Tuesday, July 26, 2011

Puasa Ramadhan: Meninggalkan Puasa Dgn Sengaja

Assalamualaikum,
saudara, ramai orang Islam, sering ambil mudah ibadah puasa ini, sehinggakan ada yg sengaja membatalkan puasanya atau tidak berpuasa. Bagi orang sedemikian itu, tidaklah dia tergolong di kalangan orang yg boleh mendapat kebebasan dari neraka dan mendapat balasan syurga kerana berpuasa dgn penuh keimanan dan ketaqwaan demi mencari keridhaan Allah (a.w). maka dgn itulah kita diberitahu bahawa sesiapa yg senagaja meninggakan sehari puasanya dalam bulan Ramadhan, dia amat rugi! 
Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa berbuka puasanya satu hari pada Ramadhan daripada selain rukhsah (yakni, kebenaran atau keringanan yang dibenarkan oleh syara’ kerana keuzuran terlalu tua, perempuan sedang sarat mengandung atau menyusu bayinya) dan tiada sakit, tiada faedah baginya puasa sepanjang hayatnya kesemua puasanya dan jika berpuasa dia akan puasanya.’ [Hadith gharib at-Termidzi] 
Hadith di atas itu memberikan nas dan dalil bahawa seseorang yang yang tidak ada asas syara’ berbuka (yakni, membatalkan puasa wajibnya), tidak diterima puasanya sepanjang hayatnya selepas itu! Dengan lain perkataan tidak mendapat pahala dia berpuasa sepanjang hayatnya sekalipun tanpa henti-henti. Begitu beratnya hukuman atas mereka yang sengaja tidak berpuasa atau berbuka setelah berpuasa tanpa keuzuran yang dibenarkan oleh syara’. Walaupun demikian, puasa tetap wajib baginya dan tidak boleh ditinggalkan! 
Diriwayatkan hadith daripada ‘Umarah bin ‘Umairin, hadith daripada Ibni Mutawasin, hadith daripada bapanya berkata Ibnu Kathir (juga seorang ulama’ muhadithin), hadith daripada Abi Mutawasi, daripada Abi Hurairah (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa berbuka sehari dari Ramadhan di dalam selain kemurahan atau memberi kemurahan atasnya oleh Allah (a.w) (contoh, mengikut hadith lain, orang lelaki dan perempuan yang tersangat tua, iaitu umur 60 tahun ke atas, perempuan sarat mengandung, atau perempuan yang menyusukan anaknya) tidak membayar (mengganti) daripadanya puasa sepanjang tahun! (Maksudnya, jika dia berpuasa setahun sekalipun tidak dapat mengganti dosa kerana tidak berpuasa sehari itu, atau jika pahala berpuasa setahunpun tidak cukup sebagai membayar kifarat dia berbuka atau tidak berpuasa sehari itu)’ [Hadith Abu Daud, Kitab Saum] 
Saudara, alangkah ruginya kita jika kita kerana sebab-sebab yg disengajakan tidak berpuasa sehari. Pahala yg terlepas kerana meninggalkan sehari tak puasa dlaam bulan Ramadhan, adalah lebih banyak dari menggantikan puasa sehari itu dgn berpuasa setiap hari selama setahun, sebagai menebus perkara tersebut.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment