Monday, June 21, 2010

Ilmu: Belajar dan Mengajar Yg Batil

Assalamualaikum,
Saudara, ramai orang Islam belajar ilmu dari orang yg sendiri tidak berilmu. Org yg tidak berilmu adalah orang yg memiliki ilmu yg batil dalam konteks Islam. Ilmu yg batil adalah ilmu yg tidak ada landasan nas dan dilail al-Quran dan as-Sunnah. Sila rujuk post yg lalu. Ilmu yg batil adalah ilmu yg dikatakan mengenai Islam dan syariatnya, tanpa tanpa sandara nas dan dalil sama ada al-Quran mahupun as-Sunnah (atau al-Hadith).
Ramai orang mengajarkan ilmu dan ramai pula orang yg belajr ilmu. Orang yg belajar ilmu ada banyak dan berbagai tujuan. Antaranya mereka yg belajar ilmu supaya dapat dianggap orang yg 'alim. Maka kerana status sedemikian mereka mendapat tempat dalam masyarakat. Kerana itu mereka diberi jawatan dan kedudukan. Dan, melalui kedudukan itu mereka berpengaruh. Kerana itu juga mereka dihormati dan disanjungi dan dimasukkan ke dalam golongan mereka yg memberi pandangan serta penilaian oleh pemerintah. Jika asas ilmu mereka itu batil, maka batillah fatwa atau pendapat atau keputusan yg mereka buat atau nasihat yg mereka berikan. Apabila ada orang mematuhi fatwanya atau mengikuti tunjuk ajar dan kata-kata atau sarannya, maka orang yg mengikuti mereka tersesat dan berdosa pula. Dan, kita akan lihat dalam blog ini bahawa sesiapa yg menyesatkan orang lain, maka dosa orang yg disesatkannya juga akan diterimanya. Mereka kirimkan dosa kpdnya. Di dunia mereka mungkin terlepas, tapi di akhirat mereka pasti akan mendapat hukuman yg pasti dari Allah (a.w).
Mengajarkan ilmu adalah seumpama melabur untuk hari depan. Hari depan bagi orang Islam adalah kehidupan setelah matinya, terutama kehidupan di alam akhirat. Di sanalah mereka mendapat pulangan atau dividen dari segala pelaburan dunianya untuk akhiratnya. Mengajar ilmu yg batil, yg songsang atau yg berlainan dari ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya, maka itu adalah pelaburan yg batil, yg akan megalirkan kriman dosa yg tidak akan terhenti selagi dunia belum kiamat. Mengajar ilmu yg hak, adalah pelaburan kebaiakn yg akan menghasilkan aliran pahala yg juga tidak putus sehinggalah kiamat dunia. Oleh tu berwaspadalah dalam mengajarkan ilmu. Oleh itu semaklah dahulu ilmu kita sebelum kita ajarkan kpd orang lain. Kerana, silap-silap kita mengaharpkan kiriman pahala, sebaliknya kita mendapat kiriman dosa.
Ingatlah, apabila ilmu yg kuta sampaikan atau ajarkan kpd seseorang, dan dia amalkan apa yg kita ajarkan maka hubungan kita yg mengajar dgn mereka yg kita ajar tidak terputus, walaupun kita sudah mati. Justeru itu, kalau kita ajarkan suatu kebatilan (i.e. suatu yg tiada dalam al-Quran dan as-Sunnah), maka orang yg mengamalkannya mendapat dosa dan kerana itu dua juga mengirimkan dosa kpd kita secara otomatis. Kalau dia pula ajarkan orang lain dan dia amalkan, maka orang yg itu mengirim dosa kpdnya dan juga mengirimkan dosa kpd kita yg mengajarkan pada mulanya dosa. Demikianlah sehingga tiada lagi orang yg mengamalkan ilmu batil yg kita ajarkan! Oleh itu berwaspadalah. Janganlah kita terima satu ilmu dari mana-mana orang yg mengakui dirinya berilmu, tanpa menyemak dahulu ilmunya berpandukan kpd al-Quran dan as-Sunnah.
Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa mengajar ilmu kerana bukan mengharapkan dari ilmu itu wajah Allah (a.w) (yakni, ikhlas kerana Allah (a.w) dan kerana hendak memperbaiki amalan dan ibadatnya, dan diakhirat kelak dapat menemui Allah (a.w) , dapat syurga dan melihat wajahNya), tidak belajar dia ilmu (kecuali) untuk dapat harta dengan ilmu itu dari harta dunia (yakni, bertujuan meraih keuntungan atau kekayaan kerana bayaran oleh mereka yang menuntut ilmu daripadanya), (jika itu tujuannya maka) tidak menjumpai dia bau syurga pada hari qiamat.’ [Kata perawi: istilah yang digunakan oleh Nabi (s.a.w) ‘Baunya syurga’]. [Hadith sahih Ibnu Majah & Hadith Abu Daud]
Hadith di atas itu memperingatkan kita bahawa jikalah kita ada ilmu yg haq (i.e. benar, berdasarkan ilmu al-Quran dan as-Sunnah), hendaklah kita ajarkan atau sampaikan kpd saudara Islam yg lain. Tapi, janganlah kita mempunyai niat, apakala mengajarkan atau menyampaikan ilmu itu, kerana kebatilan. Maksudnya, ilmunya haq tapi niatnya batil!
Hendaklah kita belajar ilmu kerana mengharapkan kerahmatan Allah (a.w), i.e. untuk kita amalkan demi mencari keridaan Allah (a.w). Atau, hendaklah kita mengharapkan dengan ilmu itu kita dapat semak segala amalan dan ibadah kita supaya sejajar dengan suruhan Rasulallah (s.a.w). Maka kita akan berjaya menemui Allah (a.w), i.e. dapat syurga. Sebaliknya, kalau kita belajar ilmu dengan tujuan-tujuan batil, antaranya yg diebutkan dalam hadith itu, adalah untuk tujuan mencari harta di dunia dgn ilmu itu, i.e. mengajarkan orang atau menunjukkan keilmuan kita kpd orang yg berkuasa, supaya diberi jawatan, tempat atau kedudukan atau penghormatan atau menjadi penasihat orang yg beruasa, yg akan menghasilkan pendapatan menyara hidup, malah yg menjadikan kita mewah kerananya, maka kita tidak akan menicum bau syurga. Bukan setakat tak masuk syurga, malah tidak dapat mencium bau syurga, yakni masuk neraka. Syurga itu boleh dicum oleh ahli syurga walaupun dia sejauh 72 tahun perjalanan dari syurga itu!
Hari ini ramai ulama' dan ilmuwan Islam yg mengakui dirinya berilmu, walaupun dia sendiri tidak menyemak ilmunya berdasarkan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, maka dia mengajarkan dan mempergunakan ilmunya demi dunianya. Mereka sudahlah mengajar dan mengembangkan yg batil, tapi dgn tujuan yg batil pula. Tidak mendapat syurga. Mereka pasti dapat neraka. Itulah ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya. Contoh yg ketara dan berleluasa adalah orang yg akui wujudnya sesuatu yg baru dalam syariat Islam, seperti 'bida'ah hasanah'. Berwaspadalah. Janagnlah berkata tanpa landasan ilmu yg haq. Janganlah ajarkan sesuatu yg kita sendiri tidak tau sebenarnya. janganlah, kita ajarkan manusia kerana tujuan keduniaan. Orang yg berceramah atau megajarkan ilmu atau mengadakan program dalam media tentang ilmu Islam dan syariatnya, kerana mencari ekkayaan. Akibatnya berat.

Jazakallahu khairah
2.


No comments:

Post a Comment