Wednesday, September 21, 2011

Peringatan Yg Wajib Difahami...(Samb)

Assalamualaikum,
Saudara, dalam meneruskan penelitian kita tentang tajuk ini, kita wajib ingat bahawa 'pengabdian' diri kpd Allah (a.w) yg sejajar dgn perintah Allah (a.w) pada Ayat 56, Surah az-Zariat yg telah teliti dalam post sebelum ini, hendaklah pula menepati perintah dalam firman-firman Allah (a.w) berikut. kalau kita mengabdikankan diri kpdNya menepati bentuk, cara dan kaedah yg disebutkan, tidak melayakkan kita dikita telah menepati tanggungjawab tersebut kalau kita tidak Islam. 

Ugama yg Diterima 

Saudara, dalam mengabdikan diri, hanya satu saja ugama yg diterima dan diakui oleh Allah (a.w). Ini disebutkan dalam firman berikut: 
Firman Allah (a.w) pada Ayat 19, Surah ali-Imran: 'Innad-dina'indallahil-Islamu' (Yg bermaksud: Ugama di sisi Allah (a.w) itu adalah ugama Islam.).
Jelaslah, dalam menagbdikan diri kita kpd Allah (a.w), manusia itu diberitahu hendaklah mengabdikan diri melalui ugama Islam sahaja. kalau tidak Islam tidak menepati perintah Allah (a.w) tersebut. 

Allah (a.w) Ridha dgn Islam Sebagai Ugama Manusia 

Dan, sebagai memperkuatkan lagi perintah tersebut, Allah (a.w) berfirman pada Ayat 3, Surah al-Maidah: Allah (a.w): 'Al-yauma akmaltu lakum dinakum wa-atmamtu 'alaikum ni'mati wa-radhitu lakum Islama dinan ...' (Yg bermaksud: Pada hari ini, Aku (Allah (a.w), telah sempurnakan bagi kamu (manusia) ugama kamu sekelian dan telah Aku (Allah (a.w)) cukupkan nikmatKu dan Aku (Allah (a.w)) ridha bagi kamu sekelaian Islam sebagai ugama kamu.)
Ada tiga perkara yg disebutkan dalam firman Allah (a.w) di atas, iaitu: pertama, Allah (a.w) telah sempurnakan Islam (maksudnya, jika sudah disempurnakan, maka tidak perlu diubah atau dikurangkan atau ditambah kpd apa yg telah disempurnakan); kedua, Allah (a.w) telah sempurnakan ni'matNya atas manusia sejagat kerana disediakan rezki dan habuan meraka di dunia dan telah ditetapkan panduan kerohanian dan kebatinan mereka dgn adanya ugama yg akan memandu hidup mereka ketika di dunia, yg jika mereka akur syurga dalam tangan mereka; dan ketiga, Allah (a.w) ridha Islam sebagai ugama ikutan mansuia (maksudnya, Allah (a.w) tidak ridha atau tidak terima ugama selain Islam bagi manusia). 
Jelaslah ugama Islam serta syariatnya telah sempurna, maka dgn itu tidaklah seseorang itu dikatakan menepati perintah pertama ini kalau dia beranggapan bahawa syariat ugama Islam itu perlu dipinda atau diubahsuai atau diperbaharui. Inilah kesilapan orang yg akui dirinya Islam kerana cuba atau secara tak senagja membuat perubahan kpd syariat ugama Islam dgn meminda bentuk-bentuk amalan dan ibadah, cara dan kaedah mengerjakan sesuatu amalan dan ibadah. 
Adalah suatu kesilapan oleh manusia yg tidak Islam yg memilih untuk menganuti ugama selain Islam. Kerana, dalam firman Allah (a.w) berikut dgn jelas manusia diberitahu. Malah yg Islampun pasti rugi kalau tidak menepati ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya.


Ikuti Ugama Selain Islam Pasti Rugi 


Saudara, Kesilapan manusia itu disebabkan dua perkara. Pertama, kerana kejahilan mereka tentang ketetapan Allah (a.w) dalam al-Quran dan kejahilan mereka dalam as-Sunnah, kerana melalui as-Sunnahlah Rasulallah (s.a.w) memperincikan ugama Islam dan syariatnya. Kedua, Orang Islam sendiri silap apakala mentafsirkan wujudnya dichotomy antara dunia dan akhirat, seolah-olah dunia itu terpisah dari akhirat, walhal dunialah yg akan menentukan akhirat mereka.
Firman Allah (a.w) pada Ayat 85, Surah ali-Imran: 'Wa-man yabtaghi ghairan Islami dinan falan yuqbala minhu wa-hua fil-akhirati minal khasirina.' (Yg bermaksud: Sesiapa yg ikuti ugama selain Islam sebagai ugama pilihannya, maka tidak diterima (segala amalan, ibadah dan kebaikannya), dan dia di akhirat nanti adalah orang yg pasti rugi (i.e. masuk neraka).)
Allah (a.w) tak akui pengabdian manusia jika mereka tidak Islam atau jika mereka pilih ugama selain Islam sebagai wadah dan plefom mengabdikan diri mereka kpd Allah (a.w).
Justeru itu, sebagai orang yg akui dirinya Islam, wajiblah ingat bahawa tiada keuntungannya menukar ugama dari Islam kpd ugama apapun. Kita akan lihat selanjutnya kelak, ketetapan Allah (a.w) beberapa perkara, antaranya, pertama: dia pasti masuk neraka; kedua, orang yg tidak Islam hanya dapat peluang masuk syurga, jikalah mungkin boleh seekor unta masuk ke dalam lubang jarum; ketiga, segala amalan dan ibadah orang yg tidak Islam, termasuk segala perbuatan baiknya (seumpama menjadi orang yg paling dermawan di dunia sekalipun), tidak mendapat sebarang ganjaran pahala. Kesemua kebaikan yg mereka kerjakan diumpamakan oleh Allah (a.w) spt debu yg hinggap di atas batu, terterbangan apakala ditiup angin, tidak meninggalkan bekas ke atas batu itu (i.e. tidak menguntungkannya di akhiratnya kelak). Kalau berbuat baik di dunia, dan dia Islam dan beriman, maka hasilnya diterima di akhirat, iaitu syurga.
Malah, Allah (a.w) berjanji kpd manusia, jika mereka dulu kafir atau tidak Islam, kemudian memeluk Islam di akhir hayatnya, sebelum matinya, maka segala dosanya dan kejahatannya semasa tidak Islam dihapuskan apabila dia masuk Islam, dan segala kebaikannya ketika dia belum Islam, kekal diakui Allah (a.w) kebaikan, yg menguntungkannya di akhiratnya. Kebaikan tersebut dibawa kedepan (brought forward). Alangkah baik dan untungnya seorang yg kafir sebelum Islam, ketika di akhir hayatnya dia masuk Islam! Dosanya dikikis, kebaikan semasa belum Islam diterima dan diberi ganjaran pahala pula.

Islam yg diterima Allah (a.w) 


Saudara, kita yg Islampun belum tentu amalan dan ibadah kita diterima Allah (a.w) dan diberi ganjaran pahala. Kerana, kalau kita beramal dan beribadah menepati ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, segala amalan dan ibadah kita pasti diterima dan pasti membolehkan kita mendapat syurga. Hendaklah kita sentiasa dipandu oleh sabda Rasulallah (s.a.w): 'Man 'amala 'amilan laisa amruna, fahua raddun' (Yg bermaksud: Sesiapa yg beramal dgn suatu amalan yg tidak datang dari aku (i.e. sejajar dgn as-Sunnah), amalan tersebut ditolak Allah (a.w)) [Hadith Bukhari & Muslim]
Kalau kita berpandukan al-Quran dan as-Sunnah dan, pada masa yg sama, kita juga berpandukan ketetapan manusia, maka amalan dan ibadah kita itu tercemar atau menyimpang dari yg dicontohkan Rasulallah (s.a.w), maka ditolak oleh Allah (a.w), tidak diterimaNya. Kitapun rugi juga. Ingatlah Allah (a.w) hanya terima amalan dan ibadah yg sejajar dgn apa yg ditunjukkan atau dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w). Rasulallah (s.a.w) diajar oleh Allah (a.w) dan oleh Jibril (a.s), atas perintah Allah (a.w), tentang segala sesuatu tentang Islam dan syariatnya. Justeru itu, mamatuhi as-Sunnah pasti segala amalan dan ibadah, walau sekecil manapun, adalah sah dan diakui oleh Allah (a.w) dan diberi pahala. Jika tidak, sia-sia kesemuanya, walaupun kita Islam!

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment