastikan anaknya diajarkan bagaimana bersolat dgn betul dan mula mempraktikkannya ketika seorang anak itu berumur 7 tahun dan jika anak-anak itu tidak solat setelah mencapai umur 10 tahun, anak tersebut wajib dipukul (i.e. dirotan) kerana nmeninggalkan solat.
Dan, firman Allah (a.w) lagi dalam Surah yg sama, iaitu: Sesungguhnya apa-apa harta kamu sekelian (i.e. termasuk gaji besar RM 17,000.00 sebulan itu) dan anak-anak kamu sekelian (i.e. termasuk yg dibiarkan atau yg diterbiarkan dijaga oleh orang tua kita) adalah fitnah (i.e. cubaan kehidupan)' [Ayat 15, Surah at-Taghabun] . Hartanya, dalam bentuk gaji yg lumayan tetapi tidak digunakan untuk menyara dan mendidik dua anaknya serta membantu kedua bu bapanya adalah cubaan yg berat yg akan mengheret si anak ke dalam neraka. Begitu jugalah anak-anaknya, kerana tidak dijaga dan kedua orang tuanya pula tidak mampu menguruskan pendidikan mereka sebagai warga Islam, maka kedua-dua anaknya pula akan mengheretnya ke neraka. Mudah-mudah, si anak sedar akan tanggung jawabnya. Oleh itu berwaspadalah saudara. Segala tindak tanduk kita tidak habis di dunia, kerana ada tertulis untuk dikira di akhirat.
Kes ini, bak kata hakim yg akan membicarakannya kelak, agak 'memalukan' umat Islam kerana perbalahan antara bapa dan anak yg berugama Islam pula tu! Jelaslah begitu jahilnya orang Melayu hari ini. Jelas juga sudah terbukti tanda-tanda hampirnya kiamat apakala hari semakin buruk dan perangai serta perilaku orang Islam semakin memalukan.
Mungkin kita dapat pelajaran dari kes ini, insya Allah.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment