Tuesday, July 13, 2010

Menarik hari ini ... Motivasi ESQ 165

Assalamualaikum,
Saudara ini, hari ini dalam akhbar Sinar Harian dimuatkan pendapat atau pandangan TS Hj Harussani Zakaria, Mufti Perak, tentang latihan motivasi ESQ 165, yg menimbulkanbeberapa konroversi akhira-akhir ini sehinggakan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan zahidi, mewartakannya sebagai satu ajaran yg sesat. Dilapurkan kelmarin bahawa beliau berpandangan tidak ada salah silap dalam program tersebut. Jika, tiada mengapakan Mufti Wilayah begitu cepat bertindak mengharamkannya? malah beliau nampaknya berbeza pendapat dgn doyen mufti, i.e. Mufti Perak tu.
Program ESQ 165 ini dikatakan diasa dan dilaksanakan oleh Dr Ary Ginanjar (kalau ikut nama tu nampak macam orang Indon - aje). Tapi, soalnya yg utama adalah: apakah ajaran Islam yg benar? Kedua, dalam menyentuh ilmu mengenai Islam dan syariatnya, kita tidak boleh pilih bulu - apakah orang Indon tidak faham tentang Islam dan syariatnya, walhal Indonesialah yg memiliki pengikut ugama Islam terbanyak di dunia? Atau, orang yg mengatakan sesuatu ajaran Islam itu sesat berdasarkan criteria apa?
Pada penulis - dan disebutkan acap kali dalam blog ini - bahawa ajaran Islam serta syariatnya yg haq itu adalah semata-mata dua sumber, iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Lebih-lebih lagi as-Sunnah, kerana as-Sunnahlah menunjukkan bagaimana rumat Islam patut dan wajar mengabdikan diri mereka kpd Allah (a.w) yg Esa. Rasulallah (s.a.w) yg membawakan Islam kpd kita. Dialah yg tahu secara sempurna apa dia Islam dan syariatnya. Dialah, mengikut firman Allah (a.w) contoh terbaik (uswatun hasanah), tiada individu lain. Justeru itu, mana-mana jaran bercorak ugama atau apapun yg berlainan dari ketetapan atau ajaran al-Quran dan as-Sunnah pastilah cacat - ada yg tidak betul, kalau tidak kesemua ajaran sebahagian ajaran. Ajaran yg 100% betul hanyalah al-Quran dan as-Sunnah. Malah orang yg ingin menilai sesuatu ajaran itu sama ada batil atau haq, sama ada benar atau menyimpan, sama ada menepati atau tidak ajaran Rasulallah (s.a.w) adalah ketetapan Rasulallah (s.a.w), i.e. as-Sunnah.
Penulis nasihatkan semua orang Islam, terutama mereka yg dinobatkan alim (i.e. berilmu) tentang Islam dan syariatnya kembali kpd firman Allah (a.w) dalam Surah al-Isra': 'Wala taqfu ma laisa bihi ilmun' [Maksud: Janganlah kamu berbuat atau melakukan atau7 berkata sesuatu (tentang Islam dan syariatnya) tanpa kamu terlebih dahulu memiliki ilmu mengenainya (i.e. Islam dan syariatnya).' [Ayat 36, Surah al-Isra'] Dan, ilmu yg benar atau haq itu adalah tiga: pertama, Kitab Allah (a.w) (i.e. al-Quran), kedua hidayah Rasulallah (s.a.w) (i.e. as-Sunnah) dan ketiga ilmu faraid yg adil [Hadith ibnu Majah dll]. Ilmu faraid yg adil itu adalah bersandarkan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah.
Mereka yg memberi pendapat atau membuat keputusan bersandarkan selain al-Quran dan as-Sunnah pastilah akan sesat - kalau tidak banyak, sedikit, kerana Rasulallah (s.a.w) bersabda: 'Taraktu fikum amraini lan tadillu ma tamasaktum bihima, wahia kitabballahu wa-sunnati nabiyi' [Maksud: Aku (Nabi) tinggalkan kepada kamu sekelian dua perkara yg jika kamu sekelian berpegang dgn kedua-duanya, tidak akan sesat kamu sekelian selama-lamanya, iaitu Kitab Allah (a.w) (i.e. al-Quran) dan Sunnah NabiNya (i.e. as-Sunnah).' [Hadith]
Jelasnya, siapa saja, tak kira dia orang alim biasa atau mufti, atau Majlis Fatwa Kebangsaan bagaimana agung sekalipun, kalau dia atau pihak itu membuat ketetapan atau keputusan yg tidak bersandarkan al-Quran dan as-Sunnah pasti akan tersasar atau menyimpang atau sesat. Kita tidak akan sesat selagi kita faham dan faqih Islam dan syariatnya bersandarkan ilmu al-Quran dan as-Sunnah.
Kembalilah meneliti al-Quran dan as-Sunnah. Belajarlah Kuttubul Sittah yg pasti memberikan kita landasan ilmu untuk bertindak dengan benar...

Jazakallahu khairah




No comments:

Post a Comment