Assalamualaikum,
Saudara, dalam post sebelum ini mengenai tajuk ini, kita telah faham bahawa pertama, kalau nak jadi seorang Islam yg sebenarnya itu, kita wajib ambil dan terima keseluruhan ketetapan Islam - yakni, ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Kita tak boleh pilih-pilih sebagaimana kita memilih kemahuan dunia kita - kita ambil yg kita suka dan tolak atau ketepikan yg kita tak suka. - Ayat 208, Surah al-Baqarah. Allah (a.w) berikan kelonggaran hanyalah setakat kerjakan apa-apa yg disuruh amal dan ibadahkan sekuat mampu kita, dan tinggalkan atau jauhi sesuatu yg di tegah atau dilarang. Kedua, kita diwajibkan ikuti as-Sunnah - terima segala sesuatu yg disampaikan oleh Rasulallah (s.a.w) - yg disuruh buat, amalkan sekuat mampu kita, dan yg ditegah atau dilarang jauhi atau tinggalkan.
Saudara, jelaslah bahawa untuk menjadi seorang Islam yg berjaya di akhirat kelak, dua prinsip ini amat penting. Maka dgn itu, sesiapa yg menepati prinsip/ketetapan utama ini, maka kesudahannya disebutkan dalam Ayat 13, Surah an-Nisa' itu (i.e. taatkan perintah Allah (a.w) = ikuti al-Quran, dan taatkan perintah Rasulallah (s.a.w) = ikuti ketetapan as-Sunnah, pasti dimasukkan oleh Allah (a.w) ke dalam syurga). Kita jangan lupa bahawa ketentuan pada Ayat 13, Surah an-Nisa' itu melibatkan atau termasuk ketetapan dalam Ayat 103, Surah ali-Imran - kewajipan berjema'ah dalam Islam dan Ayat 59, Surah an-Nisa' - kewajipan mentaati 'ulil amri' - orang yg diberi mandat menguruskan jema'ah umat Islam (yakni: kepimpinan dan para ulama'). Kita telah jelaskan dalam post yg lalu bahawa ketaatan terhadap kepimpinan dan ulama' itu tidak mutlak = tidak absolute, tetapi tertakluk kpd ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Kalau ketetapan atau ijtihad kepimpinan dan ulama' menyanggahi atau bertentangan dgn ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, bererti ketetapan atau ijtihad mereka itu adalah suatu kemaksiatan, maka tidak perlu didengar dan tidak perlu ditaati.
Saudara, kita teruskan perbincangan kita selanjutnya menyentuk beberapa aspek atau dimensi lain yg wajib kita ambil perhatian dan ingatan untuk mempastikan kita berada di jalan yg lurus = siratul mustaqim itu, iaitu menghapuskan kejahilan kita tentang Islam dan tuntutan Islam yg haq, maksudnya, kita wajib mengilmukan diri kita dan kemudian menyemak amalan dan ibadah kita, mempastikan kita tidak mengikuti atau mengamalkan kebatilan atau mengamalkan setiap sesuatu yg tidak termasuk dalam ketetapan Islam berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah.
Meghilangkan Kejahilan dan Berbekallah
(untuk akhirat) dengan Ilmu (Raf’ul
jahli wat-tazauwudu bil-‘ilmi)
(a)
Kepupusan Ilmu
Diriwayatkan hadith dari Abdullah b ‘Amru b. ‘Ass berkata: ‘Aku
mendengar Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Innallaha
la yaqbidul-ilma in tiza’an yantazi’uhu minal ‘ibadi, wa-lakin yaqbidul-ilma
bi-qabdil-‘ulama’-i, hatta iza lam yabqi ‘alimat-takhazun-nasu ru-usanan
juhhalan, fa-suilu fa-aqtau bingairi ilmin, fadallu wa-adallu.’ (Yang
bermaksud: Sesungguhnya Allah (a.w) tidak menggenggam pada ilmu (i.e.
menghapuskan ilmu tentang Islam dan ketentuannya) dengan mencabut Allah (a.w)
pada ilmu dari beberapa hambanya (yang berilmu), akan tetapi menggenggam (i.e.
menghapuskan ilmu oleh) Allah (a.w) dengan mematikan para ulama’ (i.e. orang yang
berilmu tentang al-Quran dan as-Sunnah), sehingga ketika tiada menyisakan (i.e.
tiada baki) pada orang ‘alim (i.e. yg berilmu), maka mengambil manusia beberapa
pemimpin (yang memimpin jema’ah umat Islam) yang bodoh (i.e. jahil), maka
bertanyakan mereka (tentang fatwa mengenai sesuatu ketetapan Islam), maka
menjawab mereka (i.e. memberi fatwa dan ketetapan atau ijtihad) dengan tanpa
ilmu, maka mereka (sendiri) sesat dan menyesatkan pula (orang yang bertanya
atau orang lain)). [Hadith Bukhari, dalam Kitab Ilmu]
[Nota:
Hadith ini menyebutkan bahawa ilmu mengenai Islam yang haq itu akan pupus
apabila Allah (a.w) mematikan orang yang berilmu seebelum sempat mereka
menyampaikan ilmu kepada orang yang tinggal atau sebelum sempat orang yang
masih hidup mengambil ilmu tersebut dari mereka. Maka kerana kepupusan ilmu itu
maka orang yang tinggal ingin mengetahui sesuatu tentang sesuatu ketetapan
Allah (a.w) atau tentang agama Islam, termasuklah perkara menyentuh
bentuk-bentuk ibadah dan amalan yang benar dalam Islam, cara dan kaedah
mengamalkannya, maka para pemimpin (i.e. para ‘ilmuwan’ yang terbaki yang masih
hidup akan memberi fatwa atau ketetapan tentang Islam dalam kejahilan, maka
orang yang memberi ketetapan sesat dan dia pula, kerana ketetapan yang tidak
didasari ilmu, menyesatkan orang yang meminta nasihat agama dari mereka. Hari
ini sudah banyak terjadi kerana tidak ramai ilmuwan yang memiliki ilmu al-Quran
dan as-Sunnah. Mereka mungkin dianggap berilmu melalui bacaan kitab-kitab dan
karangan manusia, tetapi kebenaran kitab-kitab atau buku-buku tersebut
dipersoalkan kerana tidak bersandarkan al-Quran dan as-Sunnah, lebih kepada
pendapat dan pandangan mereka atas perasaan mereka sendiri. Allah (a.w)
menyebut dalam al-Quran persangkaan itu bukan perkara yang haq, maka pasti tidak
benar dalam konteks Islam (Ayat 36, Surah Yunus).]
(b)
Mengidolakan Orang Kafir
Diriwayatkan hadith dari Abi Said (r.a) bahawasanya Nabi (s.a.w)
bersabda: ‘La-tattabi’unna sunana man
qablakum syibran bi-syibran, wa-zira’an bi-zira’an hatta lau salaku juhra dobbi
la-salaktumuhu.’ (Yang bermaksud: Nescaya akan mengikuti sungguh
kamu sekelian beberapa sunnah (jalan tau perlakuan) orang-orang sebelum kamu
sekelian satu jengkal demi satu jengkal, sehasta demi sehasta, sehingga
seandainya lalu mereka (yakni, masuk) ke lubang biawak (dob) nescaya lalu (yakni,
masuk) kamu sekelian ke lubang itu). Berkata aku (Abi Said bertanya): ‘Wahai
Rasulallah (s.a.w)! Orang Yahudi ke orang Nesrani ke?’. Bersabda Nabi (s.a.w):
‘Fa-man?’ (Bermaksud: Siapa lagi?). [Kitab Bukhari, Kitab Hadith Mengenai
Para Nabi]
[Nota:
Orang Yahudi dan orang Nesrani digolongkan kaum yang sesat dan syirik oleh
Allah (a.w) dan mereka tidak mahu menerima al-Quran dan tidak mengaui kerasulan
Nabi Muhammad (s.a.w). Maka mereka itu sesat, kafir dan syirik dan menentang
Allah (a.w). Syaitan pula sentiasalah membuat muslihat bahawa orang iman ikuti
jejak langkah mereka dan cara hidup mereka, supaya orang iman jatuh kufur dan
sesat pula. Raslallah (s.a.w) dalam hadith ini menyebut sinario akhir zaman
apabila orang Islam mengikuti cara hidup dan jalan agama orang Yahudi dan
Nesrani, sedikit demi sedikit, tetapi pasti akan mengikuti mereka walaupun
lahiriahnya Islam. Allah (a.w) menyebut dalam al-Quran bahawa orang Yahudi dan
Nesrani itu hanya senang hati apakala orang Islam mengikuti mereka – agama dan
cara hidup mereka. Hari
ini, semakin ramai orang Islam yang menggunakan ayat-ayat al-Quran dan sabda
Rasulallah (s.a.w) sebagai senikata dalam lyric lagu-lagu. Nyanyian mereka itu
seringkalilah pula di siarkan dalam TV dan dijadikan salah satu daripada aturcara
atau program dalam pelbagai upacara resmi keagamaan. Sistem menyanyikan
lagu-lagu ala agama itu adalah amalan orang Nesrani dan Yahudi dalam gereja dan
sinagog mereka. Ini adalah antara contoh-contoh betapa liciknya kaum Nesrani
dan Yahudi yang merupakan tentera syaitan dikalangan manusia yang membantu
syaitan menyesatkan umat Islam, tanpa mereka sedari. Begitu jugalah dalam
konteks aurat, masyarakat Islam begitu terpengaruh dengan cara pakaian orang
Islam moden, yg sebenarnya dicipta dan dipelopori dan dipromosikan oleh Nesrani
dan Yahudi, walaupun nampak menutup aurat, tetapi sebenarnya adalah orang yg
telanjang walaupun berpakaian, kerana nampak susuk badan serta perhiasan tubuh
mereka, sesuatu yg Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) perintahkan umat Islam
supaya tidak mendedahkan ‘perhiasan diri’ mereka.]
Saudara, demi keselamatan dan kesejahteraan akhirat kita, hendaklah kita berusaha mengilmukan diri kita sendiri denagn ilmu al-Quran dan as-Sunnah. Kita wajib pelajari al-Quran dan as-Sunnah melalui kaedah dan tradisi Islam, iaitu sistem dan kaedag berguru secara berdepan (manqul) sebagaimana Rasulallah (s.a.w) menerima Islam mengenai Islam daripada Allah (a.w) melalui gurunya Jibril (a.s). Rasulallah (s.a.w) belajar dan diajarkan al-Quran, kemudian hikmah, oleh Jibril (a.s) yg diutus Allah (a.w) memanqulkan al-Quran. Hanya melalui sistem dan aedah sedemikian itu barulah pasti bahawa kita mendapat ilmu yg benar-benar murni yg tidak dicemari oleh sesuatu apapun - lebih-lebih lagi pencemaran amalan kerana ada manusia yg 'bijak' cuba menunjukkan kebijaksanaan mereka tentang agama, menggunakan akal fikiran membuat pelbagai interpretasi dan andaian walhal mereka sebenarnya jahil lagi sesat. Kerana? Mereka tidak mempelajari Islam berpandukan al-Quran dan as-Sunnah dari guru yg faham, tetapi berpanduan kebijaksanaan manusia.Malah, hari ini, majoriti umat Islam belajar agamanya melalui kitab atau buku karangan manusia, bukan menggunakan teks al-Quran atau hadith.
Mudah-mudahan kita tidaklah berbuat sedemikian. Kita wajib faham pesanan Rasulallah (s.a.w) bahawa beliau wariskan kita dua perkara yg kalau kita berpandukan kedua-duanya pasti kita berada di atas 'siratul mustaqim' itu, tak sekali-kali kita akan tersesat mencari menyediakan diri untuk mendapat syurga, dan syurga itu pasti kita dapati. Kalau kita berpedomankan selain al-Quran dan as-Sunnah, counter factualnya, pasti kita akan sesat dan menyimpang dari siratul mustaqim itu, pasti tak dapat syurga, pasti terjerumus masuk ke dalam neraka, wal iya zubillah.
Saudara, kalau kita adalah orang iman = orang yg yakin setelah mati ada azab kubur, ada perhimpunan raksaksa manusia di padang mahsyar, ada hisaban dosa dan pahala, dan akhir ada syurga dan neraka, destinasi semua manusia, maka wajiblah kita hapuskan kejahilan kita tentang Islam, beramal dengan amalan dan ibadah yg betul dan tidak dibatalkan oleh segala sesuatu yg bertentangan dengan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Kita perlu segera hisab amalan dan ibadah kita, kerana kita belum tahu bila kita terlepas peluang, apabila ajal kita sampai.
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment