Thursday, June 24, 2010

Berita Menarik Hari ini

Assalamualaikum,
Saudara, hari ini terbaca di muka depan akhbar Sinaran Harian ekoran kononnya Jemaah Islam (Indonesia?) dan lain-lain kumpulan radikal 'Islam' giat rekrut penyokong dan ahli dari kalangan pelajar IPT. Katanya dilapurkan oleh KDN perkara tersebut. Ada berita menyatakan bahawa orang Wahabbi berpotensi menjadi penyokong JI atau radikal Islam. Kononnya ada pula desas desus orang menyebut bahawa Dr Asri, bekas Mufti Perlis dan Mufti Perlis sekarang ni, Dr Juanda, juga orang yg simpati dgn JI. Tah betul tah tidak. Di Malaysia ni berita sensasi seperti ini selalu dibuatkan oleh pemberita dan akhbar untuk melariskan jualan. Ada juga yg menuduh bahawa bekas MB Terangganu, Dato' Hadi Awang, Presiden PAS, orang Wahabbi! Interestingly, dia akui bahawa dia memang belajar di IPT Wahabbi, makan dan minum nasi kawah Wahabbi, dapat biasiswa Wahabbi dan sebagainya. Dilapurkan juga bahawa bekas MB Perlis dulu, Dato' Shahidan Kassim, confess yg dia berpegang teguh dgn pandangan arus perdana Islam di Malaysia, iaitu fahaman as-Syafie! Betul tah tidak. Nampaknya, kalau betul dia takut digelar 'pengikut Wahabbi' agaknya.
Dalam hubungan ini, penulis pengikut mazhab rasulallah (s.a.w), kerana itulah mazhab yg ajarannya pasti membolehkan kita masuk syurga dan selamat dari neraka. Dalilnya Ayat 13 dan Ayat 14, Surah an-Nisa' dan Ayat 7, Surah al-Haysr.
Penulis dahpun beritahu pesanan Rasulallah (s.a.w) bahawa akan wujud 73 mazhab dalam Islam selepas kewafatan beliau. Empat atau enam yg ada sekarang tak menghairankan. Yg utama kita ingat adalah 72 daripada 73 mazhab walaupun Islam tak dapat syurga, hanya satu golongan yg tidak terikat kpd mana-mana mazhab yg dapat syurga, iaitu pertama, orang yg ikuti as-Sunnah dan kedua, mereka berjema'ah dalam Islam, kerana itulah perintah Allah (a.w) pada Ayat 7, Surah al-Haysr dan Ayat 103, Surah ali-Imran dan dalil-dalil hadith.
Ganjil sekali. Kerana begitu ramainya orang di Malaysia yg phobia dgn Wahabbi. Mungkin kerana taksubkan fahaman kemazhaban. Sewajibnya setiap kita yg Islam yg inginkan syurga dan selamat dari neraka, sewajibnya taksub kpd ajaran Rasulallah (s.a.w) kerana itu saja ajaran yg haq dan dijamin pasti dapat syurga. Bukan ajaran orang atau kumpulan manapun. Tapi, ramai orang Melayu yg berkuasa dan berilmu dan berkedudukan begitu paranoid tentang kalimah 'Jema'ah' ini. Pada mereka 'jema'ah' itu merujuk kpd fahaman radikal dan sebagainya. Sebenarnya mereka jahil.
Insya Allah kita akan teliti kemudian nanti hakikat 'jema'ah' dalam Islam. Kita dahpun sentuh sedikit tak lama dulu. Mungkin tak cukup untuk memberi kefahaman. Kita akan tahu nanti bahawa setiap kita yg Islam akan berdepan dengan dua kesudahan selepas matinya kita: iaitu segolongan dapat syurga, dan segolongan dapat neraka. Takda kesudahan jalan tengah! Semuanya bergantung kpd hakikat ini, iaitu 'adakah kita menganuti Islam menepati ketetapan Allah (a.w) dan ketetapan Rasulallah (s.a.w) atau tidak. Kalau tidak, kita Islampun, serupa dgn orang yg tak Islam. Semua amalan dan ibadah tidak sah dan tidak diterima. Hakikat ini amat penting kerana masakan 73 golongan Islam dari 73 golongan Islam boleh masuk neraka kalau berpandukan dgn ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya! Tapi, majoriti orang ugama tak faham atau kalau mereka faham, mereka buat-buat tak faham kerana dunia.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment