Saturday, June 29, 2013

Ramadhan yang Berokah (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, kita telahpun dapat ilmunya yang paling asas tentang ibadah puasa Ramadhan. Kita tahu siapakah yang bersh dari dosa setelah tamat Ramadhan. Dan siapa yang rugi. Kita dah tahu bahawa puasa Ramadhan hendaklah diniatkan ketika malam hari sebelum tibanya/masuknya waktu Subuh.
Saudara, yang utama sebagai tambahan kepada ilmu kita mengenai Ramadhan, kita perlu tahu beberapa perkara: pertama, telah kita sebutkan bahawa niat puasa Ramadhan wajib, dan hendaklah diniatkan ketika malam - selepas berbuka - sebelum masuknya waktu Subuh. Kalau tidak diniatkan, maka tak sahlah puasa esok harinya. Niat adalah syarat penting sahnya puasa Ramadhan. Tidak ada kalimah niat yang khusus disebutkan dalam al-Quran ataupun as-Sunnah, seperti 'Nawaitu sauma ...' dan seumpamanya. Kenapa, kerana 'niat' itu adalah lintasan hati seseorang apakala hendak melakukan sesuatu secara otomatis.Jadi, tak perlu baca apa-apa kalimah. Kedua, waktu masuknya berbuka adalah ketika masuk waktu Maghrib. Apabila azan Maghrib dikumandangkan, i.e. masuknya waktu Maghrib, maka afdhal, yakni mendapat tambahan pahala dan kebarokahan, apabila segera berbuka. Dan, mendapat pahala as-Sunnah pula apabila dimulakan berbuka dengan buah kurma beberapa biji atau kalau takda buah kurma, dengan air manis, kemudian barulah makan. Wajib sebagai menandakan kesykuruan kepada nikmat yang dikurniakan Allah (a.w), kita mulakan makan atau minum dengan membaca 'Bismillah' (bukan 'Basmalah') dan memegang makanan dengan tangan kanan atau memegang bekas minuman dengan tangan kanan.Dan, mendapat keberkatan as-Sunnah pula apakala kita berhenti makan sebelum betul-betuk kenayang, supaya tidaklah kita menjadi malas dan berat untuk mengerjakan ibadah spt solat dan bangun malam. Ketiga, waktu berSahur pula adalah pada bila-bila masa di waktu malam, sebelum tibanya/masuknya waktu Subuh pagi esoknya. Kita mendapat pahala as-Sunnah dan kenerkatan pula apabila kita bangun untuk berSahur dan berSahur selewat-lewat yang mungkin, asalkan sebelum tamat waktunya, iaitu masuk waktu Subuh.
Saudara, janganlah lupa berdoa setiap kali selepas kita makan atau minum. Doa yang utama adalah: 'Alhamdulillahil-lazi at-amana wa-sakona waj'alna muslimina' (Yang bermaksud: Ya Allah ya Tuhanku! Segala puji atas Engkau yang memberi aku makanan dan minuman dan menjadikan aku orang Mukmin). Sebagai panduan umum orang iman itu digalakkan makan sebelum lapar dan disuruh berhenti makan sebelum kenyang. Dengan itu tidaklah kita menjadi gelojoh dan dapatlah kita mengunyah makanan kita selumat-lumatnya supaya tidaklah perut kita dibebankan oleh kerja berlebihan kerana makanan yang sukar dihazamkan oleh perut.
Saudara, untuk mendapatkan keampuan dari dosa-dosa yang lalu itu - sebagaimana yang disebutkan oleh hadith yang telah kita lihat dalam post-post terdahulu itu - kerana membuktikan keimanan kita mencari pahala sebanyak mungkin dengan penuh ketulusan dan keikhlasan menghrapkan kerahmaan Allah (a.w) dibebaskan dari neraka dan diberikan ganjaran syurga - hendaklah kita melakukan beberapa perkara, antaranya: pertama, ketika berpuasa di siang hari tidak membatalkan puasa kita kerana makan atau minum, dan menjimak isteri siang hari, dan membatalkan pahala puasa kita kerana melakukan sesuatu yang ditegah oleh Islam berhubungan dengan mulut (i.e. bercakap atau berkata dusta,cuck mencucuk, fitnah memfitnah, kata-mengata, mengadu dumba, mengaibkan orang, membuka rahsia orang, atau segala macam percakapan yang tak berfaedah dan berguna), mata (i.e. melihat perkara-perkara yang tidak dibolehkan oleh Islam, spt melihat perempuan), teliga (i.e. mendengar cerita-cerita yang dusta atau kotor atau tidak berfaedah), kaki dan tangan (i.e. melakukan segala sesuatu ke arah kemaksiatan yang melibatkan mulut, telinga dan mata dan anggota sulit) dan kemaluan. Jimak disiang hari - sebagaimana yang kita sudahpun tahu ilmunya - adalah perbuatan dosa yang besar dalam bulan Ramadhan, maka batal puasa, dan dikenakan kifarah, iaitu meneruskan berpuasa tanpa makan dan minum kedua-duanya - lelaki dan perempuan, lelaki membayar kifarah samada membebaskan seorang hamba shaya (sekarang takda) atau berpuasa dua bulan berturut-turut atau memberi makan kepada 60 orang miskin. Puasa ini wajib dibuat selepas Ramadhan yang perbuatan itu berlaku sebelum tiba Ramadhan tahun depan. Oleh kerana seseorang itu tidak tahu bila sampai ajalnya, maka hendklah disegerakan membayar puasa gantinya. Kedua, hendaklah dia memperbanyakkan amal dan ibadah sunat ketika siang harinya, spt mengerjakan Solat Duha (sekurang-kurangnya 2 rakaat dan semaksimumnya 12 rakaat), dan Solat Taubat, Solat-solat Rawatib (solat mengiringi solat-solat fardu - 12 rakaat jumlahnya), membaca al-Quran, berzikir dan berdoa. Ketiga, mengerjakan amal dan ibadah sunat ketika malamnya, iaitu Solat Terawih dan ditambah dengan Solat Witir, dan kemudian Solat Qiam pula sepertiga malam sebelum Subuh, membaca al-Quran, berzikir dan bedoa. Rasulallah (s.a.w) dan khalifah ar-rasyidin al-Mahdiyin (Abu Bakar, Omar, Othman dan Ali) membuat Solat Terawih 8 rakaat, dibuat dua solat 4 rakaat satu salam dan kemudian diakhir dengan Solat Witir 3 rakaat). Ketiga, berIktikaf di masjid pada 10 malam terakhir Ramadhan menunggu/mencari Lailatul-Qadr. Keempat, memberi makan atau menjamu makanan kepada orang yang berpuasa ketka berbuka mereka. Kelima, memperbanyak sedekah dan infaq (i.e. membelanjakan sebahagian kekayaan kita untuk membela agama Islam dan membantu orang iman yang dhaif) fi sabilillah dalam bulan Ramadhan.
Saudara, dalam perkara memberi makan kepada orang yang berpuasa ketika mereka berbuka itu adalah satu-satu tanda kesungguhan kita untuk mendapat pahala terbanyak mungkin dalam bulan Ramadhan, kerana kita telahpun tahu bahawa memberi makan kepada orang-orang yang berbuka itu memberikan kita 'bonos' pahala seumpama pala orang yang berbuka itu. (Counter factualnya: kalau orang yang kita beri makan itu berpuasa sebaik mungkin dan mendapat pahala pula sebanyak mungkin, maka lebih baiklah kalau orang yang sedemikian itu kita jamu makan/berbuka.).
Insya Allah, kita akan teliti nas dan dalil al-Quran dan as-Sunnah mengenai pelbagai dimensi kebaikan dan pahala yang kita sebutkan dalam post ini dalam post yang akan datang.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment