Saturday, July 19, 2014

Beberapa kesilapan dalam solat (Samb.)

Assalamualaikum,
saudara, kita sambung lagi penelitian kita tentang beberapa amalan atau kelaziman masyarakat Islam Melayu dalam solat yang bertentangan dengan atau berlainan dari ketetapan syariat Islam berdasarkan as-Sunnah.


Beberapa amalan/perlakuan atau bacaan
Yang bertentangan dengan
as-Sunnah/tidak dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w)
(Sambungan)


Akibat tidak akur dengan as-Sunnah
(-) Amalan/ibadah tidak diterima

Satu bukti menyangi Rasulallah (s.a.w) adalah patuh kepada ketetapan Rasulallah (s.a.w) dalam perkara solat – bentuk-bentuk solat, cara dan kaedah bersolat – solat fardhu ataupun solat sunat. Malah patuhi ketetapan Rasulallah (s.a.w) setiap amalan dan ibadah, dan tidak mengubah bentuk, kaedah dan cara beramal, kerana Rasulallah (s.a.w) memberitahu: ‘Man amila ‘amalan laisa minni fa-hua raddun(Yang bermaksud: Sesiapa yang membuat suatu amalan yang amalan tersebut tidak didatangkan dari aku (Nabi) (maksudnya, tiada sandaran as-Sunnah), maka amalan itu ditolak (maksudnya, tidak diterima Allah (a.w). Rugilah bagi seseorang yang rajin dan istiqamah solat, terutama solat-solat sunat, tidak mendapat ganjaran pahala, kerana berlainan dari spesifikasi solat yang ditetapkan oleh Rasulallah (s.a.w).

Panduan hakiki solat adalah sabda Rasulallah (s.a.w): 'Sollu kama ra-aitumuni usolli' (Yang bermaksud: Bersolatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku (Nabi ) bersolat) - Hadith Bukhari. Panduan atau etetapan yang sering kita rujuk dalam blog ini.

(-) Pasti tidak dapat syurga 


Saudara, kita Islam kerana hendakkan syurga dan selamat dari neraka. Orng yang tidak Islam masuk Islam kerana dengan ilmu mereka tahu dan faham bahawa mereka tidak akan dapat syurga walau sebaikmanapun mereka di dunia. Begitu juga kta. Kita mengerjakan amalan dan ibadah semata-mata inginkan syurga, dan ingin selamar dari siksaan neraka. Dalam Islam, kita sudag tahu dan sudahpun diberitahu bagaimana nak dapatkan syurga dan bagaimana nak selamat dari neraka. Maka, kita hanya perlu akur dengan wasiat Rasulallah (s.a.w) iaitu pegang dua khazanah peninggalan beliau iaitu al-Quran dan as-Sunnah, pasti kita ditunjukkan jalan selamat.
Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata bahawa Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Kullu umatti yadkhulul jannata yaumal qiamati illa man aba. Qalu: Waman yakba ya Rasulallah (s.a.w)?’ Qala: Man ata’ani dahala jannata, wama ‘asoni faqad aba.’ (Yang bermaksud: Setiap umatku masuk syurga, selain orang yang ‘aba’ (yakni, orang yang enggan mengikuti perintah Allah (a.w) dan RasulNya).’ ‘Mereka (para sahabat) bertanya: ‘Wahai Rasulallah (s.a.w)! Siapakah yang ‘aba’’ itu?’ ‘Rasulallah (s.a.w) menjawab: ‘Sesiapa yang mematuhi perintahku masuk syurga, dan sesiapa yang melanggar perintahku, maka sesungguhnya orang itu ‘enggan’ (yakni, mereka yang ‘enggan’ itu adalah mereka yang tidak mematuhi perintah Rasulallah (s.a.w) tidak masuk syurga, yakni masuk neraka).’ - Hadith Bukhari.
Kalimah ‘aba’ itu terjemahannya adalah ‘enggan’ – tidak mahu terima ketetapan as-Sunnah. Contoh: Setelah diberitahu oleh Rasulallah (s.a.w) (melalui as-Sunnah) supaya mengerjakan solat sebagaimana beliau mengerjakan solat, tetapi mengerjakan solat dengan bentuk, cara dan kaedah yanglain adalah tergolong dari kalangan orang-orang yang ‘enggan’ (i.e. engkarkan) perintah Rasulallah (s.a.w)/as-Sunnah.

1. Ketika memulakan wudu’

Saudara, kesalahan dalam berwudu; itu ada tiga; pertama, tidak memulakan wudu’ dengan menyebut nama Allah (a.w), yakni kalimah ‘Bismillah’, walhal sahnya wudu; dengan menyebut kalimah ‘Bismillah’. Kedua, membaca ‘niat wudu’ seumpama ’Nawaitul wudui lillahi ta’ala’ atau ‘Nawaitu raf’al hadathi lillahi ta’ala’ atau kalimah yang seumapamnya atau selainnya, kerana Rasulallah (s.a.w) tidakpun contohkan dan perintahkan/suruh. Ketiga, ketika berwudu’ menyapu/mengusap anggota ketiga wudu’ –mengusap kepala – hendaklah dikenakan air keseluruhan bahagian kepala dari atas dahi hinggalah ke bahagian tengkok di belakang, bukan setakat menyapu sebahagian bahagian kepala atau beberapa helai rambut kepala sahaja.

2. Ketika memulakan solat

Saudara, ada dua kesalahan ketika memulakan solat. Pertama, membaca atau menyebut atau menzahirkan ‘niat’ dengan memaca ‘Usolli fardhal …’ dan kalimah-kalimah/bacaan seumpamanya, kerana Rasulallah (s.a.w) tidak mencontohkan amalan atau menyuruh amalkan sedemikian. Kita disuruh ketika hendak solat maka berdirilah mengadap qiblat sambil mengangkat kedua belah tangan dan bertakbir, berdasarkan ketetapan Rsulallah (s.a.w): ‘Faiza qumta ilas-solati fakabbir’ sahaja. Kedua, ketika hendak membaca Ummul Kitab atau al-Fatihah, membaca kalimah Basmalah dengan menguatkan suara – sama kuatnya dengan bacaan ayat-ayat al-atihah. Rasulallah (s.a.w) membaca 'Basamalah' tetapi sekadar boleh didengar oleh telinga sendiri sahaja, tidak dikuatkan (dijaharkan).

3. Kesalahan ketika Ruku’

Saudara, kecuaian umat Islam suati yang mudah menyebabkan mereka rugi. Kalimah atau Tasbih yang dibaca ketika Rukuk dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w) iaitu ‘Subhana rabbial ‘azim’, tetapi ditambah oleh orang Islam dengan ‘Subhana rabbial ‘azimi wa-bihamdihi’ iaitu menambah kalimah ‘bihamdihi’ yang tidak ada contoh oleh Rasulallah (s.a.w).

4. Kesalahan makmum ketika bangkit dari Rukuk untuk Iktidal

Ketika bersolat secara berjema’ah, sebagai makmum kita disuruh oleh Rasulallah (s.a.w) baca/sambut tasbih Imam yang membaca ‘Samiallahu liman hamidah’ dan imampun bangkit dari Rukuk untuk Iktidal dengan (makmum) membaca ‘Rabbana wa-lakal hamdu’ sahaja. Lazimnya, makmum membaca ‘samiallahu liman hamidah’ dan diikuit dengan membaca ‘Rabbana wa-lakal hamdu’, mengikuti bacaan Imam. Kaedah ini bertentangan dengan ketetapan as-Sunnah.

5. Kesalahan ketika Sujud

Ada dua kesalahan ketika Sujud; iaitu, pertama, ktika membongkok untuk Sujud, lazimnya melatakkan kedua-dua lutut di atas tempat Sujud kemudian barulah meletakkan kedua tangan dan dahi di tempat Sujud. Inilah kaedah Sujud yang disuruh Rasulallah (s.a.w) hindari kerana ia menyerupai kaedah seekor unta yang hendak duduk. Rasulallah (s.a.w) membongkokkan badannya untuk Sujud dengan meletakkan kedua-dua telapah tangannya dahulu di atas tempat Sujud, kemudian barulah meletakkan kedua lutunya dan dahi/kepalanya. Kedua, Rsulallah (s.a.w) menyuruh baca Tasbih ‘Subhana rabbial ‘ala’ sahaja. Tetapi, lazimnya umat Islam membaca ‘Subhana rabbial ‘ala wa-bihamdihi’, yakni menambah kalimah ‘wa-bihamdihi’, yang tiada dicontohkan atau disuruh oleh Rasulallah (s.a.w).

6. Kesalahan ketika membaca Tahiyat Akhir

Tahiyat Akhir mengandungi dua bahagian, iaitu satu bahagian (yang dibaca ketika Tahiyat Awal) adalah membaca: ‘Attahiyatu mubarakatu solawatu toibatulillah. Assalamu’alaika aiyuhan nabi wa-rahamatullahi wa-barakatuhu. Assalamualaina wa-‘ala ibadik as-solohina. Asyhadu allailaha ilallah, wa-asyhadu anna Muhammadan ’abduhu wa-rasuluhu.' Dan bahagian kedua adalah beselawat atas Nabi (s.a.w), iaitu membaca: ‘Allahumma solli ‘ala Muhammadin wa-a’ala ali Muhammadin, kama sollaita ‘ala ali Ibrahhima; wa-barik ‘ala Muhammadin wa ‘ala ali Muhammadin; kama barakta ‘ala ali Ibrahima; fil ‘alamina innaka hamidum majid (-un).’ Inilah kalimah Tahiyat Awal dan Tahiyat Akhir yang diajarkan oleh Rasulallah (s.a.w). Tapi, yang lazim dibaca oleh orang Melayu Islam adalah menubah kepada kalimahkalimah selawat yang dibaca ketika Tahiyat Awal/Akhir, iaitu: pertama, menyebut kalimah ‘Saiyidina’ sebelum nama Muhammad; dan kedua, menambah kalimah ‘ala ibrahim’ sebelum menyebut ‘’ala ali Ibrahim’ ketika membaca ‘Kama sollaita ’ala …’ dan ‘Kama barakta ‘ala …’. Penambahan kalimah ini tidak dicontohkan atau diperintahkan oleh Rasulallah (s.a.w).

Jazakallahu khairah

3 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan..maafkan saya, saya baru nak belajar. Boleh tuan serta kan dalil dalam tahiyat awal dan akhir tu?dan boleh tak tuan beri bacaan tahiyat itu dalam bahasa arab?senang sikit nak hafal..terima kasih tuan..JazakAllahu Khairah

    ReplyDelete
  2. Lagi satu saya kurang pasti cara semasa berdiri rakaat kedua, adakah perlu saya takbir sambil mengngkat tangan?sbb ada sebahagian yg angkat dan tdk semasa berjemaah..saya mohon pencerahan tuan..terima kasih tuan..

    ReplyDelete