Monday, October 29, 2012

Menjaga Diri Demi Akhirat (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, kita teruskan penelitian kita apakah yg wajib kita lakukan dan tinggalkan bagimenjamin kesejahteraan akhirat kita. Dalam post yg lalu kita mendapat tahu dua petua bahawa pertama, hendaklah kita bersegera mencari ilmu dan mengilmukan diri kita sebelum ilmu mengenai agama Islam (i.e. syariat - ktetapn dan tuntutannya) pupus apabila kesemua parala ilmuwan/ulama' meninggal dunia, dan tiada generasi ulam' penerus yg mengambil ilmu dari mereka dan meneruskan tradisi pengilmuan yg haq itu.Dalam blog ini kita membicarakan ilmu yg haq = benr iaitu ilmu al-Quran dan as-Sunnah. Sesiapa yg berpandukan kedua-duanya pasti tidak akan sesat mencari dan mengikuti 'siratul mstaqim = jalan lurus ke syurga itu, dan apabila faham tuntutan Islam dan mengamalkannya, maka kita pasti diberikan syurga. Itulah janji Allah (a.w) pada Ayat 13, Surah an-Nisa'.
Saudara, kita ihat seteruskan panduan yg lain bagi menyempurnakan pengetahuan serta kefahaman kita tentang Islam dan supaya kita berjaya mendapat kejayaan akhirat. Kejayaan dunia itu penting untuk dunia, namun tanpa menyediakan diri untuk berbekal di akhirat - dgn amalan dan ibadah - pastilah kita akan rugi. Kehidupan di akhirat itu, mengikut firman Allah (a.w) adalah kehidupan yg sebenrnya, yg kekal dan yg tiada bandingan dgn kehidupan di dunia. Orang Islam yg beriman yg erdik atau intar itu adalah mereka yg berusaha mencari dan mendaptkan kejayaan dunia dan kejayaan akhirat dalam waktu yg sama.Dia bahagian di dunia - mendapat segala yg diidamkan, dan berjaya pula di akhirat - mendapt balasan syurga yg kekal tanpa sempadan waktu.

Luzumul Itba’ie wa-‘admal-ibtida’ie
(Sentiasa mengkuti sunnah Nabi dan Tidak Membuat Bid’ah) 

(a) Berpandulah kepada as-Sunnah 

Hadith di bawah ini memberitahu kita bahawa sebagai seorang iman, hendaklah kita akur dengan ketetapan dan peraturan as-Sunnah, kerana agama Islam (atau, syariat Islam) itu sudah dicukupkan oleh Allah (i.e. sudah disempurnakan) dan diberitahu bahawa sebarang penambahan atau perbuatan yang mengubah bentuk amalan dan ibadah atau mengubah cara dan kaedah mengamalkannya adalah bid’ah, maka wajib dijauhi. Jika tidak batal amalan atau ibadah tersebut. Takda gunanya kita amal dan ibadahkan.
Diriwayatkan hadith dari ‘Abdillah berkata: ‘Ittabi’u wa-la tabtadi’u faqad kufitum kullu bid’atin dolalatun.’ (Yang bermaksud: Mengikutilah kamu akan jalan (Nabi) dan janganlah membuat bid’ah, maka sungguh-sungguh telah dicukupkan bagi kamu sekelian (agama kamu), setiap bid’ah itu kesesatan.’ [Hadith at-Tobrani]
[Nota: Hadith ini menyebutkan bahawa umat Islam yang beriman disuruh mengikuti jalan atau sunnah Nabi (s.a.w) (i.e. berdasarkan hadith yang diwariskan kepada kita umat Islam), kerana sesungguhnya Islam dan syariatnya atau tuntutan agama Islam itu sudah sempurna, dan segala sesuatu tentang tuntutan Islam itu sudahpun disempurnakan dalam al-Quran dan as-Sunnah, tak perlu dibuat sebarang penambahan dan tidak juga dibolehkan dikurangkan (Ayat 3, Surah al-Maidah dan hadith).
Umat Islam hanyalah dikehendaki mencontohi perlakuan Rasulallah (s.a.w) dalam semua perkara, bukan mengikuti pendapat dan pandangan cerdik pandai Islam atau mengikuti ketetapan kitab dan buku karangan manusia dalam perka pengabdian kepada dan terhadap Allah (a.w). Hadith ini juga menyebut supaya umat Islam tidak mengamalkan bid’ah, kerana dalam hadith lain Rasulallah (s.a.w) secara kategorik memperingatkan umatnya bahawa semua atau setiap bid’ah itu dolalah = kesesatan, dan setiap kesesatan itu membatalkan amalan dan ibadah, menjerumuskan pengamalnya ke dalam neraka, dan semua amalan dan ibadah tidak diterima Allah (a.w). Dan, Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa seseorang yang mengamalkan sesuatu amalan atau ibadah atau mengerjakan sesuatu amalan atau ibadah yang tidakpun didemokan atau ditunjukkan oleh beliau sendiri (i.e. diteliti dari segi bentuk amalan dan ibadah dan mengikut kaedah dan cara yang disebukan dalam as-Sunnah), maka amalan atau ibadah tersebut ditolak, tidak diterima Allah (a.w).] 

(b) Keterlaluan dan Ketaksuban dalam beragama 

Hadith ini menyebutkan bahawa janganlah kita mempersulitkan diri kita dalam beramal atau beribadah, walhal Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) telahpun mempermudahkan bentuk-bentuk amalan dan ibadah serta cara dan kaedah mengamalkannya. Contoh: Rasulallah (s.a.w) memberitahu hendaklah kita bersolat mengikut cara dan kaedah beliau bersolat (‘Sollu kama ra-aitumuni usolli’, bermaksud: Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku (Nabi) bersolat.’). Dan, apabila kita hendak bersolat, kita hanya diperlukan berniat dalam hati kemudian berdiri dan bacalah Takbiratul Ikhram saja (‘Faiza qumta ilas-solati fa-kabbir’ bermaksud: Ketika kamu berdiri untuk bersolat, maka takbirlah).
Diriwayatkan hadith dari Ibnu Abbas berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Ya aiyuhannasu iyakum wal-ghulua fid-dini, fainnahu ahlaka man kana qalakumul-ghuluwu fid-dini.’ (Yang bermaksud: Wahai sekelian manusia! Takutilah kamu sekelian pada melampaui batas di dalam beragama, maka sesungguhnya telah merosak pada orang-orang yang ada sebelum kamu sekelian kerana melampaui batas (i.e. tidak mengikuti sunnah tetapi berlebih-lebihan) di dalam beragama.) [Hadtith Ibnu Majjah, Kitab Manasik]
[Nota: Hadith ini menyebutkan bahawa dalam beramal dan beribadah itu janganlah kita melampaui batas ketetapan al-Quran dan as-Sunnah dengan melakukan perbagai amalan dan ibadah yang tidakpun dicontohkan atau diamalkan oleh Rasulallah (s.a.w), kerana semua itu ciptaan manusia yang tidakpun ada dasar atau asas perintah dan suruhan Allah (a.w) (i.e. dalam al-Quran) dan Rasulallah (s.a.w) (i.e. dalam as-Sunnah). Hari ini jelas pelbagai perkumpulan Islam yang mengeamalkan pelbagai perkara yang sama sekali berlebeih-lebihan dalam amalan dan ibadah sehinggakan ada yang menyebut bahawa zat tuhan itu ada pada diri seseorang, dan sebahagian zat tuhan itu dijelmakan dalam diri seseorang dan adanya usaha ‘pemutihan’ atau purification dalam beramal, walhal syariat Islam itu dari segi rukun-rukun qalbi, fe’li dan qaulinya mudah sahaja telah dipersulitkan oleh ajaran manusia sendiri yang diangkat atau diiktiraf oleh segolongan manusia sebagai ulama’ terbaik! Kini ada perkumpulan tarikat atau perkumpuluan sufisma, walhal Islam berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah takpun mengajarkan umatnya berbuat sedemikian. Ada yang menyebutkan wujudnya ‘bid’ah hasanah’ kononnya untuk memperelokkan lagi amalan dan ibadah, walhal Islam melarang berbut bid’ah kerana Rasulallah (s.a.w) telah membuat ketentuan bahawa bid’ah itu ditegah dalam Islam.] 

(c) Berlebih-lebihan dalam beragama 

Hadith di bawah ini memperingatkan kita bahawa janganlah kita mencipta sesuatu kaedah dan cara beribadah yang takpun ditunjukkan oleh Rasulallah (s.a.w) kononnya kita ingn ‘memurnikan’ amalan dan pengabdian kita terhadap Allah (a.w). Contoh: mencipta perkumpulan atau kaeah khusus beramal seperti mewujudkan konsep dan amalan tarikat atau sufisma dan seumpamanya. Atau, menambah kepada bacaan dalam amalan seperti menambah kalimah ‘wa-bihamdihi’ dalam bacaan ukuk dan Sujud dan sebagainya. 
Diriwayatkan hadith dari ‘Abdillah berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Halakal-mutanatta’una.’ (Yang bermaksud:  Telah rosak orang-orang yang melampuai batas (yakni, tidak mengikuti as-Sunnah)) Disabdakan oleh Nabi (s.a.w) (i.e. diulanginya kata-kata tersebut) tiga kali.) [Hadith Muslim, Kitab Ilmu]
[Nota: Sila lihat nota di kaki hadith di atas itu. Kata-kata itu diucapkan 3 kali oleh Rasulallah (s.a.w) bertujuan menunjukkan kepada para shabat erbuatan atau amalan sedemikian amat-amat ditegah supaya ditinggalkan, demi kemurniaan amalan dan ibdahan serta keikhlasan dalam beramal dan beribadah.]
[Nota: Hadith ini memperingatkan kita orang Islam supaya jangan melampaui batas atau keterlaluan dalam beribadah dan beramal.Melampaui batas atau keterlaluan atau berlebih-lebihan dalam beramal dan beribadah adalah membuat sesuatu ibadah atau amalan – dari segi bentuk amalan dan ibadah dan dari segi cara dan kaedah mengamalkannya –yang berlainan dari apa yang ditunjukkan atau dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w) adalah perbuatan yang tergolong sebagai ‘melampaui batas’ atau ‘berlebih-lebihan’ atau 'keterlaluan' dalam mengerjakan amalan dan ibadah. Mereka yang membuat atau melakukan perlakuan sedemikian adalah tergolong dalam golongan yang disebutkan dalam hadith ini. Kerana seriusnya kebatilan perbuatan sedemikian maka Rasulallah (s.a.w) mengulangi peringatannya sebanyak tiga kali. Dalam konteks ini membuat pembaharuan atau bid’ah dalam amalan dan ibadah adalah juga melampaui batas. Kenapa? Rasulallah (s.a.w) menyebut bahawa ‘semua’ atau ‘setiap’ bid’ah adalah kesesatan maka kita lakukan juga – suatu yang bertentangan dengan ketetapan beliau, maka rosaklah kita (rosak aqidah dan batallah amalan dan ibadah). Ada perkumpulan tarikat yang berzikir beramai-rama dalam gelap, terkadang bercampur gaul dengan wanita pula, sebagai contoh, adalah perbuatan yang melampaui batas dalam beramal dan beribdah. Termasuk dalam perkara ini adalah beberapa golongan tabliq, sufi, dan tarikat.]
Saudara, dalam Islam kita wajib faham tiga perkara yg disebutkan dalam hadith-hadith di atas itu, iaitu, pertama, hendaklah kita beramal dan beribadah dgn sentiasa berpandukan kpd as-Sunnah; kedua, hendaklah kita jangan melampaui ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) dgn mengadakan sesuatu bentuk ibadah atau amalan atau cara mengerjakan amalan dan ibadah, yg tidakpun dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w). Maksudnya, jangan kerana terlalu taksub kpd sesuatu matlamat dan tujuan kerohanian, kita melebihi apa yg ditetapkan oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w). Contoh: beramal berdasarkan preskripsi perkumpulan yg diwujudkan kononnya untuk mendalami atau memperbaiki amalan spt kumpulan sufisma, tarikat dan kemazhaban. Ketiga, janganlah kita sengaja dipengaruhi oleh caka-cakap atau pujukan atau hujjah orang yg menubuhkan sesuatu perkumpulan atau cara dn kaedah, sehnggakan syariat Islam yg jelas dan mudah itu menjadi sulit dan rumit. Keterlaluan = extremeisma dalam beragama menyesatkan dan membatalkan amalan dan ibadah.
Mudah-mudahan, kta tidklah terpengaruh oleh pujukan mereka yg kononnya 'alim' dan 'ulama', walhali mereka mengajarkan banyak perkara yg sama sekali tidak cocok dgn ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, insya Allah.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment