Tuesday, September 23, 2014

Ibadah sunat yang digalakan bulan Zulhijjah

Assalamualaikum,
Saudara, alhamdulillah kita telah selesai membicarakan tentang ibadah haji dan umrah bulan ini. Kita do'akan semoga kesemua jema'ah haji berjaya mengerjakan ibadah haji yang terbaik dan berakhir dengan mendapat haji mabrur.
Dalam post ini kita lihat pula apakah amalan terbaik bagi kita yang tidak mengerjakan haji dan umrah, i.e. bermukim di Malaysia. Antara amalan yang amat banyak mendatangkan pahala dalam bulan ini adalah:


Amalan sunat bulan Zulhijjah

1.Berpuasa sunat sehari pada 9 Zulhijjah - Puasa Hari Arafah - yang menghasilkan pahala yang banyak, iaitu menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun selepasnya - antara dua hari  Arafah.

2. BerTakbir raya selepas solat Subuh - 9 Zulhijjah dan berakhir ketika masuknya waktu Maghrib pada 13 Zulhijjah;
3. Solat Aidil Adha pada 10 Zulhijjah; dan

4. Menyembelih kurban - unta, lembu atau kerbau atau kambing pada 10 Zulhijjah atau dalam hari Tasyrik, paling lewat, tamat tempoh 13 Zulhijjah.
Saudara, kita teliti satu persatu amalan ini dalam post ini dan post-post berikutnya, insya Allah. Kita mulakan dengan meneliti 2 amalan yang amat menguntungkan kita,, iaitu Puasa Arafah dan Ibadah Berkorban.

1. Puasa Sunat Arafah (Hari Wukuf) - 9 Zulhijjah

Saudara, bagi jema'ah haji, mereka berada di Arafah pada 9 Zulhijjah - Wkuf di Arafah. Kita yang tidak mengerjakan haji diberi Allah (a.w) kesempatan untuk mendapat pahala yang amat banyak jikalah kita sanggup dengn ikhlas berpuasa sehari kerana Allah (a.w) 

Diriwayatkan sepotong hadith daripada Abi Qatadah (r.a), katanya: ‘Sesungguhnya Nabi (s.a.w) telah bersabda: ‘Puasalah pada Hari Arafah, sesungguhnya mencari pahala aku pada Allah (a.w) agar menghapus dosa (oleh Allah (a.w)) (dosa-dosaku) setahun yang sebelum Hari Arafah dan setahun sesudah Hari Arafah.’ [Hadith sahih riwayat at-Termizi]
Puasa hari Arafah itu menghapuskan dosa=dosa orang yang mengerjakannya dua tahun - seetahun sebelumnya dan setahun selepasnya - antara 9 Zulhijjah 1434 - 1435, setahun yang lalu, dan 9 Zulhijjah 1436 - 1437.

2. Solat Aidil Adha

Saudara, Solat Aidil Adha itu, sebagaimana solat Aidil Fitri yang lalu dikerjakan ketika pagi - antara jam 8-8.30 pagi. 10 Zulhijjah itu adalah hari raya umat Islam lebih dimuliakan dari Aidil Fitri kerana dalam bulan Zulhijjahlah umat Islam menyempurnakan Ibadah/Rukun Islam ke-5 mereka, iaitu naik haji ke Mekah. Dari segi syariatnya dan sunnahnya, solat Aid - Fitri dan Adha - itu sepatutnya diadakan di atas padang sebagai melambangkan kebanggaan serta kekompakan umat Islam dalam perkara agama dan boleh mendemokan kesepaduan dan kesatuan umat Islam. Namun hari ini, tiada sat negarapun yang mengakui Islam adalah agama resminya berbuat sedemikian.
Seperti Solat Aidil Fitri, Khutbah solat Aidil Adha dibaca selepas selesai solat - memberi salam. Dan khutbah tersebut adalah sebahagian daripada solat aid berkenaan, maka hendaklah khutbahnya ibaca dalam bahasa asalnya, Arab dan semua yang hadhir solat tidak dibenarkan bercakap-cakap atau bersembang setelah memberi salam.
Saudara, Solat Aidil Adha, sebagaimana juga Solat Aidil Fitri, itu aalah ketika awal pagi, dua rakaat. Pada rakaat pertama setelah membaca Takbirratul Ikhram, mengangkat tangan sambil bertakbir menyebut 'Allahu Akbar' sahaja, tanpa membaca lain-lain kalimah (seumpama 'Subhanallah, walhamdulillah, wa-lailaha ilallah, wallahu akbar' sahaja). Takbirtul Ikhram itu dikira sudah bertakbir sekali. Jadi tambah 6 takbir lagi. Pada rakaat ke-2 pula mengangkat tangan untuk takbir pula 5 kali, termasuk takbir ketika bangun dari Sujud ke-2 pada rakaat pertama. Juga tanpa membaca lain-lain tasbih spt disebutkan. 
3. Menyembelih kurban

Saudara, Ibadat Kurban itu diperintahkan oleh Allah (a.w) melalui turunnya Surah al-Kauthar, iaitu:
Firman Allah (a.w) dalam al-Quran - Surah al-Kauthar: 'Bismillahi rahmanir rahim
Inna ‘ataina kal-kauthar @ Fasali lirabbika wa-anhar @ Inna syaniaka hual abtar.’ (Yang bermaksud: Dengan nama Allah Zat yang Maha Mengasihi dan Menyayangi. Kami (Allah (a.w)) memberi kepadamu (yakni, Muhammad (s.a.w)) telaga al-Kauthar @ Maka solatlah kamu kepada Tuhanmu dan menyembelihlah kamu (yakni, berkurbanlah) @ Sesungguhnya orang yang benci terhadapmu/kepadamu (yakni, tidak mahu menerima syariat agama Islam yg kamu bawakan itu) dia (yakni, orang itu) terputus kebaikkannya (dari Allah (a.w) dan terputus darimu (yakni, bukanlah umatmu)).’ [Surah al-Kauthar, Ayat 1 hingga 3] 
Saudara, Allah (a.w) memberitahu dalam surah ini penghormatan terbesar Allah (a.w) kepada Rasulallah (s.a.w) , iaitu dikurniakan Telaga al-Kauthar di akhirat kelak. Disebutkan dalam al-hadith gayung/pencedoknya begitu banyak sehingga mengalahkan bilangan bintang-bintang di langit. Tiada seorang nabi atau rasulpun sebelum beliau diberi kurniaan begitu hebat. Dalam al-hadith disebutkan sesiapa yang diberi kesempatan minum air telaga al-Kauthar itu - ketika berhimpun di padang makhsyar kelak - tidak akan merasa kehausan menunggu diserahkan Kitab Catatan Amalannya . Manusia yang berkumpul di padang makhsyar itu berbaris di belakang imam masin-masing - jikalah mereka Islam. Lama menunggu untuk mendapat Kitab masing-masing adalah 50,000 tahun, dan sehari di akhirat  panjangnya 1,000 tahun di dunia. Ketika berhimpun  ke kepaala manusia, dan bumi dijadikan dari tembaga. Pastinya panas, orang yang berhimpun akan berpeluh, sehingga ada penuh mereka sampai ke paras hidung merka, dalam keadaan yang amat haus. Itu satu azab di akhirat!
Bagi orang Islam mereka berhimpun di belakang imam-imam masig-masing. Jika mereka tiada imam maka berkeliaranlah mereka mencari Imam. Jelslah pula mereka yang tiada beriImam tidk diakui umat Muhammd dan jsuteru itu dihalang dari minum air Telaga al-Kauthar.
Seterusnya Allah (a.w) perintahkan Rasulallah (s.a.w) supaya buat Solat Aidil Adha dan kemudian sembelihlah kurban kerana Allah (a.w). Inilah mulanya syariat mewjibkan umt Islam menyembelih kurban.
Saudara, yang utama kita fahami adalah ketetapan Allah (a.w) dalam ayat terakhir Surah al-Kauthar itu yang menyatakan sesiapa yang membenci/tidak mahu iktui syariat agama Islam yang dibawa oleh Rasulallah (s.a.w) itu adalah orang yang dianggap membenci beliau. Maka mereka itu - walaupun Islam - terputus hubungan dengan Rasulallah (s.a.w) dalam konteks agama, maksudnya, tidak diakui menjadi umat beliau di akhirat kelak. Maka golongan tersebut yang menghampiri telaga al-Kauthar tidak diberi laluan oleh malaikat yang menjaga untuk minum airnya. Jelaslah, mereka Islam tetapi mencemarkan Islamnya sehingga tidak termasuk dalam golongan umat Muhammad (s.a.w), walhal sesiapa yang Islam berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah adalah semuanya umat Muhammad (s.a.w). Tapi jelaslah dalam Islampun ada golongan yang tidak diaki atau diktiraf sebagai umat Muhammad (s.a.w). Maka dengan itulah Rasulallah (s.a.w) dalam hadith memberitahu kita bahawa selepas wafatnya beliau umat Islam akan berpecah dalam aqidah dan syariat sehingga menjadi 73 golongan atau fahaman Islam, 72 golongan gagal mendapat syurga dan hanya satu golongan sahaja yang berjaya mendapat syurga, iaitu mereka yang ikuti as-Sunnah dan Islamnya berbentuk jema'ah, maksudnya berjema'ah dalam Islam.
Saudara, selain begitu besarnya pahala mengerjakan puasa sunat sehari pada 9 Zulhijjah - Puasa Arafah itu - menyembelih kurban adalah amat besar pahalanya pula, mengalahkan pahala berperang fi sabilillah! Ini dijelaskan dalam hadith berikut:

Diriwayatkan hadith dari said b Khubairin hadith dari Ibnu Abbas (r.a) berkata: Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Tidak ada dari beberapa hari, yakni hari kesepuluh (bulan Zulhijjah) yang di dalamnya (ada amalan) yang lebih disukai Allah (a.w).’ Berkata mereka (para sahabat): Wahai Rasulallah (s.a.w)! Tidak berjihad fi sabilillah (i.e. membela ugama Allah (a.w))?’ Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Dan tidak juga berjihad fi sabilillah.’ (Kemudian Rasulallah (s.a.w) menyambung sabdanya): ‘Kecuali seorang lelaki (yang berjihad itu) keluar dengan dirinya dan hartanya, maka tidak kembali dia dari demikian (jihad) dengan sesuatupun.’ (Yakni, lelaki yang berjihad dengan diri dan hartanya itu habis hartanya dan mati dia dalam jihad tersebut. Orang sedemikian itu mendapat pahala yang dapat mengatasi amalan (korban) pada 10 Zulhijjah itu.).’ [Hadith Abu Daud]
Saudara, jelas dalam hadith di atas itu pahala menyembelih kurban selepas Aidil Adha (dalam bulan Zulhijjah) iu amat besar dan hebat pahalanya. Selain pahala yang diberikan bagi setiap bulu-bulu haiwan kurban itu, pahala berKorban itu mengatasi pahala orang yang berperang  fi sabilillah, kecualilah yang berperang itu yang kembali ke rumahnya hanyalah jenazahnya sahaja dan segala hartanya habis dibelanjakan untuk fi sabilillah.


(-) Niat ketika menyembelih

 
Saudara, hadith di bawah ini meebutkan tentang perlakuan Rasulallah (s.a.w) menyembelih dua ekor kibas. Satu diniatkannya untuk seluruh umatnya.

Diriwayatkan bahawa Qatadah (r.a) menyebutkan bahawa Anas bin Malik (r.a) menceritakan kepadanya suatu hadith yang (kata Anas) daripada Nabi (s.a.w): ‘Sembelihlah kurban dua ekor kibas yang kedua-duanya bertanduk dan gemuk badannya, memijak Nabi atas lembong badan kedua-dua kambing itu, dan menyembelih dia kedua-duanya, dengan membaca Bismillah dan membaca Takbir Nabi (i.e. Allahu Akbar).’ [Hadith sahih an-Nasa’i]
Sepotong hadith lain jelas menyebutkan lafaz tersebut, iaitu:
Diriwayatkan hadith daripada Jabir bin Abdullah (r.a.) berkata dia: ‘Telah datang kami atas Rasulallah (s.a.w) semasa (Aidil) Adha pada tempat bersolat, maka ketika selesai Nabi (s.a.w) pada kutbahnya maka turun dari mimbarnya dan diberikan seekor kambing (kibas) maka menyembelih Rasulallah (s.a.w) dengan tangannya sendiri dengan menyebut: ‘Bismillah, Wallahu Akbar’ atas ini Kurban dariku dan dari orang-orang yang belum menyembelih kurban dari umatku’. [Hadith sahih Abu Daud]
Jelaslah, dlam Islam tidak aa peraturan bahawa seekor kambng itu tidak boleh dikongsikan dengan orang lain. Kerana, Islam menggalakkan umatnya walaupun tak kaya masih boleh meraih pahala dalam ibadah kurban.


(-) Tidak ada ketetapan mutlak tentang perkongsian

Saudara, dalam hadith berikut jelas bahawa Rasulallah (s.a.w) menyembelih kurban seekor kambing dengan diniatkan kurban bagi pihak dirinya, keluarganya dan umat beliau sekali. Jelaslah melebihi seorang. 

Diriwayatkan daripada Aisyah (r.ah) mengatakan bahawasanya Rasulallah (s.a.w) telah memerintahkan dengan (dibawa) seekor kibas yang bertanduk, berwarna hitam dan tidak cacat pada kambing itu dan melihat pada keadaan (atau sifat) kibas itu, maka diberi kepada Nabi dengan kambing kibas itu supaya Nabi menyembelih pada kibas itu, maka bersabda Nabi (s.a.w): ‘Ya Aisyah, bawakanlah pisau.’ Kemudian bersabda pula: ‘Tajamkanlah pisau dengan batu (pengasah pisau).’ Maka mengerjakan Aisyah (r.ah), kemudian mengambil Nabi akan pisau maka mengambil Nabi akan kambing itu, maka ditidurkan oleh Nabi kambing itu, kemudian menyembelih kambing itu dengan membaca ‘Bismillah, Allahumma Taqabbal baina Muhammad, wa-aali Muhammad, wa-min ummati Muhammad’ kemudian menyembelih Nabi kibas Kurban itu.’ - Hadith Muslim.
Saudara, ada beberapa perkara disebutkan dalam hadith ini. Pertama, niat semsa menyembelih kurban iaitu membaca 'Bismillah, Allahumma taqabbal
baina (nama orang yang berkurban)', kemudian dibaca 'Allahu Akbar' dan menyembelihnya. Kedua, haiwan kurban itu boleh diniatkan untuk seramai mana orang yang menyumbang membelinya, tidak terhad kepada 7 untuk lembu/sapi atau 10 orang untuk unta

(-) Bukan ketetapan yang diwajibkan Sunnah

Saudara, Rasulallah (s.a.w) tidak menetapkan sebagai suatu yang mytlak atau wajib perkongsian dalam seekor haiwan kurban - lembu dikongsi 7 orang atau unta dikongsi antara 10 orang. Hadith berikut bukan merupakan perintah atau ketetapan, tetapi hanyalah perbuatan sahabat secara kebetulan dalam membeli haiwan untuk kurban - seekor unta boleh didapati dengan perkongsian 10 orang, manakala seekor lembu boleh didapatungi/dikongsi melalui perkongsian 7 orang.

Diriwayatkan sepotong hadith daripada Ibnu Abbas (r.a) yang berkata: ‘Ada kami berserta Rasulallah (s.a.w) semasa dalam perjalanan (musafir) maka datang hari raya Kurban (maksudnya, kebetulan jatuh pada hari raya kurban) maka berkongsilah kami dalam mendapatkan seekor unta (untuk Kurban) berkongsi unta sepuluh orang dan seekor lembu berkongsi tujuh orang. [Hadith sahih an-Nasa’i]
Jelasnya, tiada ketetapan yang menghadkan perkongsian dalam perkara haiwan kurban. Islam itu memberi peluang kepda semua umatnya - yang kaya dan berada dan yang miskinpun - boleh melabur untuk akhirat mereka melalui ibadah kurban.


(-) Boleh makan daging kurban milik sendiri?

Saudara, hadith berikut menyebutkan tentag falasi ketetapan yang menjadi amalan umat Islam di Malaysia bahawa seekor kambing itu hanya sesuai untuk kurban bagi seorang dan seekor lembu, seperti yang kita telah ceritakan sebelum ini, hanya boleh/wajar dikongsikan oleh 7 orang/individu. Sebenarnya tidak. Islam itu amat hebat, sehinggakan sesiapa sahaja, tak kira status ekonominya, asalkan status keimanannya hebat, dibolehkan berkongsi menyembelih kurban dengan berkongsi berapa ramaipun.

 Diriwayatkan sepotong hadith daripada Umarah bin Abdullah (r.a) berkata dia: ‘Aku mendengar ‘Ataq bin Yasari yang berkata bahawa ‘Ataq berkata: ‘Telah bertanya aku (‘Ataq) pada Abu Ayub al-Ansari (r.a) (seorang sahabat Nabi yang hidup zaman Nabi) bagaimana adanya Kurban (bagaimana Kurban itu dilakukan) pada zaman Rasulallah (s.a.w)?’ Maka telah menjawab Abu Ayub al-Ansari: ‘Ada seorang lelaki menyembelih ia dengan seekor kambing dari miliknya dan milik ahli rumahnya (keluarganya), maka makan mereka dan memberi makan mereka orang-orang yang berlumba-lumba (hendakkan dagingnya), maka menjadi apa-apa yang menjayakan sebagaimana engkau melihat engkau kelakuan ‘Ataq itu (yakni, ikutlah sebagaimana ‘Ataq lakukan).’ [Hadith sahih at-Termidzi]
Saudara, hadith in menyebutkan bahawa seorang sahabat zaman Rasulallah (s.a.w) menyembelih seekor kambing dan di niatkan untuk dirinya dan keluarganya sekali, dan daging kambing yang seekor itu dimakan olehnya dan keluarganya.


Jazakallahu khairah












No comments:

Post a Comment