Saturday, February 23, 2013

Utamanya kedua ibubapa (Samb.)

Assalamualaikum
Saudara kita lihat sedikit lagi ketetapan Islam dalam perkara 'berbuat baik kpd dan terhadap kedua ibubapa' itu. Dalam post yg lalu kita diberitahu bahawa amalan yg sangat disukai oleh Allah (a.w) selepas mengerjakan solat di awal waktunya itu adalah berbuat baik kpd dan terhada kedua ibubapa kita. Perbuatan sedemikian itu lebih utama pada Allah (a.w) dari berjihad fi sabilllah. Demikianlah utamanya ibubapa itu kpd anak. Maka disebutkan bahawa syurga itu dibawah telapak kaki ibu dan kerdhaan Allah (a.w) terletak di atas keridhaan kedua ibubapa terhadap anaknya. Syurga hanya didapati melalu keridhaan Allah (a.w). Jika kita laksanakan tanggungjawab kita dalam perkara amalan dan ibadah - yg wajib dan yg sunat - tetapi kita tidak mendapat keridhaan ibubapa, maka tetap kita tak dapat keridhaan Allah (a.w). Syurga itu didapati oleh kita kalau Allah (a.w) ridha terhadap kita.
Saudara, Islam memperingatkan umatnya supaya sentiasalah syukurkan nikmat. Begitu banyaknya nikmat yg kita trima dari Allah (a.w) setiap saat dan mini dalam hidup kita, banyak yg kita take for granted dan tidak hargai, maka kita tergolong di kalangan orang yg kufur nikmat! Balasanya amat berat dan merugikan kita. Allah (a.w) sering peringatkan manusia supaya syukuri setiap pemberian Allah (a.w) dan kufuri pemberian. Orang yg tak Islam itu tidak mensyukuri nikmat yg diberi dan diterima oleh mereka dari Allah (a.w), maka dgn itu mereka dimasukkan ke dalam neraka di ahirat kelak. Orang Islam, walaupun bersyahdah, tidak mnenunjukkan atau membuktikan kesyukuran terhadap kurniaan Allah (a.w). Maka mereka kufur nikmat. Berat balasan akhiratnya pula, masuk neraka juga. Bezanya, akhirnya kelak orang Islam yg yakini wujudnya Allah (a.w) dan Muhammad (s.a.w) itu Utusan Allah, ada peluang mendapat syurga setelah di'dibersihkan dalam neraka' terlebih dahulu. Begitu banyaknya kurniaan Allah (a.w) kpd kita, dan pasti tidak terkira oleh kita. Maka wajib kita bersyukur pd Allah (a.w) dgn mengerjakan apa yg disuruh sekuat mampu kita dan menjauhi yg ditegah.
Saudara, kita juga wajib bersyukur kpd kedua ibubapa kita. Malahan Allah (a.w) menyebut bahawa sesiapa yg tidak bersyukur kpd manusia, pasti tidak akan bersyuur kpd Allah (a.w)! Mengapa? Kalaulah seorang manusia itu berbuat baik kpd kita dan memberi kita sesuatu, jelas kita rasai kebaikannya dan jelas dapat dilihat dan dinikmat pemberiannya. Tapi, yg kita nampak dan boleh rasai sesuatu nikmat atau kebaikanpun kita tak berterima kasih, yakni bersyukur, bagaimanakah kita boleh bersyukur pemberian yg kita lupa atau take for granted dan yg memberinya kita tak nampak dan diberipun kita tak sedar? Demikianlah juga halnya dgn kedua ibubapa kita. Begitu banyak anugerah dan pemberian serta pengorbanan kedua ibubapa kita yg kita take for granted dalam hidup kita. Kita tak syukuri? Maka dgn itulah Allah (a.w) tidak ridha kpd seorang anak yg kedua ibunya tak ridha terhadapnya.
Di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Muhammad bin Zaid di bawah ini jelas prinsip Islam dalam perkara mensyukuri atau berterima kasih terhadap seseorang itu kerana kebaikannya atau pertolongannya kepada kita.
Diriwayatkan hadith daripada Muhammad bin Ziad hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Man (-al) la yasykurun-nasa la yasykurullaha.' [Yg bermaksud: Barangsaipapa tidak bersyukur kepada manusia (maka) tidak bersyukur kepada Allah (a.w)] [Hadith at-Termidzi, Kitab Memperbaiki Silaturahim]
Ketetapan yang serupa diriawayatkan pula oleh seorang sahabat yang lain, iaitu Abi Said al-Khudri, yang dalam zaman khalifah adalah memegang jawatan utama dalam pentadiran jemaah Islam.
Diriwayatkan hadith daripada ibni Abi Laila (r.a) hadith daripada ‘Atiyah hadith daripada Abi Said (al-Khudri) (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Man (-al) lam yasykurun nasa lam yasykurullah.' [Yg bermaksud: Barangsiapa tidak bersyukur kepada manusia (dia) tidak bersyukur kepada Allah (a.w).] [Hadith at-Termidzi, Bab Memperbaii Silatruahim]
Dua hadith di tas membertahu kita bahawa seseorang itu hendaklah ada perasaan syukur terhadap kebaikan yang diterimanya dari orang lain, terutamanya kedua ibu bapanya, kerana itu pesanan Allah (a.w) dalam al-Quran. Sesiapa yang tidak menyukuri manusia pastilah dia tidak mensyukuri Allah (a.w). Kalau seseorang itu melihat kebaikan manusia di depan matanya, tidak tidak bersyukur, masakan mungkin dia mensyukuri pemberian Allah (a.w) yang tidak dapat dilihatnya dan yang tidak dapat dilihatnya kebaikan Allah (a.w) terhadapnya!
Saudara, kita lihat perintah Allah (a.w) berikut, supaya kita jadikan panduan dan sentiasa tidak remehkan.
Firman Allah (a.w): ‘Waqada rabbuka ... (hingga) ...qaulan karima.' [Yg bermaksud: Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah (sebagai Tuhanmu) melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar atau kesat dan meninggikan suara) sekalipun perkataan "Ah" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi berkata-katalah kepada mereka dengan perkataan yang mulia (yakni, suara yang lembut, merendah diri serta bersopan santun).] [Ayat 23, Surah al-Isyrak] 
[Nota: Islam mewajibkan anak-anak menjaga ibubapa mereka ketika mereka tua sebagai balasan kepada budi baik serta susah payak mereka membesarkan anak-anak tersebut. Di dalam as-Sunnah tugas utama menjaga itu diletakkan kepada anak-anak lelaki lebih dari anak-anak perempuan. Walaupun seorang perempuan itu, setelah berkahwin’ diwajibkan mentaati suami asalkan suruhan dan perintah suami tidak bertentangan dengan ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w), anak perempuan tetap diwajibkan berbuat baik dan berhubungan baik dengan kedua ibubapanya. Jika tidak rida seorang bapa dan ibu terhadap anaknya, walaupun dia mentaati suaminya yang baik, tetapi Allah (a.w) tidak rida atasnya. Allah (a.w) rida terhadap seseorang atas keridaan ibubapanya terhadapnya.]
Jelaslah Allah (a.w) melarang seseorang anak itu berkata-kata kasar terhadap kedua ibu bapanya, terutama ketika mereka sudah tua kemungkinan mereka sampai umur nyanyuk yang menyebabkan banyak perkara yang anak itu kurang sabar terhadap tindak tanduk kedua-duanya. Walaupupun begitu, Allah (a.w) tidak sekali-kali memberi kebenaran kepada anak itu bertindak kasar terhadap kedua ibu bapanya. Maka dengan itu di tetapkan dalam as-Sunnah bahawa Allah (a.w) rida terhadap seorang anak itu sekiranya kedua ibu bapanya rida terhadapnya. Itulah maksud ‘syurga di atas telapak kaki ibu’ itu.
Saudara, kalau kita tidak bersyukur atas pemberian orang - apa saja bentuk pemberian tersebut - maka pastilah kita digam oleh Allah (a.w) orang yg bersyukur kepadaNya. Alangkah kejinya kita! Bagaimanakah mungkin kita dianugerahkan oleh Allah (a.w) syurgaNya kalau kita tak syukur nikmat? Mustahil Justeru itu, kalau sebagai seorang Islam kita tidak akurkan perintah Allah (a.w), apakah Allah (a.w) akan ridha terhadap kita? Allah (a.w) perintahkan kita syukurkan nikmat, termasuklah syukurkan segala sesuatu yg diberikan oleh kedua ibubapa kita - yg jelas dan yg tidak jelas seperti kasih sayang mereka, pembelaan mereka, penat lelah mereka membesarkan kita, makan minum kita, kurang tidur dan penat lelah mereka menjaga dan menghidupkan kita, maka pastilah kita yg rugi, apabila berkata-kata ibu dan bapa kita bahawa kita tidak ambil berat terhadap mereka, terutama ketika tua dan dhaif mereka.
Saudara, Rasulallah (s.a.w) memberitahu dalam sepotong hadith bahawa kita yg Islam itu ada 3 peuang untuk bebas dari neraka dan berjaya mendapat syurga. Kebanyakan umat Islam remehkan dan lupakan kerana kejahilan dan kerana kurag yakin dgn agamanya.
Diriwayatkan hadith dari Anas b Malik (r.a) bahawa suatu ketika Rasulallah ((s.a.w) naik ke mimbar dan bersabda: ‘Amin! Amin! Amin! Maka bertanya seorang sahabat: Wahai Muhammad! Mengapa engkau mengucapkan ‘Amin. Amin, Amin’. Beliau menjawab: ‘Telah datang kepadaku Jibrail (a.s) dan berkata: ‘Wahai Muhammad! Hinalah seorang yang mendengar namamu disebut lalu tidak berselawat dia untukmu, ucapkanlah ‘Amin’. Maka berkata aku: ‘Amin’. Kemudian berkata lagi: ‘Hina dinalah seorang yang mengalami kedatangan bulan Ramadhan, namun bila bulan itu berakhir, dia tidak memperolehi keampunan Allah (a.w) dari dosa-dosanya. Ucapkanlah: ‘Amin’. Lalu aku (Nabi) ucapkan: ‘Amin’. Kemudian berkata lagi Jibrail (a.s) kepadaku: ‘Hina dinalah orang yang selama hidupnya menghadiri kehadiran ibubapanya atau salah seorang dari kedua ibubapanya, namun mereka (yakni, ibubapanya) tidak sempat memasukkannya ke dalam syurga (kerana anak-anaknya tidak dapat keridhaan kedua ibubapanya).’ Katakanlah: ‘Amin’. Lalu aku (Nabi) ucapkan: ‘Amin’. [Hadith Imam Ahmad]
Saudara, dalam hadith ini satu daripada 3perkara yg kebanyakan umat Islam terlepas peluang ialah membela dan menjaga serta berbakti kepada kedua ibu mereka sebelum mereka mati, maka mereka dapat membebaskan kita sebagai anaknya darineraka. Namun, berpa ramaikah anak-anak orang Islam yg mengambil peluang mudah ini?
[Nota: Hadith ini menceritakan bahawa suatu masa Rasulallah ((s.a.w) berkhutbah di atas mimbar. Sedang dia berkhutbah dia menyebut kalimah ‘Amin’ secara tiba-tiba dalam khutbah itu pada tiga ketika. Maka sahabat yang mendengarnya hairan, maka bertanyalah kepada beliau mengapa beliau menyebut kalimah ‘Amin’ tersebut. Hadith ini menyuruh umat Islam ( = Muhammad) supaya menyambut dengan membaca selawat atas nabi setiap kali mendengar kalimah ‘Nabi’ atau 'Rasul’ atau ‘Rasulallah’ atau ‘Muhammad’ disebut oleh seseorang dan kita mendengarnya secara berdepan dengan orang yangmenyebutnya. Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa sesiapa yang berselawat sekali kepada beliau, maka Allah (a.w) akan berselawat atas orang yang menyebutnya 10 kali. Selawat adalah kalimah mendokan kesejahteraan kepada Raslallah (s.a.w), maka menyebutnya seolah-olah mengurniakan kesejahteraan pula kepada kita 10 kali. Begitulah besarnya penghormatan Allah (s.a.w) kepada hambaNya yang menyanjung dan menghormati UtusanNya.]. 

Jazakallah khairah






 

No comments:

Post a Comment