Tuesday, July 22, 2014

Ramadhan: Solat Witir dan Doa Qunut

Assalamualaikum,
Saudara dalam meneliti nas dan dalil, maksudnya, panduan/ketetapan Islam menyentuh Puasa Ramadhan, mengimarahkan malam-malam Ramadhan, khususnya Solat Terawih, Solat Witir, kita telahpn tahu beberapa perkara: khususnya, pertama, sesiapa yang berpuasa Ramadhan menepati ketetapan syariat puasa yang ditetapkan dalam al-Quran dan as-Sunnah, bahawa dia berpuasa semata-mata dengan tujuan untuk mencari/mengharapkan pahala terbanyak dan terbaik kerana menyempurnakan perintah Allah (a.w) dan dia mempastikan bahawa segala sesuatu yang menghakis dan menghapuskan pahala puasanya, dijaganya, maka dia mencapai taraf orang yang dibersihkan dari segala dosanya yang terdahulu, dan pada 1 Syawal, di paginya dia mengerjakan Solat Aid,  maka dia kembali keadaan fitrah. Bersih dari dosa yang lepas-lepas, seumpama dia baru dilahirkan oleh ibunya ke dunia. Kedua, antara tanda-tanda seseorang itu dihapus kikis dosa-dosanya adalah dia melakukan kebaikan - amalan dan ibadah termasuk, terutama membaca al-Quran sehingga khatam sekurang-kurangnya skali, berzikir, memberi makan orang yang berpuasa ketika tiba waktu berbuka, mengerjakan Solat Dhuha, bersedekah dll - di siang hari Ramadhan, dan dia mengimarahkan malam-malam Ramadhan dengan mengerjakan pelbagai amalan, termasuk Solat Terawih dan Solat Witir dan solat qiam (i.e. Tahajjud) sepertiga terakhir malam. Ketiga, ada banyak perbuatan dan kata-kata yang lita luahkan dalam bulan Ramadhan yang dengan sendirinya tanpa kita sedari menghapus segala pahala puasa kita, antaranya, mencaci-cela, memaki hamun, mengata, mengadu domba, membohong dan memfitnah, mensia-siakan masa siang, melakukan pelbagai maksiat - yang berat dan ringan, mencela, membuka rahsia orang lain, dan banyak lagi dari segi kelakuan menggunakan lisan, dan kelakuan menggunakan perlakuan kita seumpama menghabiskan masa ke tempat-tempat maksiat dllnya, maka tiada gunalah puasanya selain dia melatih dirinya supaya lapar dan dahaga semata-mata. Ketiga, sepanjang Ramadhan, Allah (a.w) menggandakan ahala semua amalan dan ibadah dalam buan Ramadhan melebihi gandaan biasa yang disebutkan dalam al-Quran dan as-Sunnah - iaitu gandaan antara 10 hingga 700 gandaan pahala. Kerana, bergantung kepada kemurniaan amalan puasa kita serta kesucian niat kita dan kesungguhna menjaga amalan puasa itu terbaik, maka Alah (a.w) gandakan leh banyak, mungkin 100,000 gandaan, sebagaimana gandaan amalan di Masjidil Haram, atau lebih dari itu terpulang kepada penilaian Allah (a.w) terhadap amalan puasa kita. Dan, setiap dosa yang dilakukan dalam bulan Ramadhan itu, Allah (a.w) gandakan sedemikian pula dosanya, walhal dalam bulan selain Ramadhan setiap kesalahan dikerjakan dikenakan satu dosa sahaja. Dalam bulan Ramadhan dosa digandakan menjadi lebih dari 700 gandaan pula. Kalau seseorang anak muda itu berzina dalam bulan Ramadhan - siang ataupun malamnya - maka dia dikira berzina 100,000 kali, kalaulah gandaan dosanya ditakdirkan oleh Allah (a.s) sedemikian! Pastilah dia masuk neraka! Keempat, sesiapa yang berkesempatan pula ke Mekah menunaikan Umrah sambil berpuasa di Mekah, maka setiap umrahnya dia diberi ganjaran pahala seumpama satu ibadah haji atau pahala ibadah haji bersama-sama dengan Rasulallah (s.a.w), selain pahala gandaan setiap amalan di Masjidil Haram itu digandakan 100,000 gandaan pahala pula. Kelima, pada 10 hari akhir Ramadhan, dia menyempatkan dirinya beriktikaf di masjid pada malamnya untuk menunggu Malam al-Qadr. Sesiapa yang menemui Malam al-Qadr itu dia mendapat ganjaran pahala seumpama mengerjakan amal soleh - berbuat baik, mengerjakan amalan dan ibadah seumpama solat, puasa, haji, umrah, sedekah dllnya, yang banyak dan tidak sekali-kali melakukan maksiat, walaupun kecil, selama 1,000 bulan = 83 tahun 4 bulan! Orang yang sedemikian itu pasti tempatnya di syurga di akhirat kelak. Dengan syarat, tahun berikutnya dia tidaklah menghapuskan segala pahala amalan dan ibadahnya dengan pelbagai kemaksiatan pula! Keenam, solat fardhu adalah iabdah yang utama pada umat Islam - tak kita dalam mana bulan sekalipun. Kalau tak solat, tak guna puasa, walau sebaik manapun kita mempastikan puasa itu par excellence! Ketujuh, janganlah kita terjebak melakukan persetubuhan/hubungan kelamin di siang hari kerana kifarahnya berat. Setiap hari seorang itu melakukan persetubuhan di siang hari, dendanya adalah berpuasa selama dua bulan berturut-turut, dan puasanya batal dan wajib digantikan pula. Ramai umat Islam yang keliru apabila mengatakan memadai membayar fidyah memberi makan 60 orang miskin sahaja sebagai kifarah bersenggama di siang Ramadhan. Fidyah hanya dibolehkan kalaulah pelakunya orang yang diberi kelonggaranan oleh Allah (a.w) membayar fidyah kalau tak mampu berpuasa - iaitu orang yang sudah terlalu tua/tua (melebihi umr 60 tahun). Kedelapan, kita juga telah teliti sepenuhnya bagaimana bersolat mengikut cara Rasulallah (s.a.w) bersolat, kerana kalau kita bersolat berainan dari apa yang dicontohkan oleh Rasulallajh (s.a.w), maka solat kita batil dan batal, tak dapat pahala, dan kita pula dihukumi terkeluar dari Islam, maka puasa Ramadhan kitapun tak ada gunanya pada kita. Kesembilan, dalam urusan solat fardhu itu, kita juga telah tahu bahawa tiada asas syariat solat bahawa kita membaca Doa Qunut dalam Solat Subuh. Itu adalah satu contoh umat Islam dikelirukan oleh kejahilan ilmu dan kerana bertaklid kepada guru-guru/ustaz yang tidak sempurna ilmuya mengenai Islam, khususnya ilmu mengenai bentuk-bentuk, kaedah dan cara bersolat, meikut 'Sollu kama ra-aitumni usolli' itu. berwaspadalah bahawa bid'ah menghapuskan segala pahala amalan, bukan setakat Puasa. Kesepuluh, ketika bersolat Witir pada 15 Ramadhan hingga akhir Ramadhan, kita juga tahu apakah kalimah-kalimah do'a yang dibaca - maksudnya wajib dibaca - dalam Qunut Solat Witir itu. Hari ini semua umat Islam berqunut dalam Solat Witir, tapi silap apakala mereka mengatakan bersolat Witir tiga rakaat dibuat dua rakaat salam dan ditambah satu rakaat salam, dan, silap kerana menambah kepada kalimah-kalimah do'a Qunut Witir yng ditetapkan oleh Rasulallah (s.aw). inilah contoh amalan  'bida'ah' yang sudah sebati dengan jiwa Melayu Islam dan kerana jahil ilmu dan kerana ingin membezakan diri dari as-Sunnah! Kesebelas, kita diberitahu bahawa bida'ah itu amat serius akibatnya kepada aqidah dan pengamalan/pelaksanaan syariat Islam dalam semua perkara, malangnya majoriti umat Islam di Malaysia pertikaikan hakikat ini dengan memberi pelbagai alasan yang tidak didasarkan kepada ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w)! Pedoman atau pendapat atau akal fikiran atau ijtihad dan rasional manusia tidak dapat membatalkan ketetapan Islam berdasarkan ketetapan Allah (a.w) dan ketetapan Rasulallah (s.a.w). Kedua-belas, kita telahpun perincikan bagaimana bersolat dengan betu menepati ketetapan as-Sunnah, kerana panduan as-Sunnah itu wajib kita akur dan patuhi tanpa pengecualian. Kalau kita tidak solat, kita jatuh kafir, maka puasa kita tidak ada gunanya. Kalau kita terlibat dengan sesuatu pencemaran amalan dalam mengerjakan amalan, maka puasa kitapun tercemar dan tidak diberi pahala oleh Allah (a.w).
Saudara, dalam perkara membaca Do'a Qunut itu, kita tertinggal suatu dimensi lain dalam post yang terdahulu, iaitu apakah kita perlu mengangkat tangan ketika berdoa dan apakah kita wajib baca dengan jahar atau kuat suara atau kita mengaminkan bacaan Imam? Atau kita baca sendiri-sendiri?
Dalam ketetapan as-Sunnah - yang merupakan panduan mutlak dalam perkara amalan dan ibadah yang memerlukan pelaksanaan secara fisikal, Do'a Qunut itu hendaklah dibacaber sendirian tanpa mengeluarkan suara atau dijaharkan atau dikuatkan suara dan tidak dijema'ahkan bacaannya, maksudnya dibaca oleh setiap individu yang bersolat Witir itu - Imam dan makmum.
Saudara, ada ketika Solat Witir itu disolatkan. Pertama, Solat Witir itu disolatkan
setiap malam - sama ada diwaktu spertiga awal malam, sepertiga pertengahan malam atau sepertiga terakhir malam. Solat Witir itu adalah solat ganjil bilangan rakaatnya - iaitu satu rakaat salam atau 3 rakaat salam atau 5 rakaat salam atau 7 rakaat salam, tanpa break, terus dari rakaat satu hinggalah rkaat ke-33 atau ke-5 atau ke-7. Kalau kita buat tujuh rakaat, kita teruskan bersolat satu, dua, tiga, empat, lima, dan ketiak habis rakaat ke-6, selepas Sujud ke-2, kita duduk sebentar, baru bangkit untuk rakaat ke-7, dan diakhiri dengan salam. Kalau buat 5 rakaat, duduk sebentar sesudah Sujud ke-2 rakaat ke-4, bangkit untuk rakaat ke-5 dan disudahi dengan salam. Solat Witir adalah solat penamat pada Solat Qiam atau Tahajjud ketika malam. Solat Witir Ramadhan juga solat yang sama, hanyalah pada malam-malam 15 Ramadhan hingga habis Ramadhan di baca Do'a Qunut setelah bangkit dari Rukuk, ketika Iktidal sebelum turun Sujud, dibaca Doa Qunut yang diajarkan oleh Rasulallah (s.a.w) kepada cucunya - Post terdahulu. Tidak ada Solat Witir 3 rakaat, dibuat dua rakaat salam dan kemudian ditambah satu rakaat salam sebagaimana yang jadi kelaziman umat Islam kerjakan sekarang ini di Malaysia!
Mudah-mudahan saudara telah mendapat ilmu yang sempurna mengenai solat itu dan amalkan seterusnya, semoga solat saudara diterima Allah (a.w).

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment