Thursday, June 30, 2011

Kematian: Bunuh Diri, Jenazah Tidak Disolatkan

Assalamualakium,
saudara, dalam post sebelum ini kita telah lihat ketetapan Islam bahawa seseorang Islam yg mati membunuh dirinya sendiri, maka dia pasti tidak akan dapat syurga di akhirat kelak. Di akhirat Allah (a.w) akan berfirman kpdnya mengapakan tergesa-gesan nak mati walhal belum ditentukan Allah (a.w) secara natural mati ketika sampai ajalnya. dalam hadith berikut pula kita diberitahu bahawa mayat seseorang Islam yg mati kerana membunuh diri itu tidak boleh disolatkan.
Menceritakan hadith oleh Zuharun hadith dari Simakin hadith dari Jabir b Samurah berkata: 'Didatangkan kpd Nabi (s.a.w) dgn (mayat) seorang lelaki yg membunuh dirinya dgn sebilah gunting, tidak disolatkan atas jenazahnya.' [Hadith Muslim, Kitab Jenazah]
saudara, jelasla begitu besarnya dosa seorang Islam yg membunuh dirinya dgn cara apa sekalipun. Hari ini kita terbaca dalam akhbar trdapat orang Melayu yg kononnya Islam atau akui diri mereka Islam, lelaki dan perempuan, kaya dan miskin, yg membunuh dirinya. Contoh: Seorang hakim mahkamah tinggi dulu kerana tidak tahan keseorangan ditinggalkan isteri kesayangannya. Seorang gadis yg membunuh diri kerana telah dinodai oleh kekasihnya. Seorang pegawai tinggi yg takut disiasat kesalahannya, membunuh diri dgn terjun bangunan dan berbagai-bagai lagi karenah orang Islam (i.e. orang Melayu) hari ini. Membunuh diri mungkin terlepas dari siksaan hidup, tetapi masuk kpd siksaan seleapas mtinya yg siksaannya atau kesusahan 100 kali ganda lebih berat dan pasti pula masuk neraka dan kekal dalamnya selama-lamanya.
Sebodoh-bodoh manusia adalah orang yg Islam yg membunuh dirinya kerana apa jua pertimbangan dan sebab, kerana kalau dia hidup mungkin ada peluang baginya untuk dapat syurga dgn usahanya. [Nota: Seperti yg kita telahpun tahu bahawa segala usaha untuk akhirat itu pasti tercapai, tetapi segala usaha untuk dunia belum pasti di dapati].Tapi, bila bunuh diri, pasti menjadi ahli neraka, yakni masuk neraka! Oleh itu, beringatkan wahai saudara dan saudari sekelian yg sempat baca post ini, jangan jadi orang yg bodoh di dunia. Ingatkanlah rakan taulan dan sahabat handai lain ketetapan ini dan lain-lain ketetapan dalakm Islam yg disampaikan melalui blog ini.
Saudara, hadith di atas menyebutkan ketetapan Islam bahawa orang yg asalnya Islam dan matinya pun Islam, yg membunuh dirinya, tidak boleh disolatkan jenazahnya. Hari ini adakah ketetapan ini dipatuhi oleh para alim ulama' Islam? Rasanya tidak. Asalkan dianggap Islam, walaupun mati kerana bunuh diri, tetap disolatkan. Dalam kes pegawai kanan kastam yg terjatuh dari bangunan Masalam, Shah Alam, suatu masa dulu, dikatakan belum pasti atau terbukti bunuh diri, maka disolatkan. Kalau dia benar-benar bunuh diri? Mana berdosalah orang-orang yg terlibat kerana melanggar ketetapan Islam bahawa mayat orang yg bunuh diri tidak boleh disolatkan!

Jazakallahu khairah

1 comment:

  1. Aduhh.. Jemm. Pandai kamu hurai hadith. Kat mane belajar cakap xbole solatkan.. Nabi SAW dan para sahabat yg rapat enggan solatkan. Bukan bermakna jangan solatkan. Nabi sendiri pernah berkata kpd puterinya Fatimah ra. Yg mana pada masa itu baru sahaja ada salah faham terhadap sayidina Ali ra. Andai kamu mati sebelum Ali memaafkan kamu aku tidak akan solatkan kamu.. Adakah nabi haramkan solat jenazah isteri nyusuz? Atau ianya cuma larangan yg keras dan perlu dijauhi.

    ReplyDelete