Sunday, February 24, 2013

Peringatan kpd orang Islam yg beriman


Assalamualaikum,
Saudara, kita telah lihat beberapa nas dan dlil al-Quran dan as-Sunnah tentang keawajipan setiap anak itu terhadap kedua ibu bapa mereka, maka segala-galanya itu menentukan sama ada si anak tu akan bahgian dalam kehidupan ahiratnya atau tidak.
Kali ini kita lihat pula beberapa perkara yg juga memudaratkan akhirat kita. Perkara-perkara yg kita sebutkan ini amat relevan sekarang ini, terutama kpd orang politi - yg memimpin dan yg dipimpin, yg berkuasa dan yg mencari kuasa, kerana sudah lebih setahun berjalannya kempen - secara langsung atau tidak lagsung - menjeang tibanya Pilihanraya ke-13. Apa yg disebutkan dalam post ini amat elevan kpd ahli poitik atau orang politik, krana merekalah yg banyak melakukan apa-apa yg ditegah dalam ketetapan as-Sunnah tersebut.

Sifat Mengadu Domba (Menjadi Batu Api)
 
Cuba kita lihat seterusnya bebarap prinsip dan panduan hidup umat Islam lain yang diajarkan oleh Rasulallah (s.a.w). Hadith berikut amat penting kita hayati kerana jika kita tergolong dalam golongan yang disebutkan di dalam hadith tersebut, pastilah amt rugi kita semasa di dunia dan lebih-lebih lagi di ahirat kelak.
Diriwayatkan hadith daripada Ibrahim hadith daripada Hamam hadith daripada Khuzaifah (r.a) berkata: ‘ La yahkhulul jannata qattatun.' [Yg bermaksud: Tidak akan masuk syurga orang-orang yang menjadi batu api (yakni, mengapi-apikan dikalangan manusia supaya timbul pertengkaran dan perselisihan faham dan perbalahan atau bermusuh-musuhan antara mereka).] [Hadith Abu Daud, Kitab Adab] Sesiapa yang menjadi ‘batu api’ tidak masuk syurga. Amat bahawa sifat tersebut. Jika kita sentiasalah melakukan sesuatu atau menyebut sesuatu semata-mata untuk menimbulkan kekacauan antara orang, maka kita menjadi batu api. Kita penyebab berlakunya pertengkaran atau pergaduhan atau berbalahan. Maka, tidak ada gunanya pada kita. Malah kita menempah kedudukan yang amat merugikan kita di akhirat kelak.
 
Suka Mededahkan Rahsia Orang

Satu lagi sifat yang sering ada di kalangan kita orang Melayu adalah suka mencari-cari rahsia dan keaipan orang lain. Setelah kita mengetahui sesuatu keburukan atau keaipan seseorang itu, dengan suka rela pula kita hebahkan kepada orang lain. Dan, kita suka menceritakannya kepada orang lain apabila wujud kesempatan untuk berceita.
Diriwayatkan hadith daripada Abdul Rahman bin Jubairin hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘ Lamma ‘urija bi mararrtu biqaumin lahum azfarun min nuhasin yakhmisyuna wujuhahum wa-sudurahum’, [Yg bermaksud: Ketika aku dinaikkan (yakni, Isra’ dan Mikraj) aku melalui (yakni, melihat) atas satu kaum bagi mereka (yakni, mempunyai) kuku-kuku mereka daripada besi yang tajam mencakar beberapa wajah mereka dan dada mereka], ‘faqultu man haula-i ya Jibrilu[Yg bermaksud: Bersabda aku (sabda Rasulallah (s.a.w) bertanya kepada Jibrail (a.s)): ‘Siapa mereka itu wahai Jibrail (a.s)?’],(sambung Jibril (a.s): 'haulail-lazina yakkuluna luhumannasi wa-yaqa’una fi ‘aradihim.' [Yg bermaksud: Mereka itulah orang-orang yang memakan daging manusia dan menyebarkan dalam rahsia-rahsia mereka.] [Hadith Abu Daud, Kitab Adab]
Rasulallah (s.a.w) semasa menjalani Isra’ dan Mikraj diperlihatkan oleh Allah (a.w) di dalam neraka manusia yang diseksa kerana suka mendedahkan rahsia dan keaipan orang lain semasa hidupnya. Mereka dibekalkan dengan kuku panjang dan tajam, dan dengan kuku itu mereka mencakar muka dan dada mereka sendiri, tanpa henti-henti. Apabila bertaup balik daging dan kulit muka dan dada mereka, mereka cakar semula. Sudahlah sakitnya tidak dapat dibayangkan, tetapi seksaan tersebut diulangi tanpa kesudahannya! Oleh itu berwaspadalah kita dan buanglah sifat yang suka mencari keburukan seseorang dan menyebarkannya. Kalau kita tahu maka suatu masa akan kita hebahkan juga secara tak senagaja. Yang paling selamat usah dijadikan tabiat mencari-cari keburukan atau rahsia orang lain.
Saudara,
 Hadith di atas ini menceritakan apa yang berlaku kepada manusia yang Islam di akhirat kelak, menerima balasan kerana menganianya saudara mereka sesamasa Islam yang diumpamakan seolah-olah memakan daging saudarnya sendiri. Mereka adalah golongan manusia yang mendedahkan rahsia peribadi saudara sesama Islam. Apa saja rahsia, terutama rahsia keburukan yang diketahuinya dari saudara Islam yang lain dihebah-hebahkannya atau didedahkannya untuk membolehkan orang lain tahu keburukan saudaranya itu.
Saudara, 
hari ini dalam keghairahan orang politik berkempen untuk mendapatkan pengarauh atau untuk mengekalkan pengaruh di kalangan rakyat, setiap saat mereka bercakap pasti mereka akan terlibat dalam dua perkara ini. Tidak sedar mereka bahawa mereka sebenarnya menyipkan diri mereka untuk terlepas dari mendapat ganjaran syurga.  Kita sebagai manusia biasa wajiblah akur dan berwaspada supaya tidak sama-sama diheret dan terheret ke kancah kemusnahan tersebut.

Jazakallahu khairah 

1 comment:

  1. Subhanallah jauhilah hamba mu ini dari berbuat demikian..amin

    ReplyDelete