Friday, July 1, 2011

Wajarkan Kita Idolakan Penyanyi dan Artis???

Assalamualaikum,
saudara, hari ini dgn berleluasanya media berbagai yg menghiburkan manusia, terutama generasi muda - pelbagai media letronik (Astro, TV, komputer, internet, laman web dan lain-lain IT) dan media cetak (akhbar dan majalah), sama ada disalurkan dipanggung-panggung, cyber cafe dan diruang tamu rumah - genarasi muda telah dilalaikan dari mengingati bahawa mereka wajib patuh dan akur dgn perintah Allah (a.w) pada Ayat 56, Surah az-Zariat (yg sering kita ulang-ulangi dirujuk dalam blog ini, supaya kita sebagai hamba Allah(a.w) tidak alpa) dan kerana itu dilalaikan oleh media tersebut dalam menyediakan diri mereka untuk kesejahteraan akhirat. Allah (a.w), melalui Rasulallah (s.a.w), telah memperingatkan umat manusia lebih dari 1,400 tahun lalu, tentang bahayanya pengaruh dunia dan tentang bahawanya menjadikan idola para penyanyi dan artis.
Namun, pengaruh hiburan itu amat hebat lagi meluaskan. Dan, kebijaksanaan manusia mencipta alat hiburan dan kaedah menghiburkan manusia itu semakin berbagai lagi canggih, kerana ilmu dunia manusia itu tidak terbatas dan sentiasa berkembang! Hari ini seseorang itu tidak perlu bijak berilmu untuk menjadi kaya. Selain masyarakat korporat, orang politikpun mudah mengayakan diri. Melalui industri hiburan, tanpa ilmupun boleh kaya raya, sebagaimana ramai penyanyi dan artis yg kaya sekarang ini. Ramai penyanyi dan artis (yakni, pelakon filem) yg cepat menjadi kaya kerana menjual suara dan bakat. Dalam masa yg sama pula mereka sendiri melakukan pelbagai maksiat dalam nyanyian dan lakunan - kerana pakaian, kerana pergaulan dan kerana lakunan - demi melayani peminat yg mengidolakan mereka dan demi berpura-pura dalam menjadikan lakunan suatu realiti pada peminat mereka.Dalam pada itu, mereka terus dan semakin berjaya melekakan manusia, terutama generasi muda yg dahagakan pelbagai bentuk hiburan dan keenakan serta keseronokan dunia, tambahan pula, mereka telah diuja dgn pelbagai adegan idola mereka yg tidak lagi suatu yg janggal untuk dicontohi dan diamalkan. Dalam masa yg sama mereka sudah terbiasa tidak dikongkong keluarga atau berada jauh dari keluarga dan kerana tidak diilmukan tentang ugama mereka, oleh ibu bapa, sanak saudara dan para alim ulama' semasa, maka tidak dapat membezakan apa yg boleh dan apa yg tidak boleh. Syaitan pula menghiasai segala perlakuan mereka diterima masyarakat pula. Kerana, masyarakat sekitarpun sama-sama telah dihiasi oleh syaitan untuk menganggapkan bahawa kemodenan membolehkan segala-galanya dalam kejahilan mereka. 
Saudara, kita lihat dgn teliti mesej sepotong ayat al-Quran dan dua potongan hadith berikut  tentang ketetapan Allah (a.w) isu yg kita bincangkan dalam post ini, iaitu mengidolakan dan menghabiskan masa dgn sia-sia kerana penyanyi dan pelakun. Penyanyi dan pelakon tugasnya hanyalah melalaikan atau melaghakan manusia, terutama generasi muda. Apakah ketetapan Islam dalam perkara ini? Kita lihat mesej dalam sepotong ayat al-Quran dan dua hadith di bawah ini.
Firman Allah (a.w): ‘Was-sy’arau yattabi’ahumul ghauna’ (yang bermaksud: Dan para penyair (yakni, penyanyi) mengikuti pada mereka orang-orang yang derhaka.’ [Ayat 224, Surah as-Syu’ara]
Allah (a.w) memberitahu bahawa orang-orang yg mengidolakan dan menyanjungi para penghibur adalah orang-orang yg derhaka dan oleh itu orang yg mengikuti, menyanjung dan mengidolakan mereka juga adalah orang yg derhaka dalam Islam. Sama-samalah mendapat dosa dan dimurkai Allah (a.w).
Saudara, Allah (a.w) tidakpun memberi nilai apa-apapun kpd dunia dan isinya. Maka dgn itu sesiapa yg beranggapan bahawa dunia itu penting jelaslah tidak faham dgn tuntutan Islam. Dalam sepotong hadith disebutkan bahawa jikalah dunia ini dan segala isinya itu sama nilainya dgn sekeping kepak lalat pada Allah (a.w), maka sudah pastilah Allah (a.w) tidak akan memberi seteguk air minumpun pada manusia yg syirik, kafir dan kufur. Maka dgn itulah umat Islam yg beriman diingatkan dalam al-Quran bahawa keseronokan dan kesenangan di dunia itu hanyalah kesenangan yg menipu dan kesenangan atau keseronokan yg sedikit. Bagi orang yg iman dan bertaqwa, akhirat itu lebih baik dan lebih kekal!
Dunia itu hanyalah berguna pada orang iman kerana mereka akan berusaha sebaik mungkin untuk mencari kesejahteraan dunia dalam masa yg sama mengumpul sebanyak mungkin bekalan untuk menyediakan diri untuk mendapat kesejahteraan akhirat. Penghibur - penyanyi dan pelakun - berusaha mencari kesenangan dunia, tetapi setiap suatu usaha mereka itu menambah kpd dosa yg dikirimkannya untuk kemusnahan akhiratnya! Dia tidakpun mengirimkan pahala sebagai bekalan akhirat, walaupun mungkin mereka mengerjakan amalan dan ibaah dan mendermakan sebahagian kekayaan yg mereka terima kononnya untuk akhirat. Kerana, sedekah dan sumbangan berupa infaq fi sabilillah hanya diterima jika dari sumber yg halal dan yg tidak dihasilkan dari usaha yg dimurkai Allah (a.w).
Diriwayatkan hadith dari abi Sohba-i al-Bakri, bahawasanya dia mendegar Abdullah b Mas’ud dan dia (Abdullah) ditanyakan dari ini ayat (yakni, tafsir ayat al-Quran): ‘Wa-minannasi man(-ai) yastari lahyal-hadithi liyudilla ‘an sabilillahi.’ (Yang bermaksud: Dan sebahagian manusia ada orang yang yang membeli lahan (yakni, perbuatan atau amalan yang sia-sia, yakni membazirkan masa) cerita (yakni, hal-hal yang memalingkan seseorang itu dari mengigati Allah (a.w)) supaya menyesatkan dia dari jalan Allah (a.w).) [Ayat 6, Surah Luqman]. Maka berkata Abdullah: ’al-Ghinau’ (yang bermaksud: Nyanyian’)’. Dan demi Allah (a.w) yang tiada tuhan yang berhak disembah kecuali Dia. Mengulangi dia (Abdullah) pada ucapan (atau kalimah) tiga kali. [Dalam Tafsir ibnu Kathir]
Saudara, hadith di atas itu menyebutkan sesiapa yg melibatkan diri dalam perkara yg melalaikan (i.e. lagha) akan menyesatkan dirinyadari mengingati Allah (a.w). Ini jelas apakala ada pelbagai program lagha yg menjadi tradisi hiburan manusia hari ini. Sehinggakan, sebagai contoh, semasa perayaan sambutan ulang tahun baru atau program 'Sure Heboh', amat ketara lagha dan disulami pula dgn pelbagai perlakuan maksiat yg berlaku, sehinggakan adalapuran menyatakan masa itulah muda mudi mengambil kesempatan melakukan perlbagai maksiat dgn terdapatnya,baka kata orang, bersepahnya condom di atas padang di Dataran Merdeka dan sebagainya!
Diriwayatkan hadith dari abi Hurairah sesungguhnya Nabi (s.a.w) bersabda: ‘(Ugama) seorang lelaki atas ugama kekasihnya (i.e. orang yg disukainya); maka lihatlah salah seorang kamu sekelian pada orang yang mengasihi dia.’ [Hadith Abu Daud, Kitab Adab]
Dalam hadith di atas disebutkan bahawa orang yg terlibat dalam kegiataan yg diminatinya - orang yg mengusahakannya dan orang yg menyanjunginya atau menjadi pengikutnya sama sahaja. Kita akan tahu apakah pegangan hidup seseorang itu dapat ditinjau dan dillihat melalui siapa yg disukainya. Peminat hiburan - nyanyian dan lakunan - mencintai orang yg menyanyi dan berlakun, maka itu telah menjadi pegangan hidupnya atau ugamanya.
Saudara, Allah (a.w) tidak menidakkan manusia itu menumpukan kehidupan untuk dunia mereka asalkan melakukan  sesuatu yg dibenarkan oleh Islam melalui ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Islam mengingatkan kita bahawa dunia itu penting untuk dunia dan untuk akhirat kita, asalkan kita akur dan patuh dgn ketetapan Allah (a.w). Orang yg bujak itu adalah mereka yg mengusahakan dunianya sebaik mungkin secara terpandu dan dalam masa yg sama dipastikan dia juga gunakan dunianya untuk menyediakan diri untuk akhiratnya. Mudah-mudahan kita sedar dan disedarkan supaya meninggalkan segala sesuatu yg memudaratkan akhirat kita dan mengutamakan segala sesuatu yg boleh menghasilkan kesejahteraan akhirat ketika mati kita, insya Allah.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment