Wednesday, June 26, 2013

Ramadhan di Tanah Suci

Assalamualaikum,
Saudara, hari ini tidak mudah untuk mendapat tempat untuk menunaikan haji di Mekah. Kerana begitu ramai orang yang mampu menunaikan haji sehinggakan giliran untuk menunaikan haji begitu sukar. Tidak mustahil seorang yang hanya berkesempatan diberi peluang menunaikan haji setelah umur mereka lanjut. Lebih menimbulkan rasa kehampaan apakala seorang yang berumur, katalah melebihi 70 tahun, terpaksa menunggu pula 10 lagi bari boleh menunaikan haji.
Saudara, Islam mewajibkan umatnya menunaikan haji ketika telah mampu. Namun, masih ramai orang Islam yang hanya sempat mengumpulkan wang untuk menunaikan haji setelah lanjut usia. Maka kemungkinan besar tidak dapat menunaikannya walaupun sudah diwajibkan dkerana sudah mampu. Tambahan pula hari ini ramai anak-anak muda yang faham mengenai ketetapan as-Sunnah bahawa sesiapa yang sudah mampu tapi tidak mengerjakan haji, jika mati ketika belum sempat menunaikan haji, mati, maka matinya dalam keadaan jahiliah! Justeru itu, bagi generasi uda yang faham dan kini mereka mempunyai pendapatan yang lumayan mampu menyediakan wang untuk mengerjakan haji awal dalam hidua mereka. Maka yang tua terpaksa pula bersaing dengan yang muda pula. Kemungkinan besar amat sulit untuk menunaikan haji dalam situasi semasa. Namun, kalau tidak dapat menunaikan haji kerana dasar dan peraturan kerajaan, jika ditakdirkan mati belum kesempatan, Allah (a.w) itu maha mengetahui kedudukan hamba-hambaNya.
Saudara, sehubungan itu, apakah yang boleh dilakukan? Kita lihat ketetapan as-Sunnah berikut yang menyebutkan bahawa seseorang yang belum berkesempatan diberi peluang menunaikan ibadah haji, wajarlah mereka menyempatkan diri menunaikan ibadah umrah, maka terbaik adalah mereka mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan kerana pahalanya amat hebat. Bukanlah bererti bahawa seseorang tak diperlukan mengerjakan haji. Hanyalah Allah (a.w) memberikan pahala yang banyak dalam menunaikan umrah dalam buan Ramadhan.

Kefadhalan Berpuasa Ramadhan di Mekah 

Saudara, kita telahpun teliti ketetapan Islam menyentuk puasa wajib bulan Ramadhan. Jikalah kita tidak diberi kesempatan untuk menunaikan haji, maka ramai di kalangan umat Islam yang berusaha menunaikan ibadah Umrah. Bukan sahaja kos mengerjakn umrah itu tidak sebanyak kos mengerjakan haji, umrah memakan masa yang sengkat. Setelah memakai ikhram dan beriniat di miqat, kita hanya diperlukan mengerjakan Tawaf mengelilingi Ka'abah 7 pusingan, kemudian Sai tujuh pusingan pula, kemudian bertahlul (i.e. menggondolkan kepala atau memotong beberapa urat rambut), seelesai umrah. 
Saudara, Rasulallah (s.a.w) memberi kita dalam hadith berikut bahawa mengerjakan umrah dalam bulan puasa (Ramadhan) dianugerahkan oleh Allah (a.w) seumpama mengerjakan haji bersama-sama dengan Rasulallah (s.a.w). Demikianlah banyaknya kurniaan Allah (a.w). Dalam hadith berikut pula, betapa banyaknya pula ganjaran pahala berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan di Mekah.
Diriwayatkan hadith dari Said b Jubairin hadith dari ibni Abbas (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa menjumpai Ramadhan di Mekah maka berpuasa dia dan berdiri (yakni, solat dia Solat Terawih dll) apa-apa yang memudahkan baginya, (pertama) ditulis Allah (a.w) baginya 100,000 berpuasa Ramadhan di dalam apa-apa selainnya (i.e. selain Mekah); dan (kedua) ditulis Allah (a.w) baginya dengan setiap siangnya memerdekakan seorang hamba dan setiap malamnya memerdekakan seorang hamba, dan (ketiga) setiap siangnya menyerahkan (yakni, memberi) seekor kuda pada sabilillah (yakni, membela agama Allah (a.w); dan (keempat) pada setiap hari kebaikan dan pada setiap malamnya kebaikan (yakni, kebaikan ibadah di Masjidil Haram, iaitu gandaan pahala 100,000 pahala).’ [Hadith ibnu Majah, Kitab Manasik]
Hadith di atas menyebutkan bahawa sesiapa yang berkesempatan berpuasa sepanjang bulan Ramadhan di Mekah, dan dia juga istiqamah mengerjakan solat-solat sunat Terawih dan solat-solat malam yang lain, maka dia mendapat ganjaran pahala yang amat banyak. Hadith tersebut menyebutkan 6 kurniaan Allah (a.w) kepada sesiapa yang berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan di Mekah, iaitu: 

(a) Ditulis Allah (a.w) baginya seumpama dia berpuasa 100,000 bulan Ramadhan; 

(b) Dituliskan oleh Allah (a.w) pahala baginya memerdekakan seorang hamba setiap siangnya dan seorang setiap malamnya; 

(c) Dituliskan Allah (a.w) baginya setiap siangnya dia menyumbang sedekah seekor unta untuk fi sabilillah; dan 

(d) Ditulis baginya setiap siangnya dan setiap malamnya kebaikan (yakni, kebaikan gandaan pahala Masjidil Haram, iaitu 100,000 gandaan kebaikan). 

Demikianlah pemurahnya Allah (a.w). Demikianlah keuntungan yang kita dapati sekiranya kita berkesempatan berpuasa sebulan di Mekah dalam bulan Ramadhan, dengan syarat kita dengan penuh ikhlas juga mengerjakan solat-solat sunat pada malam Ramadhan di Masjidil Haram.
Saudara, selain itu mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan amat besar pahalanya pula. Ini disebutkan dalam hadith berikut:
Diriwayatkan hadith dari Ibnu Abbas berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘’Umratun fi Ramadhana ta’dilu hajjatan.’ (Yang bermaksud: ‘Satu umrah dalam bulan Ramadhan membandingi (yakni, sama pahalanya dengan) satu haji.) [Hadith Ibnu Majah, Kitab Manasik (Peraturan Haji)]
Umrah dalam bulan Ramadhan itu mendapat pahala sama dengan satu pahala haji. Dalam sepotong hadith lain pula disabdakan oleh Rasulallah (s.a.w) bahawa umrah dalam bulan Ramadhan seumpama mengerjakan haji bersama-sama Rasulallah (s.a.w). 

Mudah-mudahan kita diberikan kefadhalan rezki yang membolehkan kita mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan, insya Allah.

Jazakallahu khairah


1 comment:

  1. 1. Sebab itulah anak-anak kakak sebaik lahir saja terus kakak daftarkan ke tabung haji. Usaha dan ilmu haji dan umrah kena ada.

    2. Sementara masih hidup dan ada kemampuan betul tunaikan umrah dulu pun tak apa itu yg kakak buat pada anak-anak sebab mereka tidak dapat mengikut kami ketika kami menunaikan haji.

    3. Ramadhan di sana bukan saja ganjarannya berganda tapi keindahannya dan nikmatnya pasti menjadi kerinduan bila pulang ke tanah air. Beribadah pun lebih khusyuk. Dapat dua minggu pun sudah amat bersyukur.

    ReplyDelete