Assalamualaikum,
Dalam Bahagian ke- 13 post kita menegnai panduan dasar ibadah haji dan umrah ini, kita lihat apakah kebaikannya kedua-dua tanah haram -Mekah dan Madinah - kepada kita yang sempat menziarahinya.
Kefadhalan Mati di Tanah Haram
(-) Yang mati di Mekah ketika menunaikan
haji/umrah
Diriwayatkan hadith dari Nafi’
hadith dari Ibnu Omar berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Manis-tota’a
minkum an yamutu bil-Madinati falyaf’al fainni asyhadu liman mata biha.’ (Yang
bermaksud: Barangsapa di kalangan kamu bahawasanya yang mampu (yakni,
ditakdirkan) mati di Madinah, maka berbuatlah (yakni, silakanlah) bahawasanya
aku (Nabi) sungguh-sungguh menyaksikan (yakni, menyaksikan keIslaman dan keimanan) bagi
orang yang mati di sana.’ - Hadith ibnu Majah, Kitab Manasik (Peraturan Haji).
(-) Mati di dua tanah haram (i.e. Mekah dan
Madinah)
Diriwayatkan hadith dari Abdillah b
Muaammal-Makiyi hadith dari Zubeir hadith dari Jabir berkata: ‘Telah bersabda
Rasulallah (s.a.w): ‘Man mata fi ahadil-haramaini bu’itha amina
yaumal-qiamati.’ (Yang bermaksud: Barangsiapa yang mati di dalam dua
tanah haram (yakni, Mekah dan Madinah) dibangkitkan aman di hari kiamat (i.e.
masuk syurga selamat dari neraka).) - Hadith at-Tobrani.
Bersolat di Masjidil Haram
(-) Dua masjid yang disebutkan dalam
al-Quran
Diriwayatkan hadith dari Abi Said
al-Khudri (r.a) berkata: ‘Berkata aku: ‘Wahai Rasulallah (s.a.w) manakah di
antara dua masjid (yang disebut di dalam al-Quran) ‘yang dibina atas asas
taqwa’? Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Hua masjidukum haza.’ (Yang
bermaksud: Ialah masjid kamu ini (yakni, Masjid Nabawi)) - Hadith Muslim.
Maksudnya: dua masjid disebut dalam al-Quran iaitu Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi.
Maksudnya: dua masjid disebut dalam al-Quran iaitu Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi.
(-) Tempat terbaik melancong
Memberitahu Abdul Malik bin ‘Umarin
hadith dari Qaza’ah berkata: ‘Aku mendengar Abi Said (r.a) empat kali berkata:
‘Aku mendengar dari Nabi (s.a.w) dan adapun aku mengerjakan umrah bersamanya: ‘Syinta
‘asratan ghazwatan.’ (Yang bermaksud: Sepuluh ribu pahala’) (ha)
Diriwayatkan hadith dari Said hadith dari Abi Hurairah (r.a) hadith dari Nabi
(s.a.w) bersabda: ‘La tusyaddur-rijalu illa ila thalatha masajida:
al-Masjidil Haram, wa-masjidil Rasuli wal-masjidil Aqsa.’ (Yang
bermaksud: Tidak ada kunjungan (yakni, berkunjung) (dalam) perjalanan jauh
seseorang lelaki (yang dituntut Allah (a.w)) kecuali kepada tiga masjid iaitu (berkunjung
ke) Masjidil Haram, Masjidil Nabawi dan Masjidil Aqsa.) - Hadith Bukhari &
Muslim, Kitab Solat.
(-) Pahala setiap amalan di Masjidil Haram
dan Masjid Nabawi
Dirwayatkan hadith dari ‘Atak hadith
dari Jabir (r.a) bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda: Solatun fil
masjidi afdhali min alfi solatin fima siwahu illa masjidil harama wa-solatu fi
masjidil harami afdhalu min miatin alfi solatin fima siwahu) [Yang
bermaksud: Solat di dalam masjidku (yakni, Masjid Nabawi di Madinah) adalah
lebih afdhal dari seribu (i.e. 1,000) solat di lain-lain masjid kecuali
Masjidil Haram, dan solat di dalam Masjidil Haram lebih afdhal dari 100,000
solat di lain-lain masjid. - Hadith ibnu Majah.
Saudara, jelaslah apakala kita melancungke tempat-tempat menarik di dunia di mana-mana sahaja, kita sebenarnya membazirkan harta semata-mata, tidak mendapatkan sebarang keuntung. Kalau adapun hanya nimat sementara ketika melawat dan ingatan terhadap apa yang kita lawati sahaja. Tidak kekal. Maka dengan itu Islam menyuruh umatnya melawat atau melancung ke Mekah dan Madinah,untuk mengingati sejarah Islam dan perjuangan Rasulallah (s.a.w), dan sambal melawat/melancong mendapat pahala yang banyak untuk bekalan akhirat. Fikirkanlah, adakah mungkin kita boeh - sepanjang hidup kita, umur kita - kita mampu mengerjakan atau berkesempatan mengerjakan solat fardhu 100,000 solat? Atau, mengerjakan solat sunat 100,000 solat? Ketika berada di Masjidil Haram, setiap solat kita digandakan 100,000 solat, masya Allah. Rugilah mereka yang kaya lana menghabiskan wang kekayaannya melawat Brcelona contohnya!
Saudara, jelaslah apakala kita melancungke tempat-tempat menarik di dunia di mana-mana sahaja, kita sebenarnya membazirkan harta semata-mata, tidak mendapatkan sebarang keuntung. Kalau adapun hanya nimat sementara ketika melawat dan ingatan terhadap apa yang kita lawati sahaja. Tidak kekal. Maka dengan itu Islam menyuruh umatnya melawat atau melancung ke Mekah dan Madinah,untuk mengingati sejarah Islam dan perjuangan Rasulallah (s.a.w), dan sambal melawat/melancong mendapat pahala yang banyak untuk bekalan akhirat. Fikirkanlah, adakah mungkin kita boeh - sepanjang hidup kita, umur kita - kita mampu mengerjakan atau berkesempatan mengerjakan solat fardhu 100,000 solat? Atau, mengerjakan solat sunat 100,000 solat? Ketika berada di Masjidil Haram, setiap solat kita digandakan 100,000 solat, masya Allah. Rugilah mereka yang kaya lana menghabiskan wang kekayaannya melawat Brcelona contohnya!
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment