Tuesday, July 13, 2010

Food for Thoughts ...

Assalamualaikum,
Saudara, hari ini penulis terbaca satu tulisan seorang yg ilmuwan tentang 'Fahaman Wahabbi' iaitu Shiekh Sholeh b Abdul Aziz as-Sindi dalam blog 'Salafiah Wahabiah' bertarikh 11 Julai 2010. Penulis berpandangan mereka yg taksub dengan fahaman kemazhaban wajib membacanya supaya lebih faham apa yg mereka taksubkan atau taklidkan. Tulisan itu amat jelas serta mudah difahami, bagi mereka yg mahu dan ingin faham tentang ajaran Wahabbi, ajaran kemazhaban dan seumpamanya. Penulis bukanlah orang yg taksub kpd mazhab, tapi taksub kpd Rasulallah (s.a.w) yg diutus Allah (a.w) untuk mencelikkan manusia yg jahil tentang segala sesuatu, terutama Tuhan mereka dan membawakan cahaya keimanan yg haq yg membolehkan mereka selamat di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat.
Yg utama kita ingat dan akur adalah Islam dan syarianya itu terdapat dalam al-Quran dan as-Sunnah, bukan dari kitab-kitab karangan mana-mana individu atau kumpulan. Inilah yg ingin disedarkan oleh penulis melalui blog ini. Hendaklah kita sandarkan segala perbuatan dan perlakuan serta kata-kata kita kpd firman Allah (a.w) pada Ayat 36, Surah al-Isra': 'wa-la taqfu mna laisa bihi ilmun ...' [Maksud: Dan janganlah kamu lakukan atau kerajakan atau katakan sesuatu kecuali kamu memiliki ilmu mengenainya terlebih dahulu]. [Ayat 36, Surah al-Isra']. Sumber ilmu yg pasti menghilangkan kejahilan serta prejudis kita adalah al-Quran dan as-Sunnah. Sesiapa yg memiliki dua ilmu ini pasti berfikir secara haq rasional dan tidak dipengaruhi oleh emosi atau prejudis fikiran dan ikutan.
Isi kandungan segala sesuatu yg dimuatkan dalam blog ini (yayasan-ilmu.blogspot.com' ini adalah ilmu yg haq berpandukan semata-mata al-Quran dan as-Sunnah, itulah MAZHAB yg wajib diikuti oleh emua mereka yg Islam, iaitu mereka yg menepati ketetapan Allah (a.w) dalam firmanNya pada Ayat 57, Surah al-Isra': '... wa-yarjuna rahmatahu, wa-yahafuna 'azabahu ...' [Maksud: kerana mencari kerahamatan Allah (a.w) (i.e. syurga Allah (a.w)) dan takutkan aza Allah (a.w) (i.e. neraka).] [Ayat 57, Surah al-Isra']
Kita yg Islam dan beriman harus ingat bahawa kita Islam kerana itulah saja ugama yg diridai Allah (a.w). Kita ikuti ketetapan al-Quran dan as-Sunnah kerana dua itu sajalah sumber ilmu mengenai Islam dan syariatnya dan dua itu sajalah panduan hidup mukmin yg haq.
Selamat membaca tulisan tersebut. Baik untuk kita sebagai kefahaman tentang Islam.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment