Thursday, June 13, 2013

Menarik Hari Ini - Umur

Assalamualaikum,
Saudara, saudara mungkin ingin membaca berita tentang kelebihan orang Jepun. Dulu begitu banyak negara yang kagum bahawa setelah hampir musnah di bom dengan Bom Atom oleh Tentera Bersekutu di Hiroshima dan Nagasaki, yang akhirnya menamatkan Perang Dunia Ke-dua. Tapi, negara Jepun bangun dan lebih berjaya dan merupakan antara negara yg erkaya di dunia dan terkeatas dalam teknologi. Hari ini kereta Jepun memonopoli pasaran Asia dan Eropah serta Amerika. Mungkin suatu hari nanti tempat itu diambil alih oleh China. Namun China memegang rekod dunia dari segi ramainya penduduk dan dari segi begitu ramai pula orang keturuanan bertempat dinegara-negara tompangan mereka, sehinggakan dimana-mana saja kita berada di negeri mana, ada orang China.
Saudara, bagaimana orang Melayu? Tak lama lagi kata-kata Hang Tuah 'Takkan Melayu hilang di dunia' akan terbukti apakala rumpun Melayu di malaysia akan upus kuasa politik setelah puus kedudukan ekonomi dan semakin parah pula asas kerohanian mereka, apabila majoriti orang Melayu tak mahu mempelajari tuntutan agamanya dan berpuasa hati dengan beramal - mengamalkan dan mengbadahkan tuntutan agama mereka ats dasar kata-kata dan ajakan sifolan dan sifolan, warisan nenek moyang mereka. Maka rugi di akhrat apabila segala amalan dan ibadah mereka tidak mendapat pahala, malah ditola oleh Allah (a.w) kerana tidak sejajar dengan perintah Allah (a.w) dalam al-Quran dan tidak pula menepati bentuk-bentuk amalan dan ibadah, serta cara dan kaedah mengamal atau mengibadahkannya. Maka orang Melayu juga akan hilang di akhirat, kerana tidak mendapat syurga, tetapi memenuhi neraka, wal iya zubillah. Insya Allah dalam post selepas ini kita akan teliti senarai manusia yang rugi akhirat mereka, termasuklah, dan terutamanya orang Melayu, yang berbangga dilahirkan Islam dan tidak seorangpun, kononnya, orang Melayu, yang kafir, walaupun ada berita-berita menyebut ada di kalangan orang Melayu yang murtad. Tapi, yang pastinya, majiriti orang Melau Islam tetapi tidak mengamalkan tuntutan Islam mereka, kerana kejahilan ilmu dan kerana terpengaruh oleh bangsa dan agama lain dan kerana tidak diperingatkan oleh para ulama' dan ilmuwan di kalangan masyarakat Melayu sendiri.
Saudara, berita yang menarik hari ini adalah berita kejayaan orang Jepun dalam aspek lain. Di lapurkan dalam akhbar the Sun terbitan hari ini - 13 Jun 2013 - muka depan tentang matinya seorang warga Jepun Jiroemon Kimura, yang dilahirkan pada tahun 1897, meninggal kelmarin (12 Jun 2013) berumur 116 tahun.Kimura diakui oleh Guinness World Records sebagai orang yang tertua hidup Disember 2012, apakala matinya seorang perempuan berumur 115 tahun di US. Mengikut akhbar tersebut orang yang paling lama hidup adalah seorang wanita Perancis yang mati tahun 1997 berumur 122 tahun. Disebutkan juga bahawa setelah bersara dari pekhidmatan awam beliau bertani sehingga mencapai umur 90 tahun. Katanya beliau tidak merokok. Beliau hanya makan sekadar keperluan 80% sahaja setiap hari. Anihnya, hari ini kita lihat begitu ramai anak muda Melayu yang kerana kesenangan dan keselesaan hidup, makan tak berhenti-henti pula. Ramai yang berumur 30han dan 40han bunct perut, gemuk dan sukar nak mobil ...
Saudara, yang menarik adalah bahawa Kimura dikatakan makan tapi tak sampai kenyang. Kenyang kalau seseorang itu perlukan 100% dia makan 100% keperluan atau kehendaknya. Tapi, Kimura dikatakan makan hanya setakat 80% keperluannya setiap hari.
Jelaslah, walaupun beliau bukan orang Islam, tetapi mengamalkan cara makan yang dituntut oleh Islam, iaitu 'makanlah sebelum lapar, dan berhentilah makan sebelum kenyang.' Berapa ramaikah orang Islam yang mengamalkan maxim ini? Yang pasti kebanyakan orang Islam - termasuk para ulama' dan ilmuwan mereka - yang makan tak berhenti, maka segala benda, makan masakan yang dimasak oleh orang China - Yang Islam atauun tak Islam - lebih-lebih lagi makanan ala-China. Tak hairanlah begitu ramai orang Islam yang mengahadapi berbagai penyakit ketika usia masih muda. Ramai anak muda makan pagi, sarapan pula jam 10, makan tengah hari jam 1, minum petang makan lagi jam 3, malam makan malam jam 7, dan kemudian jam 10 makan supper, kemudian berada di kelab-kelab mana-mana lepas Isya, makan pula berbagi-bagai agi dengan rakan taulan, sampai jam 12 malam. Sudahlah makan banyak dan tak berhenti, tidur pula tak cukup, dan ketika siang dalam sinario kerja pula sebok dan stress ...
Saudara, Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa umatnya - manusia zaman ini sampailah zaman datangnya kiamat on average berumur antara 60 - 70 tahun. Bagi saudara yang kini melebih 60 tahun, saudara telah diberikan bonos nyawa oleh Allah (a.w). Orang yag melampaui umur 70 tahun, menerima kurniaan yang jauh lebih beruntung dri mereka yang mati dalam umur lingungan 60han. Ada segelincir orang Islam yang umurnya melebhi average yang disebutkan oleh Rasulallah (s.a.w) itu, iaitu dalam lingkungan umur 80han (spt SPB Yang DiPertuan Agung sekarang, Sultan Abdul Halim, dan mantan PM, Dr Mahathir Mohamed) atau 90han (sesetengah orang tua di kampong). Umur panjang adlah satu nikmat yang Allah (a.w) kurniakan. Namun, umur panjang juga satu istidraj atau cubaan yang paling getir bagi manusia. Ada umur panjang yang menguntungkan akhirat, dan ada umur panjang yang merugikan ahirat manusia. Insya Allah, kita akan elaborate hakikat ini dalam post akan datang. Yang pasti adalah apa yang disebutkan oleh Rasulallah (s.a.w) dalam hadith berikut:
Diriwayatkan hadith dari Abdul Rahman b Abi Bakrah hadith dari bapanya (i.e. Abi Bakrah): ‘Bahawasanya seorang lelaki berkata (i.e. bertanya) kepada Rasulallah (s.a.w): ‘Ya Rasullallah! Aiyuhan-nasi khairun?’ (Yang bermaksud: Wahai Rasulallah! Siapakah manusia yang baik?) Qala: ‘Man tola ‘umuruhu wa-hasuna ‘amaluhu.’ (Yang bermaksud: Bersabda (Rasulallah): Orang yang panjang umurnya dan baik amalannya). Qala: ‘Fa-aiyun-nasi syarrun?’ (Yang bermaksud: Berkata (Bertanya) (lagi lelaki tersebut): ‘Maka siapakah manusia yang buruk/jelek). Qala: ‘Man tola ‘umuruhu wa-sa-a amaluhu.’ (Yang bermaksud: Bersabda (Rasulallah) (menjawab): ‘Orang yang panjang umurnya dan buruk/jelek amalannya]. [Hadith at-Termidzi, dalam Kitab Zuhud (Hadith hasan sahih)]
Saudara, Rasulallah (s.a.w) memebritahu dalam hadith di atas itu bahawa manusia Islam dan iman yang baik itu adalah memiliki ciri utama, iaitu baik amalannya; manakal orang yang jelik (buruk dalam Islam) adalah orang yang panjang umur tetapi buruk (atau jelik) amalannya.
Saudara, jelas dalam hadith ini bahawa seseorang itu hanya diambilo kira oleh Allah (a.w) kalau Islam dan beriman. Kimura bukan orang Islam, jauh sekali orang yang beriman. Orang Islam akui bahawa tiada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah (a.w) yang satu, dan Muhammad itu dalah Utusan Allah. Kalau manusia itu tak sembah Allah (a.w) dan tak amui Muhammad Utusan Allah dan lebih-lebih lagi tak terima Islam sebagai agama untuk mausia dan al-Quran panduan agama semua manusia pada semua zaman, makan mereka adalah orang yang jelik di dunia. Hadith ini merujuk kepada orang yang akui dirinya Islam sahaja. Kalau baik dalam konteks hadith ini, maka pastilah masuk syurga dan kalau buruk/jelik pula, pastilah masuk neraka! 'Baik amalan' bermaksud seseorang yang Islam dan beriman itu sentiasalah terpandu oleh al-Quran dan as-Sunnah - dia pasti bersolat, berpuasa, bersedekah (mengeluarkan zakat dan menginfaq), menunaikan haji dan umrah, dan dia sentiasalah berwaspada menjauhi dosa, walaupun sekecil mana, menambah amalan harian dengan amalan dan ibadah sunat spt mengerjakan Solat Duha pagi hari, bangun malam - terutama ketika sepertiga akir malam untuk Solat Tahajud dan mengerjakan lain-lain amalan, sebagai tambahan, tidak bercakap bohong, tidak mencerca orang, memfitnah orang, mengaibkan orang, dan melakukan kemungkaran dan setiasa menjauhi serta menasihatkan orang lain supaya jangan mungkar, mentaati kedua ibubapanya, mengasihi anak-anak dan budak kecil, menhormati orang tua, sentasa bersedia membela agama Islam, apabila dipinta bantuan dan pertolonannya. Orang yang jelik dan dibenci Allah (a.w) adalah orang yang sebalik ciri-ciri tersebut.
Oleh itu, muhasabahlah (hisablah) diri sendiri dan buat rumusan sendiri apakah kita orang yang baik atau sebaliknya. Penting dalam Islam kita memuhasabah diri sendiri ketika masih hidup sebelum kita dihisab oleh Allah (a.w) di akhirat. Sabda Rasulallah (s.a.w0: Hasibu anfusahum qabla an tuhasabu' (Yang bermaksud: Hisablah diri kamu sekelian sebeluam bahawasan kamu dihisab.). Kalau kita hisab dir sendiri kita dapati kita gagal, da kita masih diberi nyawa, maka sempat bertaubat dan memperbaiki diri, demi mendapatkan kejayaan dan kesejahteraan di akhirat.

Jazakallahu khairah






No comments:

Post a Comment